Boeiend thema voltrekt zich voor het merendeel de filmproduktie. En in Amsterdam zijn de bedrijfs- en beroepsorganisaties en de belangrijkste instellingen op filmgebied gevestigd. Tenslotte is er het aspect van het thema: „Lichaam en lichamelijkheid in de hedendaagse film", dat deze keer aan de orde is. Zonder twijfel, aldus de heer Bosman, heeft de presentatie van het lichaam in de korte geschie denis van de film een revolutionaire ontwikkeling onder gaan. Het thema „lichamelijkheid" is wetenschappelijk, hetzij psychologisch, hetzij theologisch, hetzij fysisch en biologisch meer en meer aan de orde. De mens centraal gesteld: niet uitsluitend naar zijn lichaam als voorwerp van wetenschap erkend, maar ook in zijn allesbeheersende betekenis in de natuur; de mens als centraal gezichtspunt en tegelijk als middelpunt van de bouw van het heelal. De mens niet meer als onbeweeglijk middelpunt van de wereld, maar als as en spits van de evolutie. Wanneer onder de invloed van de huidige stromingen de mens centraal is gesteld en benaderd wordt via zijn uiterlijk gedrag, wat ligt dan meer voor de hand dat de film als de grote voyeur van de uiterlijkheid der dingen en der mensen nader onderzocht wordt op haar betrekkingen met „lichaam en lichamelijkheid"? In hoeverre, zo vroeg de heer Bosman zich af, ziet de huidige film het „ik" en „het lichaam" als een eenheid? Slaagt men erin, het lichaam cultiverend, zijn uitdrukkings karakter te verhogen in het oog van de kijker? Krijgt de persoonlijkheid gestalte in de lichamelijkheid van houding, gang, spraak, handeling en gelaatsuitdrukking? Onthult zij ons met de presentatie van de lichamelijkheid datgene, wat in alle aspecten van het bestaan te vinden zal zijn? Zien wij in haar het lichaam als de openbaring van het innerlijk? Kan men er de ziel door bespeuren? Legt zij de drijfveren bloot van zijn doen en laten? Men zou ook de vraag moeten stellen, of zij, die de menselijkheid naar het Paulinische „wij zijn mensen en niets menselijks is ons vreemd" benaderen met het ongekend gezichtsvermogen, dat hun is toevertrouwd, ook in staat zijn met hun innerlijk vermogen, met hun geestes oog voldoende door te dringen in het mysterie van het lichaam als bestanddeel van het „ik"? De Academische Filmstudiedagen hebben nimmer een boeiender thema behandeld en de inleiders hebben recht op een intense belangstelling van hen, die geïnteresseerd zijn in de projectie van het menselijk drama, waarvan de film, maar dan de film in de juiste verhouding gezien en niet in de vervorming van de elektronische pocketeditie, het primaat heeft, zo besloot de heer Bosman zijn openings woord. Het is een wat trieste zaak, dat de verwachtingen, die bij de meeste deelnemers toch wel hoog gespannen waren, slechts ten dele zijn vervuld. Van de vijf inleidingen, die in het kader van de tiende Academische Filmstudiedagen werden gehouden, was er eigenlijk maar één, die een adequate behandeling van het thema „Lichaam en lichame lijkheid in de hedendaagse film" gaf. Dat was de inleiding van dr C. van Emde Boas uit Amsterdam, die op dinsdag 17 september sprak over „De hantering van de erotiek in de film". Dr Van Emde Boas meende de vraag, of men mag spreken van hantering van de erotiek in de film, bevestigend te kunnen beantwoorden, waarbij het woord „hantering" dan enigszins depreciërend is gebruikt. Want de wijze, waarop men in het algemeen in de film de erotiek hanteert, staat in dienst van de heersende moraal in de maatschappij; het is een tendentieus hanteren. De erotiek wordt gehanteerd door de staat, de kerk, de commercie, de filmmakers en het publiek, die gezamen lijk het resultaat bepalen. Al deze krachten hebben direct belang bij de film. Ten aanzien van de staat en de kerk, als representanten van de belangen van diegenen, die streven naar het behoud van de status quo in de samenleving, kan Oude dammers in het Oosterpark te Amsterdam.'n Scène uit de „candid came ra"-film „Alleman" van Bert Haanstra, die nog dit jaar in de Nederlandse bio scopen in première zal gaan.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1963 | | pagina 53