Hollywood beperkt de productiekosten Te c Ii 11 i s c li nieuws In de Motion Picture Herald is een interessant artikel verschenen waarvan de inhoud erop neerkomt, dat door een juiste toepassing van de mogelijkheden der achtergrond projectie veel „buitenopnamen" ook binnen de studio muren gemaakt kunnen worden en wel tegen aanzienlijk lagere kosten. Gesteld wordt, dat dikwijls de produktie-technische mogelijkheden worden veronachtzaamd in zoverre, dat kost bare crews en spelers naar verre landen worden gezonden voor opnamen, die ook natuurgetrouw in de studio kunnen worden gemaakt zonder dat daarvoor dure sets gebouwd moeten worden. Daar ook in Hollywood steeds scherper wordt toegezien op mogelijke beperking van de produktiebudgetten wordt meer en meer rekening gehouden met de opvattingen van geroutineerde achtergrondprojectie-experts, die onder andere van oordeel zijn, dat de couleur locale, die in veel films van belang is, als regel goedkoper in dan buiten de studio is te verwezenlijken. Zo werden bijvoorbeeld negentig procent van de op namen van de film „Rond de wereld in tachtig dagen" mede met behulp van achtergrondprojectie in Hollywood gemaakt, hetgeen zelfs voor honderd procent geldt ten opzichte van de Parijse scènes in „Irma la Douce", voor de Londense scènes uit „Wittness for the Prosecution", voor de in produktie zijnde film „My Fair Lady" en voor talloze andere films. Bij stilstaande of bewegende achtergrondprojectie gaat het er om de beschikking te hebben over goed materiaal, dat zich leent voor vergrotingen op een transparant scherm, tot ongeveer veertien meter breed. De Amerikaanse specia listen op dit terrein onderhouden verbindingen met be kwame fotografen en filmers over de gehele wereld en geven deze nauwkeurige aanwijzingen omtrent de gewenste achtergrondopnamen ook voor wat betreft de kleuren. Wanneer men de hierbij afgedrukte studio-opname op de juiste wijze afkadert ontstaat een complete illusie van een huis ergens aan een grote rivier, badend in het zonlicht, echter zonder dat er water of zon aan te pas komen. De stromende rivier met eventuele scheepvaart en dergelijke wordt namelijk via achterprojectie op een transparant scherm afgebeeld en daarvóór is dan de gewenste set ge bouwd waarop zich de spelers bevinden. De opname camera registreert nu de voorgrond met de acteurs tegelijk met de al of niet bewegende achtergrond (projectie) als één geheel, in zwart/wit of in kleuren. Door een juiste belichting van de set respectievelijk het geprojecteerde beeld kan men voorts alle gewenste stem mingen, op elk gewenst moment oproepen. Zo zouden er tal van toepassingsmogelijkheden voor achtergrondprojectie zijn op te sommen waarbij men tijdens de projectie van de uiteindelijke film het verschil tussen een echte en een geprojecteerde achtergrond niet kan waarnemen, mits natuurlijk de nodige zorgvuldigheid bij de vervaardiging is betracht. In ieder geval kunnen door een juiste toepassing van dit technische hulpmiddel de produktiekosten aanzienlijk wor den beperkt, aangezien ermede kan worden volstaan een kleine ploeg van technici en spelers voor enkele dagen naar het land of de plaats te dirigeren, waar enige noodzakelijke plaatselijke buitenopnamen moeten worden vervaardigd. In onze tijd van straalvliegtuigen gekoppeld aan de om standigheid, dat in de meeste landen opname-apparatuur en verdere toebehoren gehuurd kunnen worden, zijn dit in tijd en in geld gewoonlijk geen al te grote posten. In het artikel wordt dan ook de mening uitgesproken, dat de technische hulpmiddelen, waarover men tegenwoor dig beschikt, mits goed toegepast, een belangrijke bijdrage kunnen leveren om de huidige economische problemen van het filmproduktiebedrijf aanzienlijk te verlichten, zon- 120

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1963 | | pagina 22