Rationalisatie 3 D-projectie§clierm Jodium lampen geluid plaats vond door middel van een normale 35 mm projector, hetgeen betekent, dat de genoemde kwaliteits verbetering niet alleen in het studiovlak mogelijk is, doch ook in de bioscopen. Dit laatste indien er voor is gezorgd, dat de geluidsaftastinrichting aan de moderne eisen voldoet en dat ook aan dit belangrijke onderdeel van de projectie installatie qua onderhoud en instelling de nodige aandacht wordt besteed. Een en ander betekent niet, dat men onder deze omstandigheden automatisch een optisch weergavebe- reik tot circa 12.000 Hz. zou hebben. In het algemeen kan worden gezegd, dat moderne aftastinrichtingen geen hoger bereik kunnen hebben dan 9.000 a 10.000 Hz., doch wan neer daarvan ook ten volle wordt geprofiteerd en daarbij speelt uiteraard de kwaliteit van de optische geluidsband een belangrijke rol dan is een uitstekende weergave- kwaliteit gewaarborgd. Naast deze filmtechnische verbeteringen bleek bovendien een nieuwe stap te zijn gedaan op de weg naar een verdere rationalisatie. Medewerkers van Cinecentrum zijn erin ge slaagd een methode uit te werken, waarbij de te synchroni seren films niet zoals vroeger op een projectiescherm worden geprojecteerd, doch in een montagetafel electronisch worden afgetast. De beelden worden nu op televisiemoni toren via een gesloten circuit weergegeven. Het nieuwe systeem maakt het gebruik van een projectiecabine met personeel geheel overbodig. Bovendien kan de film ge makkelijk worden teruggedraaid, desgewenst per beeldje, hetgeen bij gebruik van een projector niet mogelijk is. Daarenboven heeft men nog de mogelijkheid om het beeld met een aantal geluidsbanden electrisch te koppelen en wel zodanig dat de film op elk gewenst ogenblik kan worden gestopt en zo nodig achteruit gedraaid, zondei dat de synchroniteit tussen beeld en geluid in gevaar komt. Deze nieuwe mogelijkheden hebben tot gevolg, dat de synchronisatiewerkzaamheden belangrijk sneller kunnen ge schieden, dan tot dusverre mogelijk was, hetgeen voor de filmmaker een belangrijke tijd- en geldbesparing kan be tekenen. Het vorig jaar waren deze faciliteiten op 16 mm gebied reeds beschikbaar en de gunstige ervaringen daarmede op gedaan, hebben er toe geleid, dat thans in een afzonderlijke studio ook een volledige 35 mm inrichting ten dienste van het bedrijf staat. Blijkens publicaties in technische vakbladen is door de Franse firma Albert Capetta, Montreuil s. Bois/Seine een nieuw projectiescherm ontwikkeld, waarmede zonder ver dere hulpmiddelen toe te passen, drie dimensionale resul taten bereikbaar zouden zijn. Bij het na de oorlog toegepaste 3 D-systeem moest steeds gebruik worden gemaakt van twee synchroon lopende pro jectoren, twee iets verschillende films en van brillen die het publiek moest dragen om de twee gelijktijdig gepro jecteerde beelden weer tot één beeld te verenigen en daarbij het gewenste diepte-effect te verkrijgen. Dit systeem had verscheidene nadelen en heeft derhalve tegen de kort daarop geïntroduceerde breedbeeld-systemen het onderspit moeten delven. Niettemin zijn de technici in verscheidene landen blijven zoeken naar mogelijkheden om ook de derde dimensie in het filmgebeuren te betrekken, waarbij als regel werd voorop gesteld, dat dit zonder toepassing van een bril gerealiseerd zou moeten worden. Hiervan uitgaande construeerde men in Rusland een zeer bijzonder projectiescherm, dat als het ware uit twee lagen bestond en overigens zodanig van samenstelling was, dat twee dicht achter elkaar liggende beelden geprojecteerd konden worden, hetgeen een min of meer plastische weer gave van het beeld ten gevolge had. Deze uitvoering was echter dermate kostbaar, dat dit niet opwoog tegen het ver vallen van anders noodzakelijke brillen, te minder daar het practische resultaat veel minder overtuigend was, dan dat van het hierboven bedoelde 3 D-systeem. De Franse uitvinder is er nu van uitgegaan, dat indien men het projectiescherm een vorm geeft, die is aangepast aan het zien met twee ogen, een ruimtelijk effect zal worden verkregen bij de projectie van normale films. Het aldus ontwikkelde projectiescherm kreeg een concaaf-convexe vorm, hetgeen hier wil zeggen, dat het doek niet alleen in de breedte doch ook in de hoogte enigszins hol is gebogen. Volgens mededelingen van de uitvinder zouden de voor delen van dit type projectiescherm zijn, dat men daarbij geen andere hulpmiddelen nodig heeft en dat de plastische indruk van het beeld ook verkregen wordt, indien de kijker zich dichtbij het doek bevindt of indien het vanaf de zijplaatsen wordt bekeken. Daarbij komt nog, dat het gebruikte materiaal afwasbaar is en wel zodanig dat door een schoonmaakbeurt de reflectie-eigenschappen niet wor den aangetast. Volgens de beschikbare gegevens zijn tot nu toe schermen tot een maximale breedte van tien meter leverbaar, waarbij dan steeds het gestel waarin het scherm wordt gespannen, is inbegrepen. Naar verluidt zouden reeds een aantal van deze schermen onder andere in Franse bioscopen in gebruik zijn en zodra ons berichten over practische ervaringen bereiken, zullen wij zeker niet nalaten, daarvan in deze rubriek melding te maken. Na de komst van de Xenon- en flitslampen, die thans reeds gemeengoed zijn geworden, is er andermaal een nieuwe lichtbron verschenen in de vorm van de jodiumlamp. Hoe wel het er op dit moment naar uitziet, dat deze lamp in de eerste plaats toepassing zal vinden voor opnamedoeleinden, is de mogelijkheid zeker niet uitgesloten dat hij in de toekomst ook voor professioneel projectiegebruik toege past zal worden. Vandaar dat wij reeds thans enige aan dacht aan de bijzonderheden van deze nieuwe lamp zullen schenken. De jodiumlamp is klein van afmeting, heeft een con stante lichtstroom, een constante kleurtemperatuur en een hoog lichtrendement. Dit alles ondanks het feit, dat het hier een gloeilamp betreft, een temperatuurstraler dus, in tegen stelling tot de Xenon- en flitslamp, die tot de categorie van de gasontladingslampen behoren. Een bekend nadeel van de gloeilampen is het zogenaamde zvvartbranden, dat ontstaat door verdamping en aanslag op het glas van de wolffram waaruit de gloeidraad als regel bestaat. Bij de jodiumlamp heeft men dit nadeel nu ondervangen door gasvormig jodium in de lamp te brengen. Als de lamp brandt, ontstaat door verhitting een doorzichtige gas vormige wolffram/jodium-verbinding, die dus geen zwarte neerslag op de binnenzijde van de lamp kan veroorzaken. Men heeft nu ontdekt, dat bij een temperatuur van ongeveer 600° Celsius van het gaslichaam, dat de gloeidraad om geeft, deze verbinding zich weer splitst in jodium en wolff ram, waarvan het wolffram neerslaat op de uit dit materiaal vervaardigde gloeidraad. Dit regeneratieproces wordt onder steund door de hoge temperatuur van de gloeidraad zelf, die ongeveer 1500° Celsius bedraagt. Men spreekt hier terecht 157

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1963 | | pagina 60