Zeven keer
Erie Johnston -j*
nu de bedrijfssituatie moeilijker wordt, getrouwelijk en
nauwkeurig na te leven.
Dat het Hoofdbestuur juist gehandeld heeft moge blijken
uit de ernstige waarschuwingen, die de laatste weken in de
Duitse pers, onder de indruk van een aantal déconfitures
in het Duitse produktie- en verhuurbedrijf, waarin een
groot aantal exploitanten zijn meegesleept, zijn gelanceerd.
In het bijzonder richten deze zich tegen de conditionnering
door filmverhuurders van vooruitbetalingen bij het afsluiten
van hun produkt en tegen de consequenties van deze
vooruitbetalingen als zodanig. De hoogte van deze voor
uitbetalingen speelt daar reeds een rol in de concurrentie
men biedt namelijk lustig tegen elkaar op zonder
dat nochtans ingeval van déconfitures het recht op het af
gesloten produkt verzekerd bleek te zijn.
Voorts is op 30 juli j.1. in het Belgische staatsblad een
wet verschenen, in de vakantie bij wijze van hamerstuk
door de Kamer gehaald, een zogenaamde kaderwet, waarbij
de minister van Economische Zaken gemachtigd wordt bij
maatregel van algemeen bestuur maximum-filmhuurprijzen,
alsmede maximum-garanties vast te stellen en de verhuur
van films in the blind te reglementeren. Op overtredingen
staan geldboetes en gevangenisstraf tot drie maanden toe
met de kans op verdubbeling bij herhaling binnen vijf jaar.
Ook kunnen films in beslag worden genomen en verbeurd
worden verklaard, ongeacht of zij eigendom van de ver
huurder zijn, dat wil dus zeggen met volledige negatie van
de auteursrechtelijke kanten van deze gehele aangelegen
heid. Het enige, dat aan deze wet ontbreekt, is de leverings-
dwang
Het ligt voor de hand, dat deze wet met weerzin door
het gehele internationale filmbedrijf is ontvangen. Zij is de
consequentie van de volledige chaos, waaraan het Belgische
film- en bioscoopbedrijf bij gebrek aan organisatie ten
prooi is. Pogingen gedurende de laatste jaren ondernomen
om tot een redelijke overeenkomst te geraken op het stuk
van de verhuur- en huurvoorwaarden voor films zijn op
niets uitgelopen. Laat deze Belgische wet, waartegen in
E.E.G.-verband krachtig wordt geopponeerd en welker
effect uiteraard volledig afhangt van de uit te vervaar
digen algemene maatregel van bestuur en van de functio
nering van de daarin voorziene uitvoeringorganen, de heil
zame betekenis van het op orde stellen van eigen zaken
nog eens goed onderstrepen. Een goede, krachtige bedrijfs
organisatie bewijst zelfs na bijna een halve eeuw trouwe
dienst haar recht van bestaan, nu het moeilijker wordt dan
ooit. Zij leeft echter voorzover de reglementen worden
nageleefd!
slaan in het buitenland, in het bijzonder op het gebied
van de korte film, al jarenlang een uitstekend figuur. Het
feit, dat in het Bondsorgaan een vaste rubriek vrijwel
ononderbroken melding maakt van prijzen, die op buiten
landse festivals en andere filmische manifestaties zijn be
haald, spreekt in dit opzicht boekdelen.
Het loont de moeite om eens na te gaan, welke resul
taten de filmers in de afgelopen jaren alleen al in Berlijn
hebben behaald. Tijdens de festivals, die te Berlijn de
laatste zes jaren hebben plaats gevonden, wist ons land in
totaal niet minder dan zeven bekroningen op zijn naam
te schrijven: In 1958 werd een Gouden Beer toegekend
aan Bert Haanstra's „Glas". Een jaar later kon Herman
van der Horst in Berlijn een Gouden Beer in ontvangst
nemen voor zijn „Prijs de Zee". Opnieuw een Gouden
Beer verwierf Van der Horst zich in 1960 met zijn lange
documentaire „Faja Lobbi". In 1961 sleepte ons land twee
prijzen in de wacht: een Zilveren Beer voor de speelfilm
„Makkers, staakt uw wild geraas" van Fons Rademakers
en een Zilveren Beer voor de documentaire „De lage lan-
aen" van George Sluizer. Vorig jaar was het Jan Vrijman,
die in Berlijn met een Gouden Beer bekroond werd voor
„De werkelijkheid van Karel Appel". De reeks werd dit
jaar althans voorlopig voortgezet met een Gouden
Beer voor „Bouwspelement".
De Berlinale leverde ons land in zes jaar tijd vijf keer
goud en twee keer zilver op! Het is voor een klein land als
het onze met zijn bescheiden filmproduktie ongetwijfeld een
formidabele prestatie, in het bijzonder wanneer met de grote
omvang van de wereldfilmproduktie in zijn overwegingen
betrekt.
Er is daarom alle reden om de Nederlandse filmers
en dit jaar speciaal de heer Huguenot van der Linden
met dit verheugende succes van harte geluk te wensen.
Wij zijn bovendien niet pedant, wanneer wij van mening
zijn, dat al deze glorie glans verleent aan ons gehele bedrijf.
dat zich met zijn nationale produktie nauw verbonden weet.
Wij durven, de trofeeën van Cannes, Venetië, San Fran-
cisco en vele andere, meer secundaire internationale film
evenementen mede in aanmerking genomen, zelfs gewagen
van een cultureel vlagvertoon, dat het hele land aangaat.
Met de bekroning van Charles Huguenot van der
Lindens „Bouwspelement", de fascinerende filmim-
pressie van het bouwen in al zijn facetten, heeft de Neder
landse filmwereld te Berlijn nieuwe lauweren toegevoegd
aan een indrukwekkende reeks. De Nederlandse cineasten
Op 22 augustus is na een kortstondige ernstige ziekte
op 67-jarige leeftijd overleden de heer Eric Johnston,
President van de Motion Picture Association of America.
Het presidium van dit orgaan betekent de organisatorische
leiding van de produktie en distributie van een artikel, dat
niet alleen in de maatschappelijke ontwikkeling van Ameri
ka van de grootste betekenis was, maar gedurende lange
tijd het op één na grootste onderdeel uitmaakte in het ex
portpakket van dat land, te belangrijker als informatie
medium voor zijn „way of living". Zijn distributiekanalen
omspannen de gehele aardbol en liggen zo ver op de con
currerende landen voor, dat zij mede diensten verrichten
102