Photo Kina 1963 te Keulen (II) Electronic-Cam-instalIatie Xenonlicht Ten vervolge op hetgeen in de vorige aflevering van Film over de Photokina 1963 in Keulen werd gepubliceerd zullen wij ditmaal nog een aantal van de tentoongestelde buiten landse produkten de revue laten passeren. Op de grote stand van Arnold Richter was buiten talrijke opnamecamera's, geperfectionneerde montagetafels en veel andere apparatuur op produktiegebied, een volledige Electronic-Cam-installatie te zien. Zoals uit de hierbij afgedrukte foto blijkt bestaat deze installatie uit een drietal Arriflex 35 mm camera's, die zijn uitgerust met ingebouwde Vidikon t.v.-camera's, waardoor de beelden, die de film- en dus ook de t.v.-camera ziet, op monitors zichtbaar worden gemaakt. De camera assistenten, die de camera's bedienen, worden via hoofd telefoons vanaf de regielessenaar gedirigeerd. Wordt een filmbeeld met een van de camera's opgenomen dan gaat boven op de camera een klein controlelampje branden, zo dat ook de acteurs kunnen zien welke camera werkt. De vierde t.v.-ontvanger (monitor), welke op de afbeelding te zien is, toont door middel van een speciale regeltechniek steeds het beeld, dat tenslotte uit de beschikbare mogelijk heden door de regisseur achter de controletaf el is gekozen. Deze zeer moderne toepassing van televisietechniek bij filmopnamen leidt volgens deskundigen tot een belangrijke besparing in de produktietijd van films men spreekt van zestig procent besparing! en welhaast nog grotere bespa ring van filmmateriaal. De keuze van het gewenste beeld vindt immers bij dit systeem al voor de opname plaats, terwijl dit bij de conventionele filmopnamen achteraf gebeurt. Tegelijk met de beeldopnamen worden op de film mon tageaanwijzingen in de vorm van een soort geluidsspoor opgenomen, waardoor ook de montage van de uit de drie afzonderlijke camera's afkomstige films zeer snel kan plaats vinden. In verscheidene Duitse studio's schijnt dit nieuwe systeem reeds enige tijd met succes te worden toegepast, voorna melijk nog voor t.v.-films, doch ook voor de normale film- produktie schuilen hierin ongetwijfeld grote mogelijkheden. Door Osram, alsmede op de stands van Zeiss-Ikon, Sie mens en nog een aantal andere hier te lande minder bekende ondernemingen, werden de verschillende mogelijkheden van het Xenonlicht tentoongesteld. De 900, de 1600 en de nieuwste 2500 watt Xenonkolven voor bioscoopprojectie waren in bedrijf te zien. Voorts waren er speciale Xenon- gelijkrichters en diaprojectie-inrichtingen voor Xenonlicht. Een zeer moderne cabine, ingericht met behulp van het Mesopta-bouwelementensysteem. 84

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1963 | | pagina 18