BIJOU-REX i Doe het goed of doe het helemaal niet i Bioscoopbedrijf en reclame (IV) voor aanvangstijden zie bioscoop agenda Ondersteunende en inhakende reclame „Het is met de filmpubliciteit meestal een moeizame zaak", zegt de heer j. van Rhijn in de Revue der Reclame van 20 februari j.1. „De filmproduktiemaat- schappijen sturen je kant en klaar het reclame- en fotomateriaal en je moet meestal doen wat ze zeggen, ook al voel je op de klompen aan, dat die manier voor jouw land nu net niet de beste is. De publiciteit voor de Disney- films bijvoorbeeld wordt helemaal centraal vanuit Ame rika geregeld en daar is geen vinger tussen te krijgen." Daarentegen lezen wij verderop heeft de in Spanje gevestigde filmonderneming Bronston Company heel wat gezondere publiciteitsopvattingen. De basisopzet voor de filmpubliciteit in de verschillende landen wordt tevoren uitgebreid besproken. Daarna laat Bronston aan zijn distri buteurs over. op welke wijze zij in hun land de publici teit van zijn films willen verzorgen. Uit het door Bronston verzorgde materiaal kan Hafbo naar eigen goeddunken een keuze doen. (Sg5> Eenzelfde publiciteitsopzet is gekozen voor de eerste film van de door Heineken gefinancierde produktie-onder- neming Cineurope: Fons Rademakers „Als twee druppels water", gebaseerd op het boek „De donkere kamer van Damocles" van W. F. Hermans. Voor gratis publiciteit in dag-, nieuws- en weekbladen, televisie, enz. alsmede voor reclame is een bedrag van 75.000,beschikbaar, het grootste bedrag tot nog toe uitgetrokken voor een film- produkt van eigen bodem. De bioscoopexploitant kan van deze goed geplande pu bliciteitsactie een dankbaar gebruik maken. Omdat via de perspubliciteit bij het publiek reeds enige bekendheid met Rademakers nieuwste film mag worden verondersteld, komt in de uitstekende advertenties weinig tekst voor. Zij komen vrijwel overeen met de affiches van de ontwerpers Jurriaan Schrofer en Wim Wandel. De advertenties ver schijnen over een breedte van vier kolom op de normale bioscoopadvertentiepagina's, echter niet in zwart, maar in een lichtgrijze tint. Daarnaast worden er strooi- en raam biljetten verspreid, is er een speciale serie van zeven projectieplaatjes ontworpen met muziek van Jurriaan An- driessen en maakte Ed van der Elsken voor de bioscoop vitrines op formaat 30 bij 40 cm grotere verhuurfoto's dan normaal het geval is. Wij zijn op deze Nederlandse filmcampagne, waarvan zoals reeds gezegd de gegevens zijn ontleend aan de Revue der Reclame 1963 nummer 4, wat dieper ingegaan, daar hier sprake is van een gelukkige samenwerking tus sen distributiemaatschappij en de individuele bioscoop exploitant. Laatstgenoemde is niet alleen verzekerd van voortreffelijk reclamemateriaal, maar zijn individuele reclame wordt ondersteund door onder andere de verkre gen landelijke perspubliciteit. In dit verband willen wij even een zijstapje doen naar het onderwerp „gratis publi citeit". Wanneer een zeepfabrikant een nieuw produkt lan ceert, kunnen wij dit nieuws alleen op de advertentie pagina's aantreffen. In tegenstelling hiermede vindt elke bioscoopexploitant minstens eenmaal per week een bespre king van zijn produkt in de redactionele kolommen. Ge zien de onafhankelijkheid van de Nederlandse pers weet hij, dat hij de filmcriticus niets kan dicteren. Afgezien van de waarde van deze kritieken zouden wij elke bioscoop exploitant willen afraden te streven naar „een stukje in de krant". Dit werk kan beter worden overgelaten aan vak mensen op dit gebied. Betaalde reclame heeft men geheel in eigen hand, bij redactionele artikelen moet men het resultaat maar gelaten afwachten. Toch zijn er nog wel enkele mogelijkheden voor onbe taalde reclame. Zo richtte onder andere de Bijenkorf in Amsterdam maar liefst vier speciale etalages in over Her mans boek „De donkere kamer van Damocles", daarbij inhakend op de première van „Als twee druppels water". Dergelijke activiteiten kunnen door de individuele en actieve bioscoopexploitant zonder veel moeite ter plaatse ook georganiseerd worden. Zowel hij als de betrokken boekhandelaar zullen van deze inhakende reclame kun nen profiteren. 16

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1963 | | pagina 18