Front verandering in de Bioseoopeampagne Daarom is een man soms extra lief.... To be or not to be in the picture! De collectieve bioscoopcampagne Voor de collectieve bioscoopreclame geldt hetzelfde als voor vrijwel elke andere reclamecampagne, namelijk het ..zoveel hoofden zoveel zinnen". Sommige leden zagen geen of weinig heil in deze advertenties, andere daarentegen bleken er zeer positief tegenover te staan. In het algemeen waren de meningen te subjectief om tot een unaniem standpunt te leiden. Begrijpelijk, want het is maar weinig campagnes beschoren te leiden tot een exact aantoonbaar succes. Het lijkt ons daarom nuttig iets te vertellen van wat er in het hoofd van de reclame man omgaat over de zin van de nieuwe koerswijziging. Daarom is een man soms extra lief voor zijn vrouw.. Daarom neemt hij haar mee, een avond naar de film. Zomaar. Bij verrassing. Omdat hij van haar houdt. Omdat hij begrijpt dat zij het nodig heeft, dat altijd maar thuiszitten haar moe en miezerig maakt. Daarom koopt hij van tijd tot tijd 2 kaartjes. Een verrassing zo lief als de rozen uit de eerste dagen van hun verliefdheid Een film zienGezellig. Beroemde regisseurs, grote sterren, geweldig beeld, rijk geluid. Film op z'n best. Remedie tegen de sleur en ontspanning voor de geest. Daarom: af en toe 2 kaartjes van hemvoorhaar.Wan,: samm mar de film... jü, geZelHg Een doelgerichte reclame-„veldtocht" zal altijd bestaan uit een complex van activiteiten. Het komt vrijwel niet meer voor, dat een fabrikant voor de vergroting van zijn omzet zich uitsluitend concentreert op zijn reclame, zon der tevens alle aandacht te geven aan datgene, wat er op nevengebieden verband mee houdt. Zo zal hij allereerst zijn produkt in kwaliteit trachten te verbeteren, voorts de verpakking perfectionneren en moderniseren, de service aan zijn klanten proberen te vergroten, en allen, die direct of indirect bij de verkoop van zijn produkt zijn betrokken reclame-minded te maken. Hij zal. kortom, alles in het werk stellen om de publieke opinie gunstig te stemmen, zodat het zaad van zijn reclame in vrucht bare bodem valt. In de wereld van de cinema kan het moeilijk anders gesteld zijn. Het artikel, dat U aan de man of vrouw brengt, is Uw filmprogramma. De presentatie ervan vindt plaats in de bioscoop. De service aan Uw klanten omvat zowel de diensten van de portier en de ouvreuse. als de ..stills" in de bioscoophal. welke de bezoeker in spé een juist beeld moeten geven van hetgeen hem binnen te wachten staat. Service ook zijn: een perfecte projectie (géén overdaad aan dias), comfort in de zaal (met vol doende ruimte tussen stoelen voor een prettige „zit"), de versnaperingen waarmee (nooit hinderlijk lang) rond gegaan kan worden. Service betekent: attent zijn voor het publiek, te weten, dat overdaad evenzeer schaadt als karigheid, het letten op alle details. Jan en Jannetje Publiek gaan wat dit betreft steeds hoger eisen stellen en het is een vaststaand feit, dat wie hieraan niet voldoet, de gunst van het publiek verspeelt. Geen enkele reclamecampagne, hoe goed ook, zal daar aan iets veranderen. Een wantrouwig geworden publiek zal niet gauw overtuigd worden door welke reclame, hoe suggestief ook. Er is een oude waarheid, die nog steeds geldt: Ook met de beste reclame laat zich een onverzorgd produkt slechts zéér tijdelijk verkopen. Fabrikanten van zeep, koek, mode, sigaretten, bier en noem-maar-op weten dit en handelen ernaar. Hun attenties aan het publiek betreffen kwaliteit van het produkt, service bij de ver koop en worden vaak nog lang nadat de koop is gesloten door een dankbare koper genoten. En genots- en gebruiksartikelen zijn gemakkelijker ver koopbaar dan de illusie, die een film is. Nog meer dan de winkel moet dus de bioscoop gekarakteriseerd worden door kwaliteit en service. Want een illusie is snel ver stoord De voor de reclame uitgetrokken gelden, die als be drag groot leken, bleken bij het benutten ervan jammer genoeg te weinig elastisch om te ontkomen aan de on verbiddelijke en logische wet, dat spreiding over een groot aantal bladen ten koste gaat van frequentie en formaat. Hierdoor werd de veelzijdigheid van het ge kozen medium feitelijk te kort gedaan. En in lichtere mate werd hierdoor tevens het karakter van de adver tenties beïnvloed. Het ligt immers voor de hand, dat iemand die alle tijd lot spreken heeft, de dingen fraaier en duidelijker kan zeggen, dan iemand die met zijn boodschap op vele verschillende plaatsen terecht moet, waarbij hem slechts weinig tijd tot spreken gegeven is. Teneinde een thema te vinden, dat de spijker zo recht mogelijk in het hout dreef, vond er voortdurend en openhartig contact plaats tussen het reclamebureau en de zogenaamde Contact commissie (de heren M. Gerschstanowitz, B. W. G. van Royen, J. P. M. A. Smulders, J. G. J. Bosman en H. W. Hagenberg). Het thema werd gekozen op grond van de conclusies van het kostbare opinie-onderzoek, dat in 1958 werd ingesteld door het Nederlands Instituut voor Mo- tivation en Marketing Research. Daarin werd onweer legbaar vastgesteld, dat het publiek in al zijn geledingen de overtuiging bezat, dat er vroeger véél betere films werden vertoond dan nu. Men besloot de actie te splitsen: één serie advertenties (in de z.g. opiniebladen) was erop gericht de zienswijze van het publiek, als zouden er thans minder goede films zijn, om te buigen, de tweede serie (in de dagbladpers) moest de behoefte stimuleren „er eens tussenuit te bre ken", in de trant van „ga met je vrouw naar de bioscoop". (Voorbeelden ervan vindt U in resp. afbeelding 2 en 3). In het laatste jaar werd het accent nog iets meer gelegd op het filmprodukt met zijn magische mogelijkheid een een avontuur tot werkelijkheid te maken. (Zie afbeelding 4). Enkele kleine onderzoeken naar de „image" indiceerden dat het publiek de geplaatste advertenties wel degelijk 13

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1963 | | pagina 15