Campagne „Dorp aan de rivier" Geef uw naam op bij de kassa! Naar aanleiding van onze oproep in de vorige rubriek Bioscoopbedrijf en Reclame ontvingen wij van Bio-Vink te Deurne een overzicht van zijn in 1958 gevoerde cam pagne voor de in deze omgeving spelende film „Dorp aan de rivier". Het lag voor de hand, dat deze film daar bijzondere aandacht zou trekken. Maar hoe werk je nu zo iets aantrekkelijk uit en welke mogelijkheden zitten er eventueel nog meer in. zonder in te hoge en dus onver antwoorde kosten te geraken? Ofschoon een en ander reeds vijf jaar geleden plaats vond, willen wij toch de van creativiteit en originaliteit getuigende activiteiten van Bio-Vink uit de doeken doen. Op vrijdagavond vond de galapremière plaats met onder andere als gasten het gemeentebestuur, de raads leden en de geestelijkheid. In de overtuiging, dat een regelmatige produktie van goede Nederlandse films een cultureel belang is, werden alle scholieren van Deurne voorzover zij de leeftijd van veertien jaar hadden bereikt, via de hoofden van deze onderwijsinstellingen uitgenodigd om de film in schoolverband tegen gereduceerde prijs te komen zien. Hiervoor werden de maandag- en dinsdag avond speciaal gereserveerd. Een broer en twee neven van de auteur Antoon Coolen schilderden voor de hal van Bio-Vink een fraaie panora mische reclame, waardoor zij de betreffende film in het middelpunt van de publieke belangstelling plaatsten. Menige bioscoopexploitant zou het hierbij met een zucht van voldoening gelaten hebben. Niet echter de directie van Bio-Vink, die in zijn brief hoofd als onderkop voert Vreugdebron der Peel", ook al een goede reclamevondst. Kunnen wij niet. zo dacht Bio-Vink, het culturele met het commerciële verenigen? Veruit de meeste mensen uit Deurne en omgeving zullen deze in de Peel opgenomen film willen zien. Zo ontstond haast vanzelfsprekend (al zal dit zeker niet het geval geweest zijn) het houden van een prijsvraag. Elke bezoeker ontving een gedrukt formulier, waarop een vijftal vragen over de Nederlandse film in het algemeen werden gesteld. Daarnaast was er een opinie-onderzoek eveneens bestaande uit vijf vragen, waaruit een duidelijk inzicht kon worden verkregen over de verlangens, die bij het publiek leefden. De vragen van het opinie-onderzoek waren niet van invloed op de prijsvraag, maar moesten wel worden ingevuld om voor een prijs in aanmerking te komen. Het beste antwoord werd beloond met een diploma voor twee personen met het recht op twee maan den gratis bioscoopbezoek, de tweede prijs een diploma voor twee personen gedurende een maand en de derde prijs een maanddiploma voor één persoon. Wij zijn ervan overtuigd, dat de directie van Bio-Vink een groot aantal interessante gegevens over zijn publiek aan de weet is gekomen, die voordien totaal onbekend waren. Tussen vermoedens en cijfermateriaal ligt dikwijls een diepe kloof. In alle opzichten een uitmuntend voor beeld van een doordacht commercieel beleid met een cul turele achtergrond. Tot slot een punt waar schrijver dezes zich als privé persoon dikwijls aan ergert. Er zijn namelijk bioscopen. die belangstellenden geregeld op de hoogte houden van hun komende films. Tijdens de reclameplaatjes verschijnt er dan een mededeling op het doek. dat men zich hiervoor bij de kassa kan opgeven. Nu is de praktijk zo, dat of de kassa bezig is met de tweede voorstelling, óf de kasa al lang gesloten is. In beide gevallen vang je bot. want van opbellen de volgende dag komt natuurlijk niets te recht. Wij vragen ons af. of de oplossing niet te vinden is in het neerleggen bij de kassa of bij de uitgangen van 17

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1963 | | pagina 19