HET WIT DOEK Films van Nederlandse verhuurkantoren door cineast Crama voorzien van verfilmde inleiding in opdracht van de Sticusa COMMENTATOR: Het boek en de film hebben vee! met elkaar te maken. Vele boeken zijn in de afgelopen zestig jaren geschreven over de film. De literatuur heeft vele filmmakers geïnspireerd tot een stijl, een atmosfeer en een eigen zienswijze en dank zij de film werden boeken wereldsuccessen. De film heeft de literatuur vaak nodig om aan ver- haalstof en inspiratie te komen. HUGO CLAUS OVER DE VERFILMING VAN „HET MES": Mijnheer Rademakers, die de film gemaakt heeft, heeft gelukkig, een totaal ander temperament dan ik heb, en hij zag dus in dat verhaal „Het Mes" heel andere mogelijkheden voor filmen dan ikzelf gezien zou hebben als ik het zou filmen. Hij is, laat ons zeggen een meer romantische natuur en ik ben een meer realistische. En hij heeft dus in dat korte verhaal zodanige mogelijkheden gezien, die mij ver wonderden op een bepaald moment. Toen hij mij vroeg om het scenario te maken zag ik wel wat hij wou en dat heb ik, nou goed, met een voor mijn part voorbeeldige getrouwheid aan hèm toegepast. Maar goed, dat verhaal heb ik bewerkt in functie van Rademakers. Als nu ik zeg nu maar wat bijvoorbeeld Pudovkin mij een scenario had gevraagd dan was dat anders geweest. De scenarist in dit geval is de lakei van de filmer, denk ik. En toen ik de verfilming zag dacht ik dat is vrij nauwkeurig wat ik als scenario heb neergeschreven plus als winstpunt dat, een beetje romantisch, hybried karakter van de realisator. Ik houd heel veel van de sequentie van de droom. De tekst in de linker kolom is afkomstig uit het commentaar voor de film „Het Witte Doek", van de cineast Nico Crama. In opdracht van de Nederlandse Stichting voor Culturele Samenwerking met Suriname en de Nederlandse Antillen maakt hij een aantal korte films die als inleiding zullen dienen voor zogenaamde films in het moeilijke genre. Het weinig filmervaren publiek in Suriname en de Nederlandse Antillen wil graag kennis nemen van de nieuwe richtingen die men in Europa wat betreft het filmen inslaat. Om ze niet onbeslagen te laten kennismaken met films als „Verleden jaar in Marienbad", „Cléo de 5 a 7" en „Het naakte eiland" heeft Sticusa aan Nico Crama opdracht gegeven vier korte films te maken die als inleiding op deze en op andere films kunnen dienen. Het is Crama, die zich naast filmen intensief bezighoudt met filmvorming, toevertrouwd. Hij geeft in deze filmserie een gedocumenteerd beeld van film en filmers uit onze tijd. 319

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1964 | | pagina 12