Noorse delegatie uit bioscoopbedrijf twee dagen op bezoek in Nederland Dinsdagmorgen 11 augustus om kwart over tien landde het Finnair-toestel op Schiphol met aan boord de zeven man sterke delegatie uit het Noorse bioscoopwezen op studiereis door Europa. Ter begroeting namens het Hoofdbestuur en namens het Bondsbureau waren op de luchthaven aanwezig de heren R. Uges en H. W. Hagenberg. De gasten hadden een ver moeiende tocht achter zich. Omdat men in Noorwegen plannen heeft voor het bouwen van enige nieuwe bioscopen besloot men, gedurende een week langs de nieuwste theaters in Denemarken, Zweden, Duitsland en Nederland te trekken om een indruk te krijgen van de mogelijkheden op het gebied van bioscoopbouw. De heren hadden al vele theaters bezich tigd, maar het zou hen niet beletten vol belangstelling het programma af te werken, dat het Bondsbureau had opgesteld. Het programma omvatte op dinsdag een bezoek aan de theaters Tuschinski, Flora en Du Midi in Amsterdam en op woensdag in Rotterdam een bezichtiging van Thalia, Corso, Kriterion, Grand Theater en Studio 62. Woensdagmiddag werden Euro Cinema en Metropole in Den Haag bezichtigd. Dank zij de medewerking van de directies in de genoemde theaters kunnen we terugzien op een bezoek dat volledig beantwoordde aan de Noorse verwachtingen. De situatie in het Noorse bioscoopwezen is niet te vergelijken met die in ons land. Door het doden van elk particulier initiatief is men achtergeraakt bij andere landen. In Noorwegen hebben de gemeenten namelijk een monopolie-positie. De hoofdstad Oslo is wat dit aan gaat een toonaangevend bolwerk. Hier zetelt de grootste gemeentelijke bioscooporganisatie van het land met de heer Arnljot Engh als directeur aan het hoofd. De organisatie draagt de naam „Oslo Kinematografer". Zij exploiteert in de stad twintig bioscopen met een totaal capaciteit voor 14.000 bezoekers. Een bioscoop exploiteren is slechts mogelijk als men een licentie bezit die door het gemeentebestuur wordt uitgegeven na advies van de „Oslo Kinematografer". Tot nu toe heeft men alleen twaalf economisch onbelangrijke bioscoopjes in de buitenwijken van Oslo een dergelijke licentie verstrekt. De bioscoopexploitatie is

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1964 | | pagina 6