Adjunct-Directeur van de Rijksvoorlichtingsdienst, de
Commissaris van de Koningin mr. H. W. Bloemers, leden
van gedeputeerde staten, raadsleden, vele hoge autoriteiten
en functionarissen, persvertegenwoordigers alsmede het
voltallige hoofdbestuur van de Bond. Na de voorstelling
boden burgemeester en wethouders van Arnhem een ope
ningsreceptie aan in Royal, die geanimeerd verliep en het
officiële gedeelte van de eerste dag feestelijk besloot.
Op dinsdag werd 's morgens om tien uur in het Saskia-
theater de congressenreeks 'Filmfacetten' geopend. De eerste
bijeenkomst werd georganiseerd door het Nederlands Film
instituut en het Nederlands Filmmuseum. Deze bijeenkomst
stond in het teken van de filmvorming. Om kwart over
twee werd in het Rembrandt Sidney Lumet's 'The Hill'
getoond. Een week eerder had deze film op het festival
in Cannes meegedongen naar de prijzen. Sean Connery
en Michael Redgrave spelen de hoofdrollen. De voorfilm
in dit programma was 'Kokon' van Jan Oonk. Om kwart
voor vijf werd de zogenaamde 'Kleine Week' in het Saskia
theater geopend met de film 'Lotna' van Andrej Walda.
Het Stichtingsbestuur had de organisatie van de 'Kleine
Week' in handen gegeven van de jongeren H. B. Bals van
Bioscoop-Onderneming A. F. Wolff N.V. uit Utrecht,
R. A. P. du Mée, programma adviseur van de Stichting
Onderlinge Studenten Steun in Amsterdam en J. H. de
Witte, adjunct-directeur van de N.V. Mij. voor Cinegrafie
in Amsterdam.
De avondvoorstelling in het Rembrandt om kwart over
acht was uitverkocht met Agnes Varda's 'Le Bonheur'.
Het voorprogramma bestond uit 'Interludium Electronicum'
van Hattum Hoving en 'Accumulaties' van Frederice van
Faassen-Kalmijn. 's Nachts om kwart voor twaalf begon
in het Saskia de eerste nachtvoorstelling met 'Bijzondere
kentekenen: Geen' van Jerzy Skolimowski.
Woensdag was het duidelijk dat de filmweek 1965 een
succes zou worden. Lange rijen voor de kassa's en een
aantal van de voorstellingen van te voren volledig uit
verkocht. Arnhem was in filmsfeer. Het weer bleek niet
opvallend goed, maar de belangstelling, de kwaliteit van
de films, en de gezelligheid rondom, leden er niet onder.
Om tien uur begon in het Saskia een bijeenkomst geor
ganiseerd door de Katholieke Film Actie: 'De thematiek
van de moderne film'. Een uur later in het Luxor-theater
een persvoorstelling met enige korte films. Om kwart over
twee in het Rembrandt voor een uitverkocht huis 'Het
Evangelie Volgens Mattheus' van Pierre Paolo Pasolini.
In het voorprogramma 'Papa Boem' van Paul Rondel.
Om half vijf een ontmoeting voor de pers met regisseuse
Mai Zetterling en acteur Gunnel Björnstrand. 's Avonds
om kwart voor acht in het Rembrandt de vertoning van
Zetterling's 'Alskande Par'. Het bleek een voorstelling met
extra stoelen en een ovatie na afloop voor de aanwezige
regisseuse en acteur die de hulde staande in ontvangst
namen. Als voorfilm werd getoond 'Facade' van Jan Wiert-
sema die eveneens door het publiek met langdurig applaus
werd gehonoreerd. Om kwart voor twaalf draaide in het
Saskia 'Der Damm' van Vlado Kristl.
De donderdag startte met een filmfacetten-programma in
het Huis der Provinciën. De Stichting Filmcentrum samen
met Jong Gelre en de toneelgroep 'De Jonge Bali' maakten
er een druk bezochte verzorgde ochtend van. Om elf uur
waren persvertegenwoordigers aanwezig op een door de
Gasunie georganiseerde bijeenkomst ter gelegenheid van
de première van R. Orthel's 'Slochteren aan de lijn'.
