Over formaten en frequenties Bioscoopbedrijf en reclame (VI) Uw reclame is uw visitekaartje Niet alleen „lappen" REGIE: (LEO J0ANNON Vorig jaar september werd in het Carlton Hotel te Amsterdam door de Bedrijfsafdeling Filmverhuurders van de Nederlandsche Bioscoop-Bond een „Dag der Reclame" gehouden. Enige tijd geleden hebben wij het woordelijk verslag van deze bijeenkomst met stijgende belangstelling gelezen. De heren-inleiders, P. Kijzer, D. Monnickendam, en J. Smit onder voorzitterschap van H. W. Hagenberg, hielden bijzonder leerzame voordrachten. Ook de aanwezi gen in de zaal slaagden er in overwegende mate in ter zake doende vragen te stellen. Enkele punten, die aan de orde kwamen, willen wij in dit artikel eens nader onder ogen zien. foike woensdagavond verschijnt er in de meeste kranten een aantal bioscoopadvertenties. Hierin worden de films vooi de komende week aangekondigd. Wij hebben zo het persoonlijke gevoel, dat veruit het grootste deel van de bioscoopexploitanten blij is, dat hun advertentie er weer in staat. In de geest van: „Ziezo, daar ben ik weer een week van deze zorg af en misschien krijgen we nog een goede recette ook. Je kan per slot nooit weten, want in mijn hart geloof ik eerlijk gezegd niet zo erg in die adver tenties. Maar ja, elke bioscoop hanteert nu eenmaal dit reclamemedium en waarom zou ik dan achterblijven?" Het is inderdaad geen eenvoudige zaak om hierop een verantwoorde repliek te geven. In dit verband willen wij herinneren aan een van de bekendste uitspraken van de oprichter van het Engelse Unilever-concern, die in het begin van deze eeuw eens gezegd zou hebben: „Zonder reclame zijn wij nergens. Ik weet echter dat ongeveer de helft van onze reclame-uitgaven weggegooid geld is. Alleen: wisten wij maar welke helft dit was!" (Gelukkig zijn de reclamemethoden tegenwoordig dusdanig verfijnd, dat der gelijke uitspraken niet meer voorkomen. Wiskundige zeker heid is desalniettemin ook nu nimmer te geven, omdat teveel onberekenbare factoren een rol spelen). Hoe dan ook, de filmadvertenties zijn woensdagavond een vaste rubriek in de krant. Wij hebben al eerder in deze kolommen opgemerkt, dat in deze rubriek de drukinkt overvloedig wordt gebruikt. Zeker wanneer wij deze pagina of een gedeelte hiervan vergelijken met de andere adver tentiepagina's. Dan zien wij wederom, dat reclame een vak is. Behoudens een enkele gunstige uitzondering lijkt het net of elke filmverhuurder c.q. bioscoopexploitant zijn adver tentie ontwerpt, alsof deze helemaal alleen op de pagina komt te staan. Terecht zei de heer Monnickendam hierover op de „Dag der Reclame" onder andere het volgende: „Door geen kennis te hebben van adverteren en lay-out benadeelt men onbewust zijn onderneming. Het is helemaal geen schande als men van reclame niets weet, maar neem dan tenminste de moeite als bedrijfsleider van een filmverhuurkantoor of van een bioscooptheater u in dit onderwerp te ver diepen. Een advertentie is uw visitekaartje. Geen valse voorspiegelingen in uw annonce. Niet het publiek in een hinderlaag lokken met striptease-plaatjes. Deze methode be hoort al lang tot het verleden. Daar trapt men beslist niet meer in. En weg met de superlatieven. De film neemt een zeer aanzienlijke plaats in, een plaats die men de film niet meer kan ontnemen". Het bovenstaande wat de inhoud betreft. Over de grootte van de advertentie kan men eindeloos discussiëren, maar uiteindelijk beslist het budget. Laten wij echter allereerst het idee uit de wereld helpen, dat grote advertenties betere resultaten boeken dan kleinere of kleine. Het hangt er grotendeels vanaf, welk produkt en waar en hoe men wil verkopen. De „lappen" van Bijenkorf en C. A. verkopen niet alleen de geadverteerde artikelen, maar duizenden andere. Een van de belangrijkste punten is, dat men naar deze warenhuizen gaat. Bekijk uw advertentie dus kritisch. Prop hem niet vol met allerlei overbodige superlatieven en vele namen van medespelenden. Zorg voor een duidelijk merkbeeld van uw bioscoop en vergeet uw telefoonnummer niet (denk aan de bereikbare tijden!). Let vooral op en vraag het des noods aan de krant of het cliché of de matrijs voor rota tiedruk geschikt is. Wanneer u op deze wijze te werk gaat, dan zult u wellicht tot de ontdekking komen, dat uw advertentie kleiner kan dan u gedacht had. Een goed middel is ook uw ontwerp-advertentie te plakken op een reeds verschenen bioscooppagina. Vergeet nimmer, dat uw advertentie steeds het visitekaartje van uw bedrijf is. Onder- 109

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1963 | | pagina 11