Technische vooruitgang bij Cinecentrum Technisch nieuw s Kleurenfilm Geluidsregistratie Tijdens demonstraties, die in de tweede helft van oktober bij Cinecentrum in Hilversum onder andere voor het bedrijf zijn gegeven, kon worden vastgesteld, dat men bij dit grote laboratorium- en filmbewerkingsbedrijf de technische evolutie op de voet volgt en dat kosten noch moeite worden gespaard om de eindproducten aan hoge kwalitatieve eisen te laten beantwoorden. Er van uitgaande, dat het materiaal dat ter bewerking wordt aangeboden aan bepaalde eisen voldoet, kan worden gesteld dat op 35 en 16 mm gebied perfecte resultaten zijn te bereiken, die niet onder doen voor hetgeen in het buitenland mogelijk is. Daaraan kan nog worden toegevoegd, dat tijdens de demon straties opnieuw duidelijk werd, dat de nu en dan gehoorde beweringen, dat sommige 35 mm filmbewerkingen, onder andere op het gebied van het geluid, in het buitenland zouden moeten geschieden, omdat men in Nederland niet over voldoende faciliteiten zou beschikken, bepaald onjuist zijn. Als resultaat van uitvoerig speurwerk is Cinecentrum thans in staat 35 mm kleurenfilms volgens het deel-positief- systeem te vervaardigen, die gelijkwaardig zijn aan de kwaliteit van het bekende Technicolor-procédé. Tijdens de demonstraties werden uit dezelfde film achtereenvolgens gedeelten vertoond, die door Technicolor respectievelijk door het eigen laboratorium waren vervaardigd en de aan wezige deskundigen slaagden er niet of nauwelijks in om aan de hand van de projectieresultaten uit te maken, welk ge deelte volgens het ene en welk gedeelte volgens het andere procédé was tot stand gekomen. Een en ander betekent dat er thans sprake is van zodanige vorderingen op het gebied van de kleurenfilmbewerking, dat het voor de Neder landse producenten niet langer noodzakelijk is zich op dit terrein tot buitenlandse laboratoria te wenden. Een ander technisch probleem, dat al sedert vele jaren de aandacht van de technici heeft bezig gehouden, is dat van de optische geluidsregistratie. In de productiesector wordt reeds sedert lang uitsluitend gewerkt volgens het magnetische geluidsregistratie-systeem, doch het overschrij ven van dit geluid op de film langs fotografische weg resulteerde steeds in een niet onaanzienlijke kwaliteitsver mindering speciaal voor wat betreft de hoge tonen. Om dit euvel tegen te gaan, hebben de fabrikanten van fotografische geluidsapparatuur de laatste tijd alles gedaan om een in stallatie te ontwikkelen, die een zodanige kwaliteit waar borgt, dat het verschil tussen magnetische en optische ge luidsreproductie nauwelijks meer waarneembaar is. Men is er aldus in geslaagd frequenties tot circa 12.000 Hz. optisch te registreren, terwijl er tot dusverre algemeen van werd uitgegaan, dat bij optische geluidsregistratie het maximale bereik bij circa 8.000 Hz. ligt. Een verbetering dus van maar liefst vijftig procent! Bij de vergelijkende luisterproeven, waarbij afwisselend magnetisch en optisch geregistreerd geluid ten gehore werd gebracht, waren dan ook vrijwel geen verschillen waar te nemen. Hierbij dient te worden aangetekend, dat de reproductie van het optisch Voor de filmsyn- chronisatie wordt in Cinecentrum thans gebruik gemaakt van 'n gesloten televisie- circuit, dat in com binatie met een re- geltafel de werk zaamheden aanzien lijk vereenvoudigt. Men behoeft thans voor de synchroni satie geen gebruik meer te maken van de gebruikelijke pro- jectieapparatuur met geluiddichte projec tiecabine.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1963 | | pagina 59