Programma-overzicht
Een ander voorbeeld achten we de ver
zorgde programma-overzichten van de
verhuurkantoren. Een produktieboek als
dat van Columbia laat niet na indruk
te maken bij wie het in handen krijgt.
Wat DLS-films op dit gebied deed ver
schijnen is eveneens de moeite waard.
Een persoonlijk boekwerkje, verzorgd,
met foto's, gegevens enz. Het geld hier
aan is goed besteed, duidelijk. De wer
king is twee-, neen, drieledig. Verkoop
bevorderend, representatief en vertrou
wen schenkend. Verrassend daarna was
het grammofoonplaatje van Gofilex.
Wederom in de persoonlijke sfeer, met
herkenbare stemmen van Gofilex-men-
sen, we zijn ervan overtuigd dat het
plaatje resultaten oplevert.
Dat dit ook het geval is met het regel
matig te verschijnen boekje van Uni-
versal International zal niemand in twij
fel trekken die het laatste exemplaar
kreeg toegezonden. Wat er met dergelijke
uitgaven kan worden gerealiseerd blijkt
bijvoorbeeld uit de inleiding. „Dit nieuws
is in de laatste tijden zeer onregelmatig
verschenen en wij hebben besloten om
dit te veranderen en het U voortaan
weer op gezette tijden, eens in de twee
maanden, te sturen. Wij weten namelijk,
dat dit boekje door velen van onze klan
ten zeer op prijs gesteld wordt als in
lichtingenbron en wij zijn ervan over
tuigd, dat het contact met de theater
exploitanten er hechter door wordt. Het
is zowel voor U als voor ons van belang
dat U weet wat er bij ons gaande is en
wij vertrouwen, dat dit nieuws van U.I.
weer de plaats mag innemen die het
jarenlang ingenomen heeft".
Dat hetgeen in deze inleiding wordt be
weerd, juist is kan iedere reclamedes-
kundige U vertellen. Regelmatig con
tact met Uw klanten, relaties en vrien
den doet wonderen.
Imago
We zouden het hebben over imago.
In de Revue der Reclame werd stevig
tegen de schenen van ons bedrijf ge
schopt. Onze reclame zou in vergelijking
met het buitenland ver achterlopen. Nu
geloven we inderdaad dat er aan be
paalde advertenties in de kranten wel
iets zou kunnen worden verbeterd. Maar
we kennen daarnaast de problematiek,
de budgetaire mogelijkheden enz., en
we weten wat er intern gebeurt om zo
gunstig mogelijk voor de dag te komen.
De inleiding, de marketing en de pro
motie van sommige films is voortreffe
lijk verzorgd. Campagnes van de Maat
schappij Nederland, maar b.v. ook hun
persberichten kunnen overal in kran
ten worden teruggevonden. De dikwijls
spectaculaire reclame die in de Hobbe-
mastraat worden voorbereid en uitge
voerd loopt bepaald niet achter in ver
gelijking met het buitenland. En er zijn
andere voorbeelden. De eerste voorstel
lingen van de Tokyo-film bijvoorbeeld
waren knap voorbereid. Iedereen weet
dat een dergelijke filmuitbreng met in
schakeling van alle publiciteitsmedia niet
vanzelf gaat. Zo ook met Zorba de
Griek. Een film met een grandioos
succes, maar denkt U niet dat het
uit de lucht is gekomen. Natuurlijk heeft
deze film kwaliteiten zonder meer, maar
de uitbreng, de promotie ervan zorgt
voor het huidige succes.
Contact
Een andere zaak die imago-bevorderend
werkt speelt in Eindhoven waar weder
om in januari een filmfestival voor de
schooljeugd is georganiseerd. De Stich
ting Kunstzinnige Vorming Eindhoven
doet dit in samenwerking met enige
bioscooptheaters in de stad. Eindhoven
zou wat dit betreft een voorbeeld kun
nen zijn voor andere plaatsen waar de
bioscopen (nog) buiten dit soort festi
viteiten blijven. Als het enigszins kan
heeft het wel degelijk zin medewerking
te geven aan culturele kringen, film-
vormingsinstituten enz. Niet uitsluitend
uit culturele overwegingen. Zake/ijk kan
er immers iets uit groeien en, waar het
om de jeugd in het bijzonder gaat, moet
men altijd in het achterhoofd houden
dat dit het publiek van morgen is!
