Dit seizoen vier hoofdfilms van eigen bodem Robert Radnitz in Nederland De kranten hebben vele artikelen gewijd aan de nieuwe films die in produktie zijn. Een behoorlijk deel van de bevolking zal zeker op de hoogte zijn van het feit dat er in onze industrie aan nieuwe produkten wordt gewerkt. Het enthousiasme rond de Gouden Beer voor „Alleman" is ook tot de niet-filmmensen doorgedrongen en we mogen verwachten dat „Men sen van Morgen", „Plantage Tama rinde" en „Spuit Elf" oprechte be langstelling zullen trekken. „Mensen van Morgen" gaat half ok tober in première en zal in 22 steden tegelijk te zien zijn. De film is van producent Rudi Meyer, die in vak kringen de aandacht trekt omdat hij nimmer een film uitbracht die niet succesvol werd. Samen met de Amsterdam-film van Herman van der Horst is „Mensen van Morgen" als eerste gestart. „Tamarinde" wordt geproduceerd door de N.V. City Film. Het scenario is geschreven door Hans Keuls en ge baseerd op zijn toneelstuk dat in 1958 bij de toneelgroep Theater in première ging. Michael Forlong heeft de regie. Forlong werd in Nieuw-Zeeland ge boren en was jarenlang verbonden als producer/director aan de Ealing Stu dio's toen deze onder leiding stonden van Sir Michael Balcon. Films als „The Shetland Bus", „The Green Hei met" en „Stalk Talk" werden door hem geregisseerd evenals de buiten opnamen voor onder meer „Alexander The Great", „Safari" en „Odongo". „Spuit Elf" onder regie van Paul Cammermans en in produktie bij Kappa Film is in de Cinetone Studio's in Duivendrecht waar men met de technische afwerking bezig is. Het verhaal is een idee van Hans Croiset. De fotografie is van Jean Jacques Tarbes en de technische supervisie en montage van Peter Parasheles. De produktieleiding is in handen van Jos van Weeren. Paul Cammermans, Jacques Dufilho, Kitty Courbois, Rien van Nunen, Bernard Droog, Alex Faassen, Carlo Pisacane, Akim Tami- roff, Luc Philips, L. Leane, Bueno de Mesquita, Jan Pruis en Rita Corita zorgen voor de internationale rol bezetting. In Amsterdam spraken we even met de heren Tarbes en Parasheles. Om dat Paul Cammermans twee dagen moest repeteren voor een nieuw to neelstuk had 'producer Paul Kijzer de medewerkers deze dagen vrijaf gegeven. Tarbes en Parasheles waren tot dusver tevreden. Ze zijn ervan overtuigd dat de Nederlandse speelfilm wel degelijk iets kan betekenen. Kitty Courbois is voor hen een ontdekking. Het landschap in Thorn (Limburg) is naar hun mening zonder meer in elke in ternationale film te gebruiken. De film zal op 23 december in een groot aantal steden in première gaan. De jonge Amerikaanse filmproducent Robert Radnitz was vorige maand enige dagen in ons land als gast van UniversaI International Films Nederland N.V. Zijn laatste film „The Island Of The Blue Dolphins" is in Amerika en in andere landen uitgebracht. Omdat het in de bedoeling ligt dat deze film ook in ons land zal worden vertoond en bovendien omdat Radnitz plannen heeft een film in Nederland te maken, werd een persconferentie belegd in het Hilton. Een van Radnitz' principes is dat de huidige film een neiging vertoont tot te veel dialoog. Hij is ervan overtuigd dat films het meeste effect sorteren als ze zo visueel mogelijk zijn. Jeugdlectuur heeft zijn diepe belangstelling. Hij is van mening dat een volwassene van een goed kinderverhaal evenveel kan genieten als een kind. Dit is de reden waarom hij films wil maken die niet uitsluitend het kind amuseren maar ook volwassenen kunnen boeien. Hij wil met zijn films proberen het gezin terug te halen naar de bioscoop. „Island Of The Blue Dolphins" kan worden gezien als voorbeeld van een dergelijke familiefilm. Op de foto ziet u aan het hoofd van de tafel Robert Radnitz met rechts van hem de heer Giulio Ascarilli, Europees publiciteitscoördinator van UniversaI. Naast hem de heer W. Hemelraad, directeur UniversaI Nederland, de heer J. C. A. Fortuin, recensent van de Tijd en Maasbode, de heer H. Saaltink, correspondent Variety, de heer G. Kruger, Instituut Jeugd en Film en de heer C. Wallagh, recensent van het Algemeen Dagblad. Op de rug gezien, naast Radnitz de heer J. P. M. A. Smulders, directeur van N.V. City Film en naast hem de heer L. J. M. Rosenboom, leider en studiomanager van Cinetone. 294

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1964 | | pagina 8