Dit seizoen
vier
hoofdfilms
van eigen bodem
Robert Radnitz in Nederland
De kranten hebben vele artikelen
gewijd aan de nieuwe films die in
produktie zijn. Een behoorlijk deel
van de bevolking zal zeker op de
hoogte zijn van het feit dat er in onze
industrie aan nieuwe produkten wordt
gewerkt. Het enthousiasme rond de
Gouden Beer voor „Alleman" is ook
tot de niet-filmmensen doorgedrongen
en we mogen verwachten dat „Men
sen van Morgen", „Plantage Tama
rinde" en „Spuit Elf" oprechte be
langstelling zullen trekken.
„Mensen van Morgen" gaat half ok
tober in première en zal in 22 steden
tegelijk te zien zijn. De film is van
producent Rudi Meyer, die in vak
kringen de aandacht trekt omdat hij
nimmer een film uitbracht die niet
succesvol werd. Samen met de
Amsterdam-film van Herman van der
Horst is „Mensen van Morgen" als
eerste gestart.
„Tamarinde" wordt geproduceerd door
de N.V. City Film. Het scenario is
geschreven door Hans Keuls en ge
baseerd op zijn toneelstuk dat in 1958
bij de toneelgroep Theater in première
ging. Michael Forlong heeft de regie.
Forlong werd in Nieuw-Zeeland ge
boren en was jarenlang verbonden als
producer/director aan de Ealing Stu
dio's toen deze onder leiding stonden
van Sir Michael Balcon. Films als
„The Shetland Bus", „The Green Hei
met" en „Stalk Talk" werden door
hem geregisseerd evenals de buiten
opnamen voor onder meer „Alexander
The Great", „Safari" en „Odongo".
„Spuit Elf" onder regie van Paul
Cammermans en in produktie bij
Kappa Film is in de Cinetone Studio's
in Duivendrecht waar men met de
technische afwerking bezig is. Het
verhaal is een idee van Hans Croiset.
De fotografie is van Jean Jacques
Tarbes en de technische supervisie en
montage van Peter Parasheles. De
produktieleiding is in handen van Jos
van Weeren. Paul Cammermans,
Jacques Dufilho, Kitty Courbois, Rien
van Nunen, Bernard Droog, Alex
Faassen, Carlo Pisacane, Akim Tami-
roff, Luc Philips, L. Leane, Bueno de
Mesquita, Jan Pruis en Rita Corita
zorgen voor de internationale rol
bezetting.
In Amsterdam spraken we even met
de heren Tarbes en Parasheles. Om
dat Paul Cammermans twee dagen
moest repeteren voor een nieuw to
neelstuk had 'producer Paul Kijzer
de medewerkers deze dagen vrijaf
gegeven.
Tarbes en Parasheles waren tot dusver
tevreden. Ze zijn ervan overtuigd dat
de Nederlandse speelfilm wel degelijk
iets kan betekenen. Kitty Courbois
is voor hen een ontdekking. Het
landschap in Thorn (Limburg) is naar
hun mening zonder meer in elke in
ternationale film te gebruiken.
De film zal op 23 december in een
groot aantal steden in première gaan.
De jonge Amerikaanse filmproducent Robert Radnitz was
vorige maand enige dagen in ons land als gast van UniversaI
International Films Nederland N.V. Zijn laatste film „The
Island Of The Blue Dolphins" is in Amerika en in andere
landen uitgebracht. Omdat het in de bedoeling ligt dat deze
film ook in ons land zal worden vertoond en bovendien
omdat Radnitz plannen heeft een film in Nederland te
maken, werd een persconferentie belegd in het Hilton.
Een van Radnitz' principes is dat de huidige film een neiging
vertoont tot te veel dialoog. Hij is ervan overtuigd dat films
het meeste effect sorteren als ze zo visueel mogelijk zijn.
Jeugdlectuur heeft zijn diepe belangstelling. Hij is van
mening dat een volwassene van een goed kinderverhaal
evenveel kan genieten als een kind. Dit is de reden waarom
hij films wil maken die niet uitsluitend het kind amuseren
maar ook volwassenen kunnen boeien. Hij wil met zijn
films proberen het gezin terug te halen naar de bioscoop.
„Island Of The Blue Dolphins" kan worden gezien als
voorbeeld van een dergelijke familiefilm.
Op de foto ziet u aan het hoofd van de tafel Robert
Radnitz met rechts van hem de heer Giulio Ascarilli,
Europees publiciteitscoördinator van UniversaI. Naast hem
de heer W. Hemelraad, directeur UniversaI Nederland, de
heer J. C. A. Fortuin, recensent van de Tijd en Maasbode,
de heer H. Saaltink, correspondent Variety, de heer G.
Kruger, Instituut Jeugd en Film en de heer C. Wallagh,
recensent van het Algemeen Dagblad. Op de rug gezien,
naast Radnitz de heer J. P. M. A. Smulders, directeur van
N.V. City Film en naast hem de heer L. J. M. Rosenboom,
leider en studiomanager van Cinetone.
294