Photo Kina 1963 te Keulen (II)
Electronic-Cam-instalIatie
Xenonlicht
Ten vervolge op hetgeen in de vorige aflevering van Film
over de Photokina 1963 in Keulen werd gepubliceerd zullen
wij ditmaal nog een aantal van de tentoongestelde buiten
landse produkten de revue laten passeren.
Op de grote stand van Arnold Richter was buiten
talrijke opnamecamera's, geperfectionneerde montagetafels
en veel andere apparatuur op produktiegebied, een volledige
Electronic-Cam-installatie te zien.
Zoals uit de hierbij afgedrukte foto blijkt bestaat deze
installatie uit een drietal Arriflex 35 mm camera's, die zijn
uitgerust met ingebouwde Vidikon t.v.-camera's, waardoor
de beelden, die de film- en dus ook de t.v.-camera ziet,
op monitors zichtbaar worden gemaakt. De camera
assistenten, die de camera's bedienen, worden via hoofd
telefoons vanaf de regielessenaar gedirigeerd. Wordt een
filmbeeld met een van de camera's opgenomen dan gaat
boven op de camera een klein controlelampje branden, zo
dat ook de acteurs kunnen zien welke camera werkt. De
vierde t.v.-ontvanger (monitor), welke op de afbeelding te
zien is, toont door middel van een speciale regeltechniek
steeds het beeld, dat tenslotte uit de beschikbare mogelijk
heden door de regisseur achter de controletaf el is gekozen.
Deze zeer moderne toepassing van televisietechniek bij
filmopnamen leidt volgens deskundigen tot een belangrijke
besparing in de produktietijd van films men spreekt van
zestig procent besparing! en welhaast nog grotere bespa
ring van filmmateriaal. De keuze van het gewenste beeld
vindt immers bij dit systeem al voor de opname plaats,
terwijl dit bij de conventionele filmopnamen achteraf
gebeurt.
Tegelijk met de beeldopnamen worden op de film mon
tageaanwijzingen in de vorm van een soort geluidsspoor
opgenomen, waardoor ook de montage van de uit de drie
afzonderlijke camera's afkomstige films zeer snel kan plaats
vinden.
In verscheidene Duitse studio's schijnt dit nieuwe systeem
reeds enige tijd met succes te worden toegepast, voorna
melijk nog voor t.v.-films, doch ook voor de normale film-
produktie schuilen hierin ongetwijfeld grote mogelijkheden.
Door Osram, alsmede op de stands van Zeiss-Ikon, Sie
mens en nog een aantal andere hier te lande minder bekende
ondernemingen, werden de verschillende mogelijkheden van
het Xenonlicht tentoongesteld. De 900, de 1600 en de
nieuwste 2500 watt Xenonkolven voor bioscoopprojectie
waren in bedrijf te zien. Voorts waren er speciale Xenon-
gelijkrichters en diaprojectie-inrichtingen voor Xenonlicht.
Een zeer moderne cabine, ingericht met behulp van het
Mesopta-bouwelementensysteem.
84