BIJOU-REX
i
Doe het goed of doe het helemaal niet
i
Bioscoopbedrijf en reclame (IV)
voor aanvangstijden zie bioscoop agenda
Ondersteunende en inhakende reclame
„Het is met de filmpubliciteit meestal een moeizame
zaak", zegt de heer j. van Rhijn in de Revue der
Reclame van 20 februari j.1. „De filmproduktiemaat-
schappijen sturen je kant en klaar het reclame- en
fotomateriaal en je moet meestal doen wat ze zeggen, ook
al voel je op de klompen aan, dat die manier voor jouw
land nu net niet de beste is. De publiciteit voor de Disney-
films bijvoorbeeld wordt helemaal centraal vanuit Ame
rika geregeld en daar is geen vinger tussen te krijgen."
Daarentegen lezen wij verderop heeft de in Spanje
gevestigde filmonderneming Bronston Company heel wat
gezondere publiciteitsopvattingen. De basisopzet voor de
filmpubliciteit in de verschillende landen wordt tevoren
uitgebreid besproken. Daarna laat Bronston aan zijn distri
buteurs over. op welke wijze zij in hun land de publici
teit van zijn films willen verzorgen. Uit het door Bronston
verzorgde materiaal kan Hafbo naar eigen goeddunken
een keuze doen.
(Sg5>
Eenzelfde publiciteitsopzet is gekozen voor de eerste
film van de door Heineken gefinancierde produktie-onder-
neming Cineurope: Fons Rademakers „Als twee druppels
water", gebaseerd op het boek „De donkere kamer van
Damocles" van W. F. Hermans. Voor gratis publiciteit in
dag-, nieuws- en weekbladen, televisie, enz. alsmede voor
reclame is een bedrag van 75.000,beschikbaar, het
grootste bedrag tot nog toe uitgetrokken voor een film-
produkt van eigen bodem.
De bioscoopexploitant kan van deze goed geplande pu
bliciteitsactie een dankbaar gebruik maken. Omdat via de
perspubliciteit bij het publiek reeds enige bekendheid
met Rademakers nieuwste film mag worden verondersteld,
komt in de uitstekende advertenties weinig tekst voor. Zij
komen vrijwel overeen met de affiches van de ontwerpers
Jurriaan Schrofer en Wim Wandel. De advertenties ver
schijnen over een breedte van vier kolom op de normale
bioscoopadvertentiepagina's, echter niet in zwart, maar in
een lichtgrijze tint. Daarnaast worden er strooi- en raam
biljetten verspreid, is er een speciale serie van zeven
projectieplaatjes ontworpen met muziek van Jurriaan An-
driessen en maakte Ed van der Elsken voor de bioscoop
vitrines op formaat 30 bij 40 cm grotere verhuurfoto's
dan normaal het geval is.
Wij zijn op deze Nederlandse filmcampagne, waarvan
zoals reeds gezegd de gegevens zijn ontleend aan de
Revue der Reclame 1963 nummer 4, wat dieper ingegaan,
daar hier sprake is van een gelukkige samenwerking tus
sen distributiemaatschappij en de individuele bioscoop
exploitant. Laatstgenoemde is niet alleen verzekerd van
voortreffelijk reclamemateriaal, maar zijn individuele
reclame wordt ondersteund door onder andere de verkre
gen landelijke perspubliciteit. In dit verband willen wij
even een zijstapje doen naar het onderwerp „gratis publi
citeit". Wanneer een zeepfabrikant een nieuw produkt lan
ceert, kunnen wij dit nieuws alleen op de advertentie
pagina's aantreffen. In tegenstelling hiermede vindt elke
bioscoopexploitant minstens eenmaal per week een bespre
king van zijn produkt in de redactionele kolommen. Ge
zien de onafhankelijkheid van de Nederlandse pers weet
hij, dat hij de filmcriticus niets kan dicteren. Afgezien van
de waarde van deze kritieken zouden wij elke bioscoop
exploitant willen afraden te streven naar „een stukje in de
krant". Dit werk kan beter worden overgelaten aan vak
mensen op dit gebied. Betaalde reclame heeft men geheel
in eigen hand, bij redactionele artikelen moet men het
resultaat maar gelaten afwachten.
Toch zijn er nog wel enkele mogelijkheden voor onbe
taalde reclame. Zo richtte onder andere de Bijenkorf in
Amsterdam maar liefst vier speciale etalages in over Her
mans boek „De donkere kamer van Damocles", daarbij
inhakend op de première van „Als twee druppels water".
Dergelijke activiteiten kunnen door de individuele en
actieve bioscoopexploitant zonder veel moeite ter plaatse
ook georganiseerd worden. Zowel hij als de betrokken
boekhandelaar zullen van deze inhakende reclame kun
nen profiteren.
16