Drukwerkreclame niet verwaarlozen Leidseplein theater Bioscoopbedrijf en reclame (VII) attone Drukwerkreclame belangrijk medium In het juli/augustus-nummer van dit blad stond een bijzonder interessante bijdrage, getiteld „Films beter dan ooit". Het betrof hier een beschouwing, overgenomen uit de Motion Picture Herald, betreffende de verkeerde methoden die bij het adverteren van films worden gebruikt. Deze kritiek werd geuit door twee Amerikaanse filmcritici en zal ongetwijfeld door vele Nederlandse collega's worden onderschreven. Wat ons betreft had de redactie van FILM dit artikel in grote, vette kapitalen in het hart van het blad moeten zetten. De inhoud bevat waarheden als een koe. Zij kunnen niet genoeg worden herhaald, ook niet voor ons land. Wij kunnen niet nalaten nogmaals enkele markante punten uit dit betoog tot lering en vermaak onder de ogen van onze lezers te brengen. 1Het verkopen van films lijkt nog steeds veel op het verkopen van circusattracties op het (Amerikaanse) platte land of van wonderolie met behulp van kunstenmakende chimpansees; 2. Filmverhuurders en bioscoopexploitanten doen als het ware hun best om het feit te verbergen, dat films beter zijn dan ooit; 3. Er is een „culturele achterstand" in de methoden, die worden toegepast om de films na hun vervaardiging uit te brengen; 4. Films voor een intelligent publiek worden met hetzelfde snkort kunt u in het teidsepïeintheater verwachten: rdamse première van oen van de uittest indruk- lloufdrolle films van de laatste tijd, die een bijzonder «vftji tot onderwerp heeft, n.1, de toelating van ingexj op „blanke" scholen in de Zuidelijke i de V.S. WiUUitn Shetnet, h'ratik MsxttieU, Bemrley Lumpjrtl. Clmrhw Bümvs „Een film. die mv.n niet onberoerd ondergaat", akhis 11. W. in „De Tijd-MaasbodeDe soliriive. ic.--.oig! dan- ..[Iet i:ik waarmee sentimenten worden b.opeekl, ïiviteii van de ncgerbevolkiilg die huil blank-; niedebewoe.-ii e ve; Kian zonder verweer ondergaat, de en jüug tegen negers ses-eelt, krijge; beelding. Een vee begin tot einel n paatstuy ioqs kq U03jüKl,r JJ8 U»«JO>( sui|»| spaoS 3<j u9joat|4ura|elaspj»*| ec- - !.S?iV i»s| d« |ai i¥V-ISKÏM>>fi'. N¥r ière voor Nederland oude sensationalisme, bedriegelijke glamour en dezelfde adjectieven gebracht; 5. De opvatting van de bioscoopexploitant en de verhuur der over de toekomstige bioscoopbezoeker, i.c. de klant, is niet meer in overeenstemming met die van de film producenten, regisseurs en acteurs, die zoveel films van groot kaliber maken. Als schrijver van deze rubriek voelden wij ons verplicht op bovenstaande punten nogmaals te wijzen. Een bekende reclame-zegswijze is namelijk: „In de herhaling ligt de kracht". Laten wij hopen ook voor het bioscoopbedrijf! Als wij over reclame spreken, denken wij meestal in de eerste plaats aan advertenties, meestal in dag- of nieuws bladen. Ongetwijfeld een belangrijk reclamemedium, waar aan vorig jaar ongeveer 223,6 miljoen gulden werd uit gegeven. Volgens schattingen van de Nederlandse afdeling van de International Advertising Association werd echter eenzelfde bedrag besteed aan de „gerichte reclame" (gratis verspreide bladen, frankering en verspreiding PTT, ver spreiding door particuliere bureaus, adressering, ontwerp-, cliché- en drukkosten). Eigenlijk zijn de woorden „gerichte reclame" onjuist, omdat elke vorm van juiste reclame „gericht" is. Onverschillig welk medium men ook voor zijn reclame gebruikt. Wij nemen althans aan dat niemand ook de bioscoopexploitant niet een advertentie in de krant zet met het motto: „Iedereen doet dit nu eenmaal en waarom zou ik dan een uitzondering moeten vormen?" Nogmaals, wij nemen dit haast blindelings aan, maar toch zijn wij er soms niet helemaal zeker van. Door bemiddeling van de Nederlandsche Bioscoop-Bond (a propos: kan die „sch" niet eens gemoderniseerd worden?) kregen wij een aantal folders van Nederlandse bioscopen in handen. Enkele hiervan zijn bij dit artikel in verkleinde vorm gereproduceerd. Cinétol in Amsterdam draaide van half juli tot eind augustus in de afgelopen zomer elke twee dagen een film over een beroemde filmkomiek onder de titel „40 jaar filmkomieken". De directie vond dit terecht een goede gelegenheid om over dit onderwerp een folder uit te geven. Na een omslag met een rode steunkleur volgen twee pagina's tekst, uitstekend van inhoud, met voldoende nieuwskarakter en aardig inhakend op de meestal goede T.V.-oude draaidoos van Simon van Collem. Daarna vier overzichtelijke pagina's, waarbij vooral de rustige lettering en lay out opvielen, met de betreffende films en de data. Jammer genoeg ontbraken enige belangrijke verkooppunten, te weten: adres, telefoonnummer en de uren waarop de kassa open is. De ruimte was ervoor, maar waarom dan deze kardinale punten vergeten? Wij zijn er zeker van, dat hierdoor een aantal klanten onnodig verloren zijn gegaan. Nog steeds blijft de klant koning en gezien de grote concurrentie die het bioscoopbedrijf van alle kanten onder vindt, dient niets nagelaten te worden om het filmpubliek van dienst te zijn. Van deze folder hebben wij de hart- pagina laten clicheren. Reeds vijf jaar lang komt elke maand Studiojournaal uit. Een moderne, frisse omslag met één kleur (groen voor het eau Pier Poolt! Fmjim leri: Frouca Cttti, frattca iki-sur, Silvwtt Coisini

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1963 | | pagina 49