het naakte eiland esisuq U99|l{G MG* Een collectieve reclamevakman Spaar onze trommelvliezen! willen wij er nog eens nadrukkelijk op wijzen, dat bij het maken van cliché's rekening wordt gehouden met het medium waarin deze moeten worden geplaatst. Kranten papier verdraagt alleen maar raster 20 tot 24. Een slechtere kwaliteit matrijzen ligt praktisch nimmer aan de ontwerpers of clichéfabrieken. Wanneer het aan de filmverhuurkanto ren ter beschikking gestelde materiaal niet aan de te stellen eisen voldoet, zullen deze zelf betere ontwerpen moeten laten maken. De hieraan verbonden geringe kosten leveren hun geld dubbel en dwars op. Slechts op deze wijze blijven wij in de toekomst verschoond van de hierbij gereprodu ceerde man-vrouw „Winnie". Daarentegen zijn de matrijzen van het Het naakte eiland en Spartacus voorbeelden hoe het wel kan (en moet). Het samenspel tussen filmverhuurkantoren en exploitan ten vinden wij bijzonder belangrijk. Het is ongeveer te ver gelijken met die van onderneming en detaillist. Als het goed is, dient de vertegenwoordiger zijn afnemers persoon lijk geregeld te bezoeken, waarbij hij dan tevens adviezen en reclamemateriaal zal (af)geven. Laat men ook denken aan goed verzorgde foto's voor de uitstalkasten. Liever een extra serie dan ver-punaisde of gescheurde foto's. Het gebeurt tegenwoordig nog wel eens, dat een bepaalde film in de grote damesbladen wordt aangekondigd. Aannemend dat het betrokken verhuurkantoor een afdruk van deze advertentie aan zijn afnemers heeft toegestuurd, dan kan de bioscoopexploitant in zijn plaatselijke advertentie hierop mooi „inhaken". Gemakkelijk zou het tevens zijn, wanneer het filmverhuurkantoor bij elke film een aantal eenvoudige advertentietekstjes voegde. Dat bespaart de exploitant veel tijd en moeite. In het kort gezegd: het onderlinge samenspel is belangrijk, mits men maar overtuigd is van eikaars nood zakelijke aanvulling. Zoals wij reeds in vorige artikelen schreven: denk aan een rustige lettering, een goede vlakverdeling (maak de beschikbare ruimte niet te overladen!) en een juiste tekst. Vergeet echter niet daarnaast het pluspunt, het bijzondere van Uw bioscoop, het extraatje waarom de mensen graag naar Uw bedrijf toekomen, naar voren te brengen. De laatste jaren zien wij in toenemende mate bepaalde vormen van samenwerking ontstaan. Wij denken hierbij speciaal aan de vrijwillige filiaalbedrijven, zoals De Spar, Végé, Centra, enz. In eerste instantie waren dit meestal inkoopcentrales, maar allengs hebben zij hun activiteiten steeds meer uitgebreid onder andere ook tot de reclame. De aangesloten winkelier blijft zelfstandig ondernemer, maar hij draagt een aantal specialistische taken over aan zijn organisatie. Niet alleen, dat hierdoor een aanzienlijke kostenbesparing wordt ver kregen, maar tevens heeft hij zich verzekerd van vakbe- DIE NACKTE INSEL L'ILE NUE THE 1SLAND kwame specialisten. Globaal genomen verkeert het Neder landse bioscoopbedrijf in on geveer dezelfde omstandig heden. Ook de bioscoopon derneming moet zich staande houden tegen de aanvallen van derden (niet alleen tele visie, maar ook: bromfietsen, vacantiereizen, koelkasten, vrije zaterdag, enz. enz.). Wij kunnen ons voorstellen, dat in vijf, acht of tien verschil lende plaatsen in ons land de aldaar gevestigde zelf standige bioscopen voor be paalde problemen gemeen schappelijk een vakman aan trekken. Zijn er in een stad bijvoorbeeld twee bedrijven, dan zal normaal gesproken (concurrentie-overwegingen) slechts één bioscoop zich kunnen aansluiten. Eveneens dienen de samenwerkende bedrijven niet te dicht bij el kaar te liggen. Deze werk wijze wordt ook reeds ge volgd door een aantal betere textielmodezaken in ons land, onder andere ten aanzien van de reclame. Zou men ook in het bioscoopbedrijf tot een dergelijke opzet komen, dan zou men dus gemeen schappelijk een reclamebureau of reclame-adviseur kunnen aanstellen, al dan niet in vaste dienst. Voor de gedeelde kosten behoeft men het niet te laten. Wij zijn benieuwd naar eventuele adhaesiebetuigingen of bezwaren. Zeker is, dat men met een groep altijd sterker in zijn (economische) schoenen staat. Wij hebben het vroeger eens gehad over het ontstaan van de bioscoop op de kermis. Soms ondervinden wij van deze geboorte nog wel eens de naweeën. Zo zijn wij laatst bijna van schrik een te goeder naam en faam bekend staande bioscoop uitgelopen. Het geluid! Keiharde muziek zowel in de pauze als tijdens het begin van de hoofdfilm. Op dat moment kwam misschien iemand op de gedachte eens te gaan luisteren en merkte hij zijn fout. Wij, publiek, worden overdag al haast gek van alle geluiden om ons heen. Maak daarom ons gezellig uitje tot een feest en spaar onze trommelvliezen. Het is geen kermistent meer! Tegen reclame hebben wij niets. Wij leven er gelukkig van. Maar onlangs hoorden wij een bierplaatje, waarbij wij ons afvroegen: „Moet dat nu in de bioscoop worden ge draaid?" Geld vergoedt wel veel, maar denk ook aan Uw bezoekers. Zij moeten steeds weer terugkomen. Neen, voor ons hoefde dit plaatje echt nietgruwelijk. Wij dronken na afloop van de weeromstuit een op het doek geprojec teerde frisdrank. Heerlijk verfrissend! Mk. 77

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1963 | | pagina 11