Koersw ijziging nog opmerkte. Er was geen sprake van, dat het vermoeid of verzadigd raakte door dit „frapper toujours" op het gekozen thema. Een duidelijk bewijs hiervan leverde de reactie op de „prijsvraag", die eind oktober 1962 in de kranten verscheen. Ofschoon de beloning en de kansen (in verhouding tot wat merkartikelen voor dergelijke prestaties aan te bieden hadden) vrij pover geacht moch ten worden, hoewel ook onze „ingezonden mededeling" qua formaat niet op kon tegen de hele pagina's voor soortgelijke merkartikelen-prijsvragen, was er een ver bluffende response. Dat er ruim twintigduizend antwoorden, ten dele per expresse, arriveerden spreekt immers boekdelen voor de attentiewaarde onzer reclame en ook voor de groeiende populairiteit van „de film". En, geacht lezer, zegt nu niet spits: „De resultaten spiegelen dat niet af", want het waarom daarvan hangt samen met geheel andere zaken, (zoals wij aan het begin van ons betoog reeds suggereerden). Het was in feite zelfs zo, dat onze publi- katies moesten opboksen tegen uitgesproken ongunstige „De technische en artistieke ontwikkeling van de film in de laatste tien jaar is :o indrukwekkend, dal mijn belangstelling ervoor voortdurend groeit" THOMAS MANN „Verheug je dan maar vast op vanavond „Dat óók nog', dachi ze, terwijl ze naar str kgoed eve n In de sleek liet, .alsof ik hel nog met diuk genoeg heb. Ma hoorde, klaarde zij meieen op. ..Heb je hel tuk?-, «o g hij. Ze zei dat ze un 't strijken wat en dat zoonlief stond ie jengele n. „Verheug je dan maar vul op vanavondzei hij, „want Ik i b kaartje Vanaf dat moment was hel alsof het werk eel lichter ging. alsof de guie decemberdag al zijn somberheid verloor. In el vooruit ichl op do avond ging zij zingend door hel huis. Welke vrouw ver! ngt niel aar zo'n verrassing? rfe:. SAMEN NAAR DE 'itf^ FILM... f JA, GEZELLIG En opetiu Itr/t u XOO ia SgSi SAMEN (Jp NAAR - 'ió DE FILM. f 'c";i JA, GEZELLIG factoren. Om er eens een te noemen: de berichten, waar in met opvallende kop werd vermeld, hoe slecht het de bioscoopexploitanten wel ging (zijnde een onderdeel van de actie voor belastingverlaging)Men kan zich moeilijker een remmender factor voorstellen, wanneer het erom gaat mensen te stimuleren die gezelligheid zoeken! De opgedane ervaringen leerden vooral één ding: Meer dan enig ander „artikel" heeft „ons vak" behoefte aan goed geleide, algemene propaganda, wil men de voor oordelen wegnemen, de mensen van TV-kijkstoel plukken, en hetgeen wij bieden naar werkelijke waarde doen schatten. Voor zover te constateren valt hebben de vorige cam pagnes positieve resultaten geboekt; onze slagzin ver wierf populariteit en het te propageren produkt de film wordt thans inderdaad meer gewaardeerd, onge twijfeld mede dankzij het feit, dat onze actie incidenteel steun kreeg van persberichten over de in belangrijkheid groeiende Nederlandse speelfilmproduktie en de televisie uitzendingen waarin aan de film de nodige beschou wingen werden gewijd. Langzamerhand groeide bij de betrokkenen de overtuiging, dat de openbare mening ten aanzien van het filmprodukt wel zover ten goede was gekeerd, dat het thans tijd werd om mèt het „artikel" ook de service te gaan verkopen. Met andere woorden, om nu ook de bioscoop in het limelight te plaatsen. Er was evenwel nog een andere reden, die zowel de Contactcommissie, als het bureau tot deze overtuiging bracht. In deze kringen was men niet blind voor het feit, dat de laatste campagne, juist door zijn doelge richtheid, een licht bezwaar aankleefde. Het bezwaar, dat bij het beklemtonen der importantie van de film bij Jantje en Jannetje een neiging bestond tot het kiezen van spectaculaire voorbeelden. Hierdoor zouden deze ad vertenties weldra wellicht niet meer representatief zijn voor de filmagenda, die de Nederlander in doorsnee per stad krijgt gepresenteerd. Inderdaad had dit bij conti nuering der campagne kunnen leiden tot een psycholo gisch ongewenst effect: het onbehaaglijke gevoel, dat er in deze advertenties een selectie werd toegepast, die be zijden de werkelijkheid was. Zo werd besloten deze serie te stoppen op het moment, dat hij zijn doel had bereikt en de publieke belangstelling voor het filmmedium vol doende was gewekt. Tijdens de besprekingen, die de betrokkenen de laatste maanden voerden, was men het al spoedig eens over de volgende stap: de algemene propaganda voor de biosco pen. Maar „service" laat zich nauwelijks verkopen zonder het artikel te noemen, waarvoor deze service geldt. Bij alle gezelligheid, die een bioscoopavondje kan bieden, verlangt het publiek toch hoofdzakelijk een film te zien. Het zou van weinig realiteitszin getuigen om het element „film" in de nieuwe campagne te verwaarlozen, ook al omdat „een avondje uit" zonder meer een abstractie is, waarvoor men in het knusse huis moeilijk warm loopt. De opgaaf werd dus: het direct stimuleren van een bezoek aan de bioscoop, zonder nochtans de film als ge nieting onbesproken te laten. U ziet: een „breedbeeld"- weergave van alle bioscoopgenoegens. Dit op een heldere, opwekkende wijze onder woorden te brengen begrijpe lijk voor de eenvoudigen en evenzeer aanvaardbaar voor de intellectueel was geen eenvoudige opdracht. Afbeel ding 5 geeft het resultaat weer. In kleinere en daardoor veelvuldiger te plaatsen advertenties wordt in duidelijke taal aan beide voorwaarden voldaan, waarbij het accent 14

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1963 | | pagina 16