In memoriam Nieuw studiocomplex van Geesink's Dollywood en Starfilm diek aftreden van de heren E. Alter, L. W. R. Meyer en J. de Wilde werden genoemde leden herbenoemd. In de periodieke Ledenraad-vacature P. Silvius, werd bij enkele kandidaatstelling benoemd de heer P. J. Paternotte, directeur der N.V. Hafbo te Amsterdam. Voorts heeft de ledenvergadering zich na uitvoerige ge- dachtenwisseling kunnen verenigen met een advies van het bestuur om in de licentiecontracten op te nemen een clausule, welke voortvloeit uit het bepaalde in artikel 1 van het Bedrij f sreglement inzake Filmexploitatierechten en welke clausule beoogt, dat de leden-filmverhuurders zich van alle rechten met betrekking tot de openbaarmaking van de verworven films in Nederland verzekeren, althans de niet overgedragen rechten doen blokkeren. Voorts is aan dacht gewijd aan de Filmweek Arnhem-1965 en is daarna tijdens de rondvraag van gedachten gewisseld over onder andere de vertoning van een „Kennedy-film" onder auspiciën van een Nederlands dagblad, de vermakelijkheidsbelasting, de K.F.C, en de bijzondere kosten, verbonden aan de import van Italiaanse films. Op 12 maart overleed na een langdurig en ernstig lijden de heer H. S. Kijlstra, exploitant van de Cinema Modern te Drachten. Het heengaan van deze optimistische en goed lachse man in de leeftijd van slechts 49 jaar betekent voor zijn gezin een zware slag. De bedrijfsgenoten verliezen in hem een goed en eerlijk collega. Tien jaar geleden zette hij het bedrijf dat door zijn vader was opgericht voort, toen de bestaande firma door het overlijden van de mede-firmant van wijlen E. G. Kijlstra werd ontbonden. Ook voordien had hij zich reeds met de bedrijfsvoering ingelaten. Toen door de Stichting „Het Sociaal Cultureel Centrum" een gemeenschapsgebouw onder de naam „De Lawei" werd geopend, was de heer Kijlstra gegadigde voor het ondernemen van filmvoorstellingen die de Stichting in haar exploitatieprogramma had opgenomen, waarbij hij vooral veel belangstelling verwachtte van het orthodoxe publiek ter plaatse, dat geen bioscopen pleegt te bezoeken. Maar hoewel twee jaar met grote annonces in de Drachter Courant gepoogd werd belangstelling te wekken voor de zorgvuldig gekozen filmprogramma's in De Lawei, werd dit streven niet met voldoende succes bekroond; de filmexploitatie in „De Lawei" moest in juli 1964 worden opgeheven wegens daaruit voortvloeiende verliezen. Alleen de Cinema Modern bleef het publiek trekken. De crematie van wijlen de heer Kijlstra geschiedde op 17 maart te Groningen. Het Hoofdbestuur was daarbij vertegenwoordigd door de Bondsvoorzitter, de heer Joh. Miedema uit Sneek. Voorts waren aanwezig de heer H. Zondervan, Voorzitter van de Afdeling Het Noorden, en de leden van het dagelijks afdelingsbestuur, de heren H. Holman en G. Schepel. Verscheidene andere collega's uit deze afdeling alsmede enige filmverhuurders gaven acte de présence. Hoofdbestuur en afdeling zonden bloemstukken. Namens de Bond vertolkte de heer Miedema de gevoelens van rouw en medeleven der bedrijfsgenoten. Voorts werd een woord van afscheid gesproken door de dominee die tevens namens de familie dankte voor de blijken van be langstelling. „En mag ik dan nu vragen of jij, Louise, wilt overgaan tot het uitvoeren van deze plechtigheid?" Met deze volzin nodigde Joop Geesink 19 februari 's middags om even over half vijf zijn jongste dochter Louise uit om de eerste steen te leggen voor het nieuwe studiocomplex dat op het ogen blik in aanbouw is. Zeer veel vrienden en relaties, alsmede het voltallige personeel van van Joop Geesink's Dollywood en Starfilm, de nieuwe N.V. in oprichting „Joop Geesink's Artists" en ook de staf van de Holland Promenade hadden zich die middag verzameld op het terrein aan de Wencke- bachweg in Amsterdam, Over-Amstel, of beter gezegd achter de Duivendrechtsekade waar Joop Geesink al sinds 1946 zijn films produceert. Weldra is het afgelopen met de paviljoens, de losse studio's, de huisjes, de gebouwtjes en de gangetjes die al die jaren het hardgroeiende bedrijf hebben gekenmerkt. Er komt nu vijf maal zoveel ruimte 5000 m- studioruimte met daaromheen moderne kantoren, hoewel modern met de persoonlijkheid van Geesink zelf, die nu eenmaal niet kan leven en werken in een gebouw dat alleen uit mooie trappen en kale deuren bestaat. De intimiteit en de gezelligheid zullen ook in het nieuwe gebouw terugkeren, zij het nu gecombineerd met meer efficiency, in de functionele ruimten. Men hoopt vroeg in de zomer de studio in gebruik te nemen. De administratie ruimten volgen later en het totale complex, waarin Dolly wood, Starfilm, Holland Promenade en Joop Geesink's Artists onderdak vinden, zal begin volgend jaar klaar zijn. 407

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1965 | | pagina 33