Maak een reclame-opzet voor 1964 Bioscoopbedrijf en reclame (VIII) Reclame is middel, nooit doel Bedrijfsbesluit inzake de Programmering overeenkomstig de tekst van het op 27 november 1962 vastgestelde Bedrijfs besluit van die naam met dien verstande, dat in de artikelen 1, 2 en 7 het jaar 1963 veranderd is in 1964. Aan de toe lichting van het Hoofdbestuur ontlenen wij, dat dit Bedrijfs besluit, dat beoogt een gevarieerde samenstelling der bio scoopprogramma's naar land van herkomst te bevorderen, ook in 1963 op bevredigende wijze heeft gewerkt en dat het derhalve gewenst is het besluit voor 1964 te prolongeren. Op voorstel van het Hoofdbestuur is voorts besloten tot wijziging van artikel 3, eerste lid, van de Algemene Voor waarden van Verhuur en Huur van Films, waarvan de nieuwe tekst thans luidt: „De vertoningsweek vangt steeds aan des donderdags en eindigt de daarop volgende woens dag, tenzij anders is overeengekomen". Als datum van inwerkingtreding heeft de Ledenraad be paald donderdag 9 januari 1964. In zijn toelichting heeft het Hoofdbestuur herinnerd aan de proef, welke met het vervroegen van de aanvang der vertoningsweek sedert okto ber 1961 in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam is ge nomen. Gegevens over de afgelopen jaren tonen aan, dat de opzet om een aanpassing te verkrijgen aan de vijfdaagse werkweek geslaagd is. Er doen zich omstandigheden voor, die het gewenst maken te streven naar een uniforme aanvang der speelweken op donderdag. Het transport van film materiaal naar de theaters, waar de week op vrijdag aan vangt, is onder invloed van de vrije zaterdag kwetsbaarder geworden. Er is ook minder gelegenheid filmcopieën vóór de voorstelling te controleren. Indien er bij ontvangst van het materiaal iets niet in orde blijkt te zijn, is aanvulling r>i vervanging zeer moeilijk, enerzijds door de vervoers problemen, anderzijds doordat de filmverhuurkantoren in toenemende mate op zaterdag sluiten. Voorts schept het huidige verschil in begindag der speelweken voor de leden filmverhuurders moeilijkheden van administratieve en orga nisatorische aard. Veel bioscopen, vooral in kleinere gemeenten, zullen de gevolgen der speelweekvervroeging nauwelijks merken. Deze bioscopen vertonen gewoonlijk op donderdag geen films. Voorzover men gewend is op donderdag een cyclus voorstelling met een speciale film te geven, kan men daar rustig mee doorgaan. Speciale aandacht moet gevestigd worden op de bijzondere consequentie van de vervroeging van de vertoningsweek met betrekking tot de beslissing om trent het prolongeren van films. Tot dusver was het usance, dat de beslissing over het prolongeren uiterlijk op dinsdag vóór 12 uur bekend werd gemaakt aan alle betrokkenen. Nu de vertoningsweek op donderdag gaat aanvangen, zal de prolongatiebeslissing genomen moeten worden op maan dag voor twaalf uur. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag heeft dit systeem de laatste twee jaar uitstekend ge- functionneerd. Er is uitvoerig beraadslaagd over het voorstel van het Hoofdbestuur tot wijziging van artikel 20 der Algemene Voorwaarden van Verhuur en Huur van Films betreffende een nieuwe wijze van verzending der keuringskaarten. Voorgesteld was om de keuringskaarten voortaan in de filmdozen aan te brengen. Er werden enige praktische be zwaren aangevoerd, die een nader onderzoek wettigen. Het voorstel is derhalve aangehouden. Bij de rondvraag zijn verschillende onderwerpen ter sprake gekomen, waarvan wij hier noemen het invoeren van een nieuw stelsel van de omzetbelasting in E.E.G.- verband en het vermelden op de doorzendinstructies van de juiste datum, waarop de door te zenden film in het volgende theater moet worden vertoond. In ons laatste artikel „Drukwerkreclame niet verwaar lozen" beloofden wij nog eens op het onderwerp drukwerk- reclame terug te komen. Wij zullen dit echter de volgende keer doen, omdat wij ditmaal een soort samenvatting willen geven van onze zeven voorgaande artikelen. Dit in verband met het feit, dat 1964 voor de deur staat en een reclame- plan voor dat jaar wellicht door U overwogen wordt. Let wel, dat wij allerminst zullen pogen een ideaal plan op te zetten, want elke bioscoop zal weer zijn eigen (reclame-)problemen hebben. Bovendien pretenderen wij zeker niet een al omvattende opzet te geven. Onze samen vatting is eigenlijk alleen maar bedoeld als een „geheugen steuntje", een soort handleiding bij het (eventueel) vast stellen van Uw reclamebudget voor het komende schrikkel jaar. Dat betekent 29 dagen in februari, dus een dag extra. Waarom zou U in Uw reclame in die week niet eens de nadruk op deze schrikkeldag (zaterdag!) leggen? In wezen is deze extra-dag zo maar meegenomen. Waarom dan niet na „Uit goed voor U" aanhaken met „Samen naar de filmja, gezellig"? Het kan dan een echte feestdag worden. Wie weet of niet iemand een goed idee kan op brengen voor de mensen, die op 29 februari jarig zijn, dus eenmaal in de vier jaar. Wij houden ons steeds voor signa lering van harte aanbevolen. De daad is aan U! Zonder geld kunt U in onze wereld weinig bereiken. En voor reclame is geld nodig. De eerste stap, die de bioscoop exploitant dient te doen, is aan de hand van zijn omzet- statistiek en eigen verkoopcijfers al dan niet met behulp van zijn boekhouder of accountant vast te stellen, hoe veel geld hij volgend jaar aan reclame wil besteden. Om eventuele verspilling te voorkomen, zal hij daarnaast zijn traditionele uitgaven van het afgelopen jaar kritisch onder de loep moeten nemen. Alleen noodzakelijke reclame uitgaven zijn verantwoord. Schrap alle niet-rendabele be dragen en voeg deze bij Uw normale reclamebudget. Neem Uzelf ernstig voor, dat U Uw kostbare reclamegelden niet gaat versnipperen aan allerlei bijkomstigheden, omdat U er zo-moeilijk-af-kunt-komen. Denk erom dat Uw bedrijf in een felle concurrentiestrijd is gewikkeld met onder meer de stijgende welvaart, de televisie, de vijfdaagse werkweek en vele nieuwe artikelen en diensten, die het publiek vrij wel dagelijks worden aangeboden. Reclame kan men nimmer geheimzinnige krachten toe schrijven. Reclame is geen doel op zichzelf, maar een middel om een verantwoorde afzet én produktie te verkrijgen. Re clame is de olie, die de economische motor doet lopen. Hoe goed en zuiver de olie ook is, zonder een betrouwbare motor draait de boel in de soep. Een goed produkt en een juiste dienstverlening, waarvoor op verantwoorde wijze reclame wordt gemaakt, zullen het steeds op den duur winnen. 171

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1963 | | pagina 9