aanleiding van zijn recensie over „Mensen van Morgen" met Kees Brusse heeft gehad. Met toestemming van de hoofdredactie van het Handelsblad nemen wij in dit num mer van Film een deel van dit interessante gesprek over. Blokker schrijft na enige inleidende zinnen: In de recensie van Mensen van Morgen in het Algemeen Handelsblad is kritiek geuit op de montage in de film; en in een na beschouwing over het „geval" Mensen van Morgen is die kritiek woensdag j.1. nog eens toegespitst, met o.a. de „be schuldiging" dat Brusse zijn spelers niet in hun waarde heeft gelaten. Deze kritiek nu reikt verder dan de louter formele die in (kunst)recensies gebruikelijk is, en om die reden heeft Brusse recht op een wederwoord dat, hangende een eventuele nieuwe uitspraak in hoger beroep, tevens de lange en boeiende discussies over zijn film voorlopig kan afssluiten. Het gesprek dat ik met hem voerde had niet het karakter van een strikt interview; wat hier volgt wil dan ook geenszins de verslaggeving van een interview te zijn. Men zou het een montage van gespreksfragmenten kunnen noemen. „De fout begint als jij, of wie dan ook, zegt dat ik cinéma de vérité heb bedreven. Dat is het laatste dat ik zou hebben gewild. Wat is cinéma de véritè? Je kunt je camera zetten op een zwerende neus waar de vliegen op kruipen. Maar wat zie je dan? Dan zie je niks. Ik vind cinéma de vérité oninteressant en onkunstzinnig." „Werkelijke mensen? Natuurlijk. Maar werkelijke mensen zijn de werkelijkheid niet. Wat is de werkelijkheid? De Loekie in de film is de Loekie zoals ik hem zie. Alle mensen in de film zijn zoals ik ze heb gezien nadat ik zes maanden met ze bezig ben geweest. De werkelijkheid is een fictie de werkelijkheid van deze film is mijn werkelijkheid. Ik heb iets met de film bedoeld, dat ik je niet kan uitleggen maar het is natuurlijk subjectief, je leert mij kennen, als je goed kijkt. En als jij mij verwijt dat ik mensen vervals om dat ik close-ups van ze monteer wat doe jij anders als je een interview maakt? Dan schrijf je toch op wat naar jouw mening gezegd is? Deze film is gewoon journalistiek ik heb hetzelfde gedaan wat mijn vader dertig jaar geleden deed." „Goed ik suggereer dat de mensen bij elkaar zitten. Dat heb ik heel bewust gedaan. Ik weet in de eerste plaats zeker, dat het een chaos was geworden als ik ze echt bij elkaar had gezet en ik wilde de suggestie hebben dat mensen aan het vertellen zijn terwijl andere mensen rustig luisteren. Als op een of ander avondje ik vind zelf niks heerlijkere om dan te luisteren, naar onbelangrijk gepraat, en ik héb deze men sen niet zover willen proberen te krijgen dat ze schokkende dingen gingen vertellen. Is het soms schokkend als iemand vertelt dat-ie in De Klungel heeft gespeeld? Gewone mensen, die gewone dingen praten." „Ik kom van het theater, en ik maak theater. Voor mij was Mensen van Morgen van meet af aan theater. Ik heb ook nooit anders gedaan of gewild. Als ik filmpjes maak voor Pro Juventute of voor de Geestelijke Volksgezondheid, ben ik precies zó met mensen bezig alleen hebben ze dan baarden en snorren aan, maar ik word langzamerhand ziek van baarden en snorren. Dit waren echte mensen maar ik heb ze heel duidelijk uitgelegd wat ik van plan was met ze te gaan doen, ik bedoel dat ik ze zou monteren. Ik heb ze met voorbeelden aangetoond hoe ik ze in de montage zou kunnen vervalsen, hoe ik ze voor gek kon laten zitten, wat ik allemaal zou kunnen doen, hoe ik ze belachelijk kon maken. Maar ik heb er bij gezegd: ik zal jullie niet belazeren." „Die tussenshots. Jullie hebben geschreven dat Linda naar naar beneden kijkt als het hoertje binnenkomt, terwijl dus Linda dat hoertje nooit gezien heeft. Nou is dat niet waar Linda kijkt helemaal niet naar beneden. Maar afgezien daarvan: ik heb geen enkel shot van iemand gemonteerd dat naar mijn gevoel niet verantwoord was, dat niet paste bij het karakter zoals ik dat zag. Neem een ander voorbeeld: Riekje vertelt het verhaal van hoe ze aan haar vader moest vertellen wat ze nu deed voor de kost. En d'r vader zegt dan: nou ja, als je d'r geld mee verdientDat heb ik gesneden op Cora die zegt: Nee, ik hou niet van mensen. Kees Brusse's „Mensen van Morgen" en „Amsterdam"een film van Her man van der Horst, zijn voor onze filmindustrie van veel belang. Over beide werkstukken van zo verschil lend karakter kan lang en uitgebreid worden gediscussieerd. Buitenstaan ders hebben er geen idee van wat vooraf gaat voor een film wordt uit gebracht en hoe groot de spanning kan zijn bij de makers, producenten, verhuurders en exploitanten. Als na de première blijkt dat het publiek enthousiast is en dat de film goed wordt ontvangen is er even tijd om de koppen bij elkaar te steken en te drinken op de afloop. De foto werd gemaakt tijdens de persvoorstelling van „Mensen van Morgen" en „Am sterdam". Links Herman van der Horst, daarnaast producent Rudolf Meyer, dan directeur M. Gerschtano- witz van N.V. Filmverhuurkantoor Nederland en rechts Kees Brusse. 316

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1964 | | pagina 9