Technische vooruitgang bij Cinecentrum
Technisch
nieuw s
Kleurenfilm
Geluidsregistratie
Tijdens demonstraties, die in de tweede helft van oktober
bij Cinecentrum in Hilversum onder andere voor het
bedrijf zijn gegeven, kon worden vastgesteld, dat men
bij dit grote laboratorium- en filmbewerkingsbedrijf de
technische evolutie op de voet volgt en dat kosten noch
moeite worden gespaard om de eindproducten aan hoge
kwalitatieve eisen te laten beantwoorden. Er van uitgaande,
dat het materiaal dat ter bewerking wordt aangeboden aan
bepaalde eisen voldoet, kan worden gesteld dat op 35 en
16 mm gebied perfecte resultaten zijn te bereiken, die niet
onder doen voor hetgeen in het buitenland mogelijk is.
Daaraan kan nog worden toegevoegd, dat tijdens de demon
straties opnieuw duidelijk werd, dat de nu en dan gehoorde
beweringen, dat sommige 35 mm filmbewerkingen, onder
andere op het gebied van het geluid, in het buitenland
zouden moeten geschieden, omdat men in Nederland niet
over voldoende faciliteiten zou beschikken, bepaald onjuist
zijn.
Als resultaat van uitvoerig speurwerk is Cinecentrum
thans in staat 35 mm kleurenfilms volgens het deel-positief-
systeem te vervaardigen, die gelijkwaardig zijn aan de
kwaliteit van het bekende Technicolor-procédé. Tijdens de
demonstraties werden uit dezelfde film achtereenvolgens
gedeelten vertoond, die door Technicolor respectievelijk
door het eigen laboratorium waren vervaardigd en de aan
wezige deskundigen slaagden er niet of nauwelijks in om aan
de hand van de projectieresultaten uit te maken, welk ge
deelte volgens het ene en welk gedeelte volgens het andere
procédé was tot stand gekomen. Een en ander betekent
dat er thans sprake is van zodanige vorderingen op het
gebied van de kleurenfilmbewerking, dat het voor de Neder
landse producenten niet langer noodzakelijk is zich op dit
terrein tot buitenlandse laboratoria te wenden.
Een ander technisch probleem, dat al sedert vele jaren
de aandacht van de technici heeft bezig gehouden, is dat
van de optische geluidsregistratie. In de productiesector
wordt reeds sedert lang uitsluitend gewerkt volgens het
magnetische geluidsregistratie-systeem, doch het overschrij
ven van dit geluid op de film langs fotografische weg
resulteerde steeds in een niet onaanzienlijke kwaliteitsver
mindering speciaal voor wat betreft de hoge tonen. Om dit
euvel tegen te gaan, hebben de fabrikanten van fotografische
geluidsapparatuur de laatste tijd alles gedaan om een in
stallatie te ontwikkelen, die een zodanige kwaliteit waar
borgt, dat het verschil tussen magnetische en optische ge
luidsreproductie nauwelijks meer waarneembaar is. Men
is er aldus in geslaagd frequenties tot circa 12.000 Hz.
optisch te registreren, terwijl er tot dusverre algemeen van
werd uitgegaan, dat bij optische geluidsregistratie het
maximale bereik bij circa 8.000 Hz. ligt. Een verbetering
dus van maar liefst vijftig procent! Bij de vergelijkende
luisterproeven, waarbij afwisselend magnetisch en optisch
geregistreerd geluid ten gehore werd gebracht, waren dan
ook vrijwel geen verschillen waar te nemen. Hierbij dient
te worden aangetekend, dat de reproductie van het optisch
Voor de filmsyn-
chronisatie wordt in
Cinecentrum thans
gebruik gemaakt van
'n gesloten televisie-
circuit, dat in com
binatie met een re-
geltafel de werk
zaamheden aanzien
lijk vereenvoudigt.
Men behoeft thans
voor de synchroni
satie geen gebruik
meer te maken van
de gebruikelijke pro-
jectieapparatuur met
geluiddichte projec
tiecabine.