Techni§cope II Het beeldformaat schijnt eveneens te zullen gaan af wijken van de tot nu toe bij Cinerama gangbare hoogte/ breedte verhouding 1:3. Genoemd wordt een verhoudings maat van 1 2,6, welke dus dicht bij de 70 mm verhouding van 1 2,2 ligt. Mede gelet op het volgens foto's zeer robuuste uiterlijk van dit nieuwe objectief mag worden verondersteld, dat het hier een combinatie van een zogenaamd basisobjectief en een vorm van anamorfotisch voorzetoptiek betreft, met speciale randcorrecties. Overigens kan uit de vooralsnog vrij vage publicaties worden opgemaakt, dat ook bij het copiëren reeds bepaalde correcties ten opzichte van het gebogen scherm worden aangebracht. Voorts is nog bekend gemaakt, dat het volgend jaar eigen opnamecamera's voor het systeem in gebruik zullen worden genomen. Daar volgens de berichten de bestaande Cinerama- projectoren aangepast kunnen worden aan het nieuwe procédé dit lijkt ons overigens een zodanig ingrijpende verbouwing, dat het aanschaffen van 70 mm projectoren vermoedelijk goedkoper of althans niet veel duurder zal zijn ligt het voor de hand dat ook bij Cineramaprojectie in de toekomst met een dubbele installatie zal worden gewerkt, waardoor „overnemen" tijdens de voorstelling mogelijk wordt en het gebruik van enorme filmspoelen die zo zwaar zijn, dat zij in de boventrommel moeten worden getakeld, niet langer noodzakelijk is. De vertoning van een aantal stukken uit een werkcopie van de komende film was volgens verslaggevers uit tech nisch oogpunt bijzonder geslaagd. Nu dus de eis van drie afzonderlijke cabines benevens een geluidscabine, waardoor het geheel speciaal voor be staande bioscopen, alleen al om bouwtechnische redenen bijzonder gecompliceerd werd, vervalt, kan worden ge steld, dat ook het Cinerama-systeem binnen het bereik van de normale exploitatie komt te liggen. Alleen het grote, diep doorgebogen projectiescherm kan daarbij dan nog een probleem vormen en wel uitsluitend een ruimteprobleem voor bestaande bedrijven. De verwachtingen van de Cinerama Company, die haar nieuwe enkelvoudige film bij de première zal gaan pro jecteren op een scherm van ruim 10 x 26 meter zijn dan ook, dat het wereldaantal van 127 Cinerama-theaters per eind 1963 zal zijn gestegen tot 154 en dat er binnen drie jaar zeshonderd Cinerama-bioscopen zullen zijn, waar van driehonderd in de Verenigde Staten. Of en zo ja in hoeverre ook ons land tot deze expansie zal gaan bijdragen moet uiteraard worden afgewacht. Onlangs werden in Londen door Technicolor enige demonstraties gegeven met een nieuw procédé, dat met 35 mm film de kwaliteit van 70 mm projectie bereikbaar zou maken. Inmiddels zijn in de vakpers de nodige gegevens over het Techniscope-systeem verschenen en blijkt dat het hier gaat om een nogal revolutionaire wijziging in de opname techniek. Tot dusverre werd 35 mm materiaal zowel bij opname als in de projectie gebruikt over een beeldhoogte van vier perforatiegaatjes (behalve bij Cinerama). Bij het nieuwe opnamesysteem wordt echter de beeldhoogte gehalveerd, d.w.z. men transporteert de film in de opnamecamera over een afstand van slechts twee perforatiegaatjes. Het negatief krijgt aldus de halve hoogte t.o.v. de bestaande opname praktijk hetgeen om te beginnen een materiaalbesparing van vijftig procent betekent. Bij het maken van copieën wordt het kleine negatieve beeld opgerekt tot de normale beeldhoogte overeenkomende met vier perforaties. Dit komt op hetzelfde neer als wanneer men bij het Cinema- scopesysteem het beeld bij de opname met een factor twee samenperst. De Techniscopecopieën kunnen aldus in de projectie als normale Cinemascopefilms worden gehanteerd. Het grote voordeel hiervan is, dat bij de opnamen niet met anamorfotische voorzetoptieken behoeft te worden ge werkt, die nu eenmaal allerlei opnametechnische beperkin gen met zich mee brengen. Daarnaast is er een flinke besparing in de materiaal- en ontwikkelkosten. Hiertegen over staat echter, dat het gebruik van een tot de helft verkleind negatief naar onze mening een stap terug be tekent. De laatste jaren is juist via het 70 mm systeem, het Technirama systeem, het Vista Vision systeem e.d. gestreefd naar grotere negatieven, die al dan niet via ver kleiningen in de theatercopie tot een fraaie beeldkwaliteit voerden. Een halvering van het negatiefoppervlak zal on vermijdelijk tot een verdubbeling van de korrel leiden, wanneer men het positieve beeld weer tot het normale formaat vergroot. Desondanks waren volgens de publicaties de talrijke insiders, die de demonstraties hebben bijgewoond, zeer tevreden over de fraaie beeldkwaliteit, terwijl men in pro- duktiekringen begrijpelijkerwijs bijzonder is ingenomen met de mogelijkheid om zonder gebruik te maken van de lastige voorzetoptieken, toch Cinemascopefilms te kunnen vervaar digen en nog wel tegen lagere kosten. Alleen aan de op namecamera's moeten enige wijzigingen in het transport mechanisme worden aangebracht, doch dit schijnt niet al te kostbaar te zijn. Daar Technicolor niet bepaald de eerste de beste op het onderhavige gebied is en blijkens de praktijk zeker niet over één nacht ijs gaat, zien wij de resultaten van de door haar ontwikkelde werkwijze met veel belangstelling tege moet. Wanneer namelijk dit procédé algemeen ingang zou vinden dan zal het aantal Cinemascopefilms sterk toenemen. Het ziet er naar uit dat dan de thans gangbare wide-screen- projectie met alle nadelen van dien binnen afzienbare tijd geheel zal verdwijnen. 122

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1963 | | pagina 24