Wereldbioscoopsituatie in seizoen 1963-1964 Gegevens van het internationaal Bureau du Cinema Eind vorig jaar verscheen een rapport van het „Bureau International Du Cinema" over de wereldbioscoopsituatie in het seizoen 1963-1964. In dit nummer van Film en in een volgend nummer zullen wij aandacht besteden aan de gegevens over de situatie in andere landen. AMERIKA In het seizoen 19631964 waren in bedrijf 12.500 bio scopen en 5000 drive-in zaken. Totaal is het aantal van 17.500 bioscooptheaters aanzienlijk minder (ongeveer vijf tien procent) dan in de jaren voorafgaande aan de crisis. Toch durft men in Amerika weer te investeren, gelooft men weer in het bedrijf, en worden grote sommen geld besteed om de theaters te moderniseren. Opvallend zijn de nieuwe bioscopen in de winkelcentra die buiten de be bouwde kom van de steden verrijzen. Het blijkt dat deze theaters goed worden bezocht en dat de recetten behoorlijk zijn. De drive-in bioscopen hebben in Amerika momenteel een derde van de totaal-recette. Een opvallend punt is dat men heeft berekend dat in 1963 met de verkoop van pop corn, ijs en ander eetgerei in de bioscoop een bedrag werd omgezet van 400 miljoen dollar. Dit bedrag is ongeveer gelijk aan de totale bruto recette van de Italiaanse en Franse bioscopen samen. Bezoekers en recette Uit gegevens ontleend aan het jaarboek van het vakblad „Motion Pictures" blijkt dat wekelijks (berekend over een periode van vier jaren) het volgend aantal bezoekers in de bioscopen komt: 1960 40,4 miljoen bezoekers per week 1961 41,6 miljoen bezoekers per week 1962 42,5 miljoen bezoekers per week 1963 43,0 miljoen bezoekers per week Dit zijn opzienbarende getallen. Het aantal verkochte plaatskaarten in 1963 was twee miljard tweehonderd miljoen. Deze gegevens tonen aan dat het bezoek verge leken met de jaren dertig en veertig tot bijna de helft is teruggelopen. Desalniettemin is het interessant en hoop gevend te kunnen constateren dat in de jaren 1960 tot en met 1963 het bezoekcijfer wederom stijgende is en dat een winst van ongeveer zes procent is behaald. Dit is niet gering voor een land waar ongeveer 1200 televisiestations uit zenden en waar 60 miljoen televisietoestellen in omloop zijn. Recette Ook wat de recette betreft ziet men in de jaren 19601963 een opgaande lijn. 1960 een miljard 400 miljoen dollar 1961 een miljard 480 miljoen dollar 1962 een miljard 550 miljoen dollar 1963 een miljard 615 miljoen dollar Dit betekent in vier jaar tijd een stijging van ongeveer 8 procent. In 1963 hebben de Amerikaanse bioscopen een bedrag ontvangen van 8 miljard 500 miljoen gulden. Dit is gelijk aan het bedrag dat in alle landen van Europa samen werd ontvangen. De Amerikaanse Bioscooporganisatie, de M.P.E.A.A., con stateerde dat in de eerste zes maanden van 1964 de totaal recette met 15 procent was gestegen. Een derde van deze stijging kwam op rekening van de prijsverhoging. In „Super naar Keuze" heet de film, die de Albert Brosens Filmproduktie heeft vervaar digd in opdracht van een olie maatschappij. De opnamen van deze kleurenfilm zijn ge maakt in de Cinetone Studio's. Voor dit doel werd in de grote studio een compleet benzine station opgebouwd met in- en uitritten voor auto's. De belang rijkste rollen werden gespeeld door: Bob Verstraeten, Albert Abspoel, Piet Kammerman, Ben Hulsman, Piet Ekel en Dick Gabel. Produktie en regie Albert Bro sens. Camera Eduard v. d. Enden. Decor Nic van Baarle. Op de foto: Ben Hulsman, links, ontvangt regie aanwij zingen. Foto: Jutka Rona 371

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1965 | | pagina 24