de delegatie van bevoegdheden, waarop het K.F.C.-werk steunde wordt afgezien, zullen de gemeenten die alsnog na keuring wensen artikel 4 moeten toepassen in deze zin dat de plaatselijke nakeuringen gaan herleven. De verwarring is dan compleet. We zijn dan weer even ver als in 1929. Zelfs de gemeenten die bij uitzondering een lokale na keuring handhaafden, zoals bijvoorbeeld Nijmegen, heb ben tenslotte ingezien, dat zulk een anachronisme in de huidige tijd niet te handhaven is. De Venlose houding reeds voorafgegaan door Roosendaal lijkt ons daarom het meest logisch, namelijk intrekking van de plaatselijke nakeuringsverordening, hetgeen uiteraard opzegging in houdt van het lidmaatschap van de vereniging met de lange naam. De vraag is trouwens, of indien het gemeenschappelijk nakeuringsorgaan van zijn taak wordt ontheven, de vereniging tot instandhouding van zulk een orgaan nog reden van bestaan heeft. Onzes inziens zal zij tezelfder tijd gaan verdwijnen. Burgemeester en wethouders van Venlo schrijven terecht aan de raad, dat de nakeurings verordening haar bestaansreden verloren heeft, nu per 1 januari 1966 het lidmaatschap van de .Vereniging van Ne derlandse Gemeenten tot gezamenlijke filmkeuring op ka tholieke grondslag" is opgezegd om redenen, welke ook ten aanzien van voormelde verordening zijn te stellen: de vrij heid tot, respectievelijk de persoonlijke verantwoordelijkheid van ieder mens voor het maken van een keus met be trekking tot datgene, wat hij (i.c.) kan beleven op het gebied van het ontspanningsmedium film. Burgemeester en wethouders stellen dan ook voor de genoemde ver ordening met onmiddellijke ingang vervallen te verklaren. Deze ingangsdatum sluit weliswaar niet aan op de datum van beëindiging van het lidmaatschap van genoemde ver eniging (1 januari a.s.), maar deze laatste datum is uit sluitend het gevolg van een statutaire opzeggingstermijn, welke niets afdoet aan de op het moment van de besluit vorming tot stand gekomen beslissing tot afschaffing van de filmnakeuring, aldus Burgemeester en Wethouders in hun voorstel. Zonder twijfel zullen andere gemeenten van betekenis volgen. Voorzover er een aantal kleinere overblijven dienen de besturen dezer gemeenten te bedenken, dat de onzeker- heidsfactor van een lokale keuring het toch al labiel bestaan van de kleinere bioscopen nog verder aantast en het op gang zijnde sluitingsproces van deze categorie verhaast. Mogelijk houdt zulk een verordening het langer uit dan de bioscoop, tenzij de wetgever, indien wijziging van de wet in kwestie te zijner tijd wederom aan de orde zou worden gesteld op de dwalingen van de jaren 1927 terugkomt, met de eisen van de tijd rekening houdt en aan alle verwarring, die slechts bij de gratie van nooitbedoelde wettelijke sanctie mogelijkheden in stand wordt gehouden, een einde maakt. De vergunninghouders die bijvoorbeeld op grond van hun beginselen behoefte hebben aan een bepaald toezicht kunnen in de artikelen 20 en 21 van de wet voldoende mogelijk heden overhouden, al vinden wij ook deze mogelijkheid op zichzelf verouderd. Wij achten onze leden, die op het stuk van de normen van openbare orde en zedelijkheid op grond van welke overtuiging ook bepaalde inzichten hebben, na jaren van ervaring en gezien hun vakkennis in staat om te onderscheiden en datgene uit hun theaters te houden wat zij niet wensen te vertonen. Dit geldt in dezelfde mate voor de bevolking. De filmontwikkeling en de filmvoorlich- ting zijn ver genoeg gevorderd en de keuzemogelijkheid is groot genoeg om ruimte te laten voor de persoonlijke ver antwoordelijkheid en in eerste instantie de persoonlijke vrijheid van de volwassen burgerij. „Aah Tamara" is naar Cannes als officiële Nederlandse inzen ding. Regisseur Tim de la Parra jr is er best tevreden over. De film is opgenomen in be staande locaties te Amsterdam van 15 september 1964 tot 2 okto ber bij elk weertype. Tamara, een vlotte Amsterdamse, speelt met Engelse, Franse, Amerikaanse en Italiaanse toeristen luchthartig op en rond de grachten. Waarschijn lijk zal na de première in Cannes de film voor ons land het eerst in de Arnhemse filmweek te zien zijn. „Aah Tamara" is opge dragen aan Joris Ivens en heeft een motto van Jean Luc Godard: „La difficulté d'être libre dans Ie cinéma fait partie du cinéma". Het camerawerk is van Gerard Vandenberg. De rol Tamara wordt gespeeld door Kitty Cour- bois, die op de foto is afgebeeld met de Oscar van Bert Haanstra. 379

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1965 | | pagina 5