Overigens, nieuws is dit zeker niet. Al
jaren zijn vele directies van bioscoop
theaters overal in het land bezig met
dergelijke activiteiten. We hebben het
al eens eerder gehad over Bio-Vink in
Deurne. Het blad dat we uit Deurne
kregen toegestuurd was weer eens een
fraai voorbeeld van wat daar plaats
vindt. In een wekelijks verspreide huis
aan huis krant lazen we uitvoerige ver
halen over de films die in Deurne wor
den vertoond. Het is blijkbaar een kwes
tie van samenwerking, van goede ver
standhouding met de gemeenschap, van
public-relations, van imago-bouwen,
kortom van vakmanschap en daad
werkelijke interesse. En wie kan zich
in ons bedrijf permitteren in deze tijd de
daad achterwege te laten?
Nieuwbouw, restauraties
De nieuwbouw en de restauraties zijn
voorbeelden van vitaliteit, van eigentijds-
zijn, en het gehele bedrijf vaart er wel
bij. In Krommenie is het Centraaltheater
uitgerust met nieuwe projectieapparatuur.
In Wormerveer (nu we toch in Noord-
Holland zijn) is het Corso-theater, dat
door brand was verwoest, geheel gemo
derniseerd feestelijk heropend.
En er is meer op dit gebied. In de
Cineac-Damrak te Amsterdam een
nieuwe luxueuze foyer. Service voor het
publiek. In Utrecht onder Camera en
Studio een sfeervol eethuisje waar in de
lunchtijd tal van heerlijke gerechten kun
nen worden genoten. Men heeft gelijk
als men zegt dat het niets met film
vertoning heeft te maken. Het doet na
melijk veel meer. Het is een dosis good
will voor beide theaters die in vorste
lijke hoeveelheden elke middag opnieuw
worden toegediend.
Nieuwbouw vinden we in Den Haag
waar het Studio De Luxe in de plaats
kwam van Studio. Een nieuw, modern,
efficiënt gebouwd theater dat op het be
drijf een stempel drukt. We noemen
slechts enkele voorbeelden. Er is meer,
veel meer. Ook Amsterdam kent een
nieuw Studiotheater boven Kriterion en
zeer eigentijds is het Cineramatheater in
de Marnixstraat waarop we in het ko
mende nummer van Film gedetailleerd
terugkomen. We noemen de feestelijke
viering van het 55-jarig bestaan van
Parisien in Amsterdam met een vracht
aan publiciteit, we noemen de Doris-Day
verkiezing die Fox organiseerde en die
bewust vooruitlopend op de filmpremière,
Doris Day in de belangstelling bracht.
Eigentijds
Zo gaat het op alle gebied, op alle ter
reinen, samen ervoor zorgend dat het
bioscoopbedrijf in zijn geheet blijft
bouwen aan een imago van de werkelijk
heid. Want het kan zijn dat we in de
bioscoop uitsluitend dromen verkopen;
zelf, als ondernemers, staan we aan de
buitenkant, staan we op straat, staan
we midden in het leven. We hebben de
plicht om eigentijds te denken en te han
delen.
Voorzover we thans kunnen beoordelen
is het bedrijf op weg zijn tijdelijke posi
tieve Arnhem-imago te continueren. We
kunnen ons daarbij gelukkig prijzen dat
het oordeel van 't publiek niet waardevast
is. Er blijft altijd werk aan de winkel en
op dit ogenblik, niettegenstaande deze
gunstige voorbeelden, dient ons goed
voor ogen te staan dat er nog een berg
werk ligt te wachten. Het bedrijf is in
ontwikkeling. Niet alleen bij ons. In
andere landen is de toestand niet an
ders. Om de gunst van het publiek zal
een voortdurende strijd dienen te wor
den geleverd die onze volledige inzet
vraagt maar die in dat geval alle kans
van slagen heeft. In het volgende num
mer van „Film" komen we op dit onder
werp terug. Uw reacties zijn welkom.
501