Veertiende Reclamefilmdag Jurering Algemene opmerkingen Filmprijzen Het examen ter verkrijging van het Praktijkcertificaat, welk certificaat zoals reeds eerder werd gepubliceerd zeer waarschijnlijk bij het van kracht worden van de in voor bereiding zijnde CA.O. voor het bioscoopbedrijf, landelijke geldigheid zal krijgen, vindt eveneens op 27 of 28 augustus plaats. Voor dit examen hebben zich 26 kandidaten aangemeld tegen 32 in 1962. Het Genootschap voor Reclame heeft op 17 mei zijn veertiende Reclamefilmdag gehouden zoals gebruikelijk in het Amsterdamse Flora Theater. De belangstelling voor deze dag was bijzonder groot, groter nog dan vorig jaar, waaruit een verheugende belangstelling van de zijde van het bedrijfsleven voor de film als reclamemedium kan worden afgeleid. In een voortreffelijk openingswoord, zoals men dat overi gens van hem gewend is, heeft de voorzitter van het Genootschap voor Reclame, jhr W. van Andringa de Kempenaer, opnieuw gewezen op het belang van de reclame en de plaats, die de reclamefilm daarbij inneemt. Er is de laatste jaren, aldus de heer De Kempenaer, een toenemend krabben en bijten op reclamegebied. Men heeft heel wat meer problemen met de afzet dan met de pro- duktie. Men zal daarom meer moeten doen en wat men doet beter moeten doen op het gebied van de reclame. Het is de taak van de verkoopbevorderaar om anti-cyclisch te opereren. Dat is weliswaar algemeen bekend, maar niette min ontbreek veelal de anti-cyclische courage. De moeilijkheid is uiteraard, dat een exacte relatie tussen de investering in en de opbrengst van de reclame bijzonder moeilijk is vast te stellen. In dit opzicht zit de bioscoopreclame echter geenszins met de mond vol tanden. Het is mogelijk om het aantal mensen, dat via de reclame film in de bioscopen wordt bereikt, en de kosten per contact vrij nauwkeurig te berekenen. De heer De Kempenaer stak een pluim op de hoed van de filmproducenten, die er steeds meer in slagen om kort maar krachtig een verkoopboodschap in de film vast te leggen. Ten aanzien van de reclametelevisie sprak de Genoot schapvoorzitter de wens uit, dat deze in een goed vat mag zitten, opdat geen verzuring optreedt. Hopelijk zal het nieuwe kabinet een ingebouwd televisienet blijken te be zitten. Vervolgens werden de zestien aan de jury voor de Film prijzen 1963 ter beoordeling voorgelegde reclamefilms ver toond, met in aansluiting daarop een aantal Nederlandse reclamefilms en t.v.-spots, die niet voor de Filmprijzen waren aangemeld. Vele van deze films waren van uit stekende kwaliteit. Aan het einde van de ochtendzitting maakte de heer De Kempenaer de beslissing van de jury bekend. In de jury hadden zitting: mevrouw dr M. Zeldenrust-Noordanus, namens het Ge nootschap voor Reclame, voorzitster; M. Aronson, namens de Nederlandse Vereniging voor Erkende Advertentie- bureaux; G. J. H. Dujardin, namens het Hoofdbestuur van de Nederlandsche Bioscoop-Bond; H. W. Hagenberg, na mens de Nederlandsche Vereeniging van Bioscoopreclame- Exploitanten; F. Joustra namens de Bond van Adverteerders en L. W. R. Meyer, namens de Bedrijfsafdeling Film fabrikanten en Filmproducenten van de Nederlandsche Bioscoop-Bond. De heer M. Aronson was op het laatste moment door onvoorziene omstandigheden verhinderd de zitting van de jury bij te wonen. De elementen, waarop blijkens het juryrapport de films werden gewaardeerd, waren: 1. overbrenging van de verkoopboodschap, 2. gebruik van de film als medium en 3. goede smaak. Nadat de jury de films aan een voorselectie had onder worpen, bleven er zeven films over die opnieuw werden beoordeeld. De juryleden gaven ieder voor zich voor elk van deze zeven films een cijfer van 1 tot en met 10, op grond van bovengenoemde elementen. De jury is van oordeel, dat ditmaal geen vooruitgang in de kwaliteit van de reclamefilms valt te constateren. Opvallend was het feit, dat in vele films wat eerst in beeld was vertoond nog weer eens extra in woorden werd her haald, waardoor het effect verloren ging. Ook meende de jury te constateren, dat in een enkele film tegelijkertijd te veel artikelen, argumenten c.q. mogelijkheden werden ge toond, hetgeen een verzwakking van de verkoopboodschap ten gevolge heeft. Hierdoor was de homogeniteit dikwijls ver te zoeken. De oplossing hiervoor kan wellicht worden gevonden door een grotere vrijheid te verlenen aan die genen, die het scenario bedenken en de produktieleider die uiteindelijk de film concipieert. Een zekere beperking in de wensen van de zijde van de opdrachtgever ware wenselijk. Opvallend was ook het feit, dat er in vele films originele ideeën voorkwamen, die echter niet voldoende werden uitgewerkt. Het spel van de films met live-action bevond zich dit jaar niet op het hoge niveau van dat vorig jaar mocht worden vastgesteld. De jury heeft gemeend drie gelijkwaardige filmprijzen toe te kunnen wijzen: „Gispen" een reclamefilm geproduceerd door NV. Joop Geesink's Starfilm in opdracht van Gispen's Fabriek voor Metaalbewerking N.V. te Culemborg. Deze film ver toont in een rustige sfeer met smaak en fantasie de ver schillende produkten. Het handelsmerk ziet men steeds naar voren gebracht, hetgeen tenslotte resulteert in de naam Gispen. „Karel Doorman" een film geproduceerd door Caril lon Films N.V. in opdracht van de Koninklijke Marine. Op bijzonder vakkundige wijze worden de mogelijkheden van een funktie bij de Koninklijke Marine naar voren ge bracht. Opvallend is, dat in deze zwart-wit film de foto grafische mogelijkheden zo uitstekend zijn uitgewerkt. „Vakmanschap is Meesterschap" geproduceerd door Uniefilm N.V. in opdracht van Grolsche Bierbrouwerij N.V. te Enschede. Deze film heeft een eigen benadering van de kijkers. In het begin wordt de indruk gewekt, dat men naar een documentaire kijkt. Op een gegeven ogenblik brengt men dan de verkoopboodschap, die op knappe wijze aansluit bij het campagnethema van Grolsch „Vakman schap is Meesterschap". De prijs van de Nederlandsche Vereeniging van Bioscoop reclame-Exploitanten, te weten een week gratis vertoning in een middelgroot theater, werd toegekend aan de film „Gispen". 87

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1963 | | pagina 21