Als middagvoorstelling in het Rembrandt was 'Alpha-ville'
gekozen van Jean Luc Godard. Deze film kreeg na Arnhem
op het Berlijnse Festival een Gouden Beer. De korte films
in het donderdagmiddag-programma waren 's Nachts als
alle kinderen slapen' van Jan van der Hoeven en 'Terugblik'
van Peter Staugaard. Om half vijf vond in de caveau een
persontmoeting plaats met de Nederlands-Amerikaanse
acteur Jack Gimberg, en om vijf uur begon in Saskia
de vertoning van 'Four in the morning' van Arthur
Simmons. 's Avonds in het Rembrandt 'Deserto Rosso' van
Michelangelo Antonioni met Monica Vitti. Wederom een
overvolle zaal. Als voorfilm werd 'Slochteren aan de lijn'
van R. Orthel getoond. Een goed gevoerde publiciteit
voor deze beide films bracht onder andere een Christmas-
tree en enige gasbuizen in het plantsoen voor het theater.
In Saskia werd de nachtvoorstelling gegeven met 'Walkover'
van regisseur Skolimowski, die, zelf aanwezig, na afloop
vragen beantwoordde. De voorlaatste dag van de filmweek
begon 's morgens met een filmfacetten-bijeenkomst ge
organiseerd door de Christelijke Film Actie: 'De muziek
in de film'. Tegelijkertijd was er een voorstelling van
korte Belgische films in het Luxor theater. Om elf uur
begon de persconferentie met producent-regisseur Jan
Vrijman in verband met de avond-première van 'Op de
bodem van de hemel', 's Middags draaide in het Rembrandt
'Fail Safe' (Fataal Alarm) van Sidney Lumet. Aan de
regisseur werd de jaarlijkse filmprijs van het Internationaal
Oecumenisch Filmcentrum toegekend. De voorfilm in dit
programma was 'Tutto per un prodino' van R. Bregstein.
De shorts van de avondvoorstelling waren 'Inside Out' van
George Moorse en de tekenfilm 'Mac Doodle' van E.
Viegers. Saskia had 's middags 'Diamanten in de nacht'
op het programma van Jan Nemec en 's nachts 'De 1'amour'
van Jean Aurel.
De slotdag, zaterdag 19 juni, is waarschijnlijk de drukste
dag van de gehele week geworden. Om half tien begon de
laatste filmfacetten-bijeenkomst in het Saskia over het
onderwerp: 'De problematiek van de kinderfilm'. Het
Instituut Film en Jeugd had hiervan de organisatie. Om
half elf werd in Rembrandt de Franse versie van 'Als
Twee Druppels Water' vertoond, en om twee uur begon in
Saskia een voorstelling met werk van Nederlandse filmama-
teurs georganiseerd door de Nova. Deze voorstelling werd
om vier uur herhaald. De middaghoofdfilm in het Rem
brandt was 'Att Alska' (Liefhebben) van Jörn Donner.
Harriet Andersson en Zbignieuw Cybulski spelen de hoofd
rollen. Als voorfilm werd Pim de la Parra's 'Aah
Tamara' vertoond.De gasten van de sluitingsvoorstelling
waren wederom allen in avondkleding. Minister mr. M.
Vrolijk had besloten wederom naar Arnhem te komen
om de sluitingsavond te kunnen bijwonen en om de Staats
prijs Filmkunst 1965 persoonlijk uit te reiken. Polygoon
verrastte de aanwezigen met een kleurenreportage van de
eerste dagen van de filmweek en ook de bekroonde films
met de jaarprijzen 1965 van het Genootschap voor Reclame
vielen bijzonder in de smaak. Van Staatsprijs Filmkunst
1965 winnaar Frans Weisz (en Zilveren Beer in Berlijn),
en van Charles Huguenot van der Linden werden 'Een
zondag op het eiland van de Grande Jatte' en Of
Durf Je Niet?' vertoond. Na een korte pauze ging het licht
uit voor de laatste hoofdfilm van deze filmweek 'Les Bar-
bouzes' (De superman van de Geheime Dienst) van Georges
Lautner met Lino Ventura. Een opvallend slot waaraan
veel plezier werd beleefd.
Voor de eindreceptie die het bestuur van de Stichting
Internationale Filmweek Arnhem aanbood begaven de
gasten zich naar hotel Haarhuis waar men tot diep in
de nacht feestelijk bij elkaar bleef.
419