Formaat en frequentie onafscheidelijk Jerry als babysitter Op naar Hollywood De dood loert langs de weg Oypsy Colt ^e schrik van sJ« „weduwenklosi" KA?; SAS HA KiEUREf) schat ook op dit gebied niet de smaak van uw publiek- want daarom gaat het toch uiteindelijk. De twee hierbij afgebeelde advertenties Sabrina met Audrey Hepburn en Dynamite Jack met Fernandel zijn twee uitstekende voorbeelden, hoe het altijd zou moeten en kunnen zijn. Het derde voorbeeld is „waanzinnig". Had men deze kostbare ruimte nu niet veel beter kunnen gebruiken om iets meer te vertelllen over deze film dan deze nietszeggende „duistere zaak"? Een illustratie kan dikwijls meer zeggen dan woorden, maar dan moet er toch wel een verantwoord geheel ontstaan. Daarom: beter een kleine en goed-doordachte tekstadvertentie zonder risico's, dan een grotere geclicheerde advertentie met alle gevaren van dien. Het is eigenlijk onmogelijk alleen over formaten te spreken zonder de frequentie hierbij te be trekken. In de regel worden filmadvertenties eenmaal per week geplaatst. Wij kunnen ons niet geheel aan de indruk onttrekken, dat deze handelwijze op een zekere traditie en sleur be rust. Een krant is een eendagsvlieg. Wij weten niet of het u wel eens overkomen is, dat u iets moet terugzoeken, dat enkele dagen geleden in uw krant heeft gestaan. Wij nemen aan van wel. Dan behoeven wij u niet te zeggen, dat het een heel onplezierig karwei is. Nog afgezien van het (meest voorkomende) feit, dat nu juist de betrokken krant gebruikt is voor de afval van groenten of iets dergelijks. de individuele bioscoopexploitant echter niet tweemaal per week adverteren? De eerste keer op woensdag of donderdag en na het lange weekend nogmaals op maandag, wanneer de kranten veel minder advertenties hebben en het publiek wederom tegen de hele week „zit-aan-te-kijken". Natuurlijk kost deze methode geld, zoals ook uw perso neel geld kost. Maar u gaat op slappe dagen toch ook niet uw cassière en ouvreuses naar huis sturen? Afgezien hiervan moet u uw reclamegelden als een investering op lange termijn zien, die mits verstandig gepland en consequent doorgevoerd uiteindelijk altijd zijn geld dubbel en dwars oplevert. Op dit gebied is elke stilstand achteruitgang. Eerder in dit artikel hebben wij reeds gezegd, dat grotere formaten lang niet altijd nodig zijn, wanneer men zijn advertentie aan een kritisch onderzoek onderwerpt, Dat kan soms een niet onaanzienlijke besparing opleveren. Bovendien is in de crisisjaren onomstotelijk komen vast te staan, dat bedrijven die hun reclamebudget in die neer gaande conjunctuur handhaafden of zelf uitbreidden, veel minder van de achteruitgang hadden te lijden dan bedrijven, die hun budget drastisch verlaagden. Een duidelijker vinger wijzing voor de bioscoopexploitanten is haast niet denkbaar. Wij hebben hierbij een zet-advertentie afgebeeld van een weekprogramma van een willekeurige bioscoop. Buiten beschouwing laten wij op dit moment, of deze advertentie reclametechnisch juist is opgezet. Donderdag in de krant en maandag daaropvolgend wiit u naar de bioscoop. Krant is zoek, maar u besluit alsnog te gaan. En u boos, want uw vrouw had zo graag de film van dinsdag, woensdag en donderdag willen zien. Maar elke gulden is een gulden en voor de tweede keer in de week is dit feest er niet bij. Onbewust heeft zowel het filmbedrijf als uw bioscoop een slechte beurt gemaakt. Oplossing: voor hetzelfde geld en de helft van het formaat had deze advertentie zowel op donderdag als op maandag kunnen worden geplaatst. Zeker wanneer deze bioscoopexploitant met enig passen en meten een aantrekkelijker lay-out had verzorgd. „Daarom moeten er aan het hoofd van filmverhuur kantoren en aan die van bioscooptheaters bepaald des kundige figuren staan, die deze zaken niet slordig be handelen, die gevoel voor deze onderdelen hebben en die vakbekwaam zijn ook op het gebied van de reclame". Aldus Vakantieweek met «Ferry Levvis loeiende laehlawlnes, voor alle leeftijden Vrijdag 8 uur Zaterdag 9 uur Zondag 8 uur Maandag 8 uur Grootboek! en kleuren Dinsdag, woensdag en donderdag, 8 uur Grootbeeld en kleuren Overal in de reclame zien wij, dat in de herhaling een niet weg te cijferen kracht zit. Het filmbedrijf moet een harde strijd voeren om zijn plaats in het gezinsbudget te hand haven en zo mogelijk zelfs uit te breiden. Jammer genoeg is het om financiële redenen niet mogelijk de collectieve campagne van het bioscoopbedrijf te intensiveren. Waarom gaat Zaterdag 6.-15 uur Zondag 5 uur .14 jao.r JOHN IRELAND, DOROTHY MALANE, in Een vogelvrfjverklaarde moordenaar-"in een race met de dood Zondag en woensdag 2.30 uur alle leeft. Een avonturenfilm voor jong en oud, in pr tige kleuren 110

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1963 | | pagina 12