Programma-overzicht Een ander voorbeeld achten we de ver zorgde programma-overzichten van de verhuurkantoren. Een produktieboek als dat van Columbia laat niet na indruk te maken bij wie het in handen krijgt. Wat DLS-films op dit gebied deed ver schijnen is eveneens de moeite waard. Een persoonlijk boekwerkje, verzorgd, met foto's, gegevens enz. Het geld hier aan is goed besteed, duidelijk. De wer king is twee-, neen, drieledig. Verkoop bevorderend, representatief en vertrou wen schenkend. Verrassend daarna was het grammofoonplaatje van Gofilex. Wederom in de persoonlijke sfeer, met herkenbare stemmen van Gofilex-men- sen, we zijn ervan overtuigd dat het plaatje resultaten oplevert. Dat dit ook het geval is met het regel matig te verschijnen boekje van Uni- versal International zal niemand in twij fel trekken die het laatste exemplaar kreeg toegezonden. Wat er met dergelijke uitgaven kan worden gerealiseerd blijkt bijvoorbeeld uit de inleiding. „Dit nieuws is in de laatste tijden zeer onregelmatig verschenen en wij hebben besloten om dit te veranderen en het U voortaan weer op gezette tijden, eens in de twee maanden, te sturen. Wij weten namelijk, dat dit boekje door velen van onze klan ten zeer op prijs gesteld wordt als in lichtingenbron en wij zijn ervan over tuigd, dat het contact met de theater exploitanten er hechter door wordt. Het is zowel voor U als voor ons van belang dat U weet wat er bij ons gaande is en wij vertrouwen, dat dit nieuws van U.I. weer de plaats mag innemen die het jarenlang ingenomen heeft". Dat hetgeen in deze inleiding wordt be weerd, juist is kan iedere reclamedes- kundige U vertellen. Regelmatig con tact met Uw klanten, relaties en vrien den doet wonderen. Imago We zouden het hebben over imago. In de Revue der Reclame werd stevig tegen de schenen van ons bedrijf ge schopt. Onze reclame zou in vergelijking met het buitenland ver achterlopen. Nu geloven we inderdaad dat er aan be paalde advertenties in de kranten wel iets zou kunnen worden verbeterd. Maar we kennen daarnaast de problematiek, de budgetaire mogelijkheden enz., en we weten wat er intern gebeurt om zo gunstig mogelijk voor de dag te komen. De inleiding, de marketing en de pro motie van sommige films is voortreffe lijk verzorgd. Campagnes van de Maat schappij Nederland, maar b.v. ook hun persberichten kunnen overal in kran ten worden teruggevonden. De dikwijls spectaculaire reclame die in de Hobbe- mastraat worden voorbereid en uitge voerd loopt bepaald niet achter in ver gelijking met het buitenland. En er zijn andere voorbeelden. De eerste voorstel lingen van de Tokyo-film bijvoorbeeld waren knap voorbereid. Iedereen weet dat een dergelijke filmuitbreng met in schakeling van alle publiciteitsmedia niet vanzelf gaat. Zo ook met Zorba de Griek. Een film met een grandioos succes, maar denkt U niet dat het uit de lucht is gekomen. Natuurlijk heeft deze film kwaliteiten zonder meer, maar de uitbreng, de promotie ervan zorgt voor het huidige succes. Contact Een andere zaak die imago-bevorderend werkt speelt in Eindhoven waar weder om in januari een filmfestival voor de schooljeugd is georganiseerd. De Stich ting Kunstzinnige Vorming Eindhoven doet dit in samenwerking met enige bioscooptheaters in de stad. Eindhoven zou wat dit betreft een voorbeeld kun nen zijn voor andere plaatsen waar de bioscopen (nog) buiten dit soort festi viteiten blijven. Als het enigszins kan heeft het wel degelijk zin medewerking te geven aan culturele kringen, film- vormingsinstituten enz. Niet uitsluitend uit culturele overwegingen. Zake/ijk kan er immers iets uit groeien en, waar het om de jeugd in het bijzonder gaat, moet men altijd in het achterhoofd houden dat dit het publiek van morgen is! Overigens, nieuws is dit zeker niet. Al jaren zijn vele directies van bioscoop theaters overal in het land bezig met dergelijke activiteiten. We hebben het al eens eerder gehad over Bio-Vink in Deurne. Het blad dat we uit Deurne kregen toegestuurd was weer eens een fraai voorbeeld van wat daar plaats vindt. In een wekelijks verspreide huis aan huis krant lazen we uitvoerige ver halen over de films die in Deurne wor den vertoond. Het is blijkbaar een kwes tie van samenwerking, van goede ver standhouding met de gemeenschap, van public-relations, van imago-bouwen, kortom van vakmanschap en daad werkelijke interesse. En wie kan zich in ons bedrijf permitteren in deze tijd de daad achterwege te laten? Nieuwbouw, restauraties De nieuwbouw en de restauraties zijn voorbeelden van vitaliteit, van eigentijds- zijn, en het gehele bedrijf vaart er wel bij. In Krommenie is het Centraaltheater uitgerust met nieuwe projectieapparatuur. In Wormerveer (nu we toch in Noord- Holland zijn) is het Corso-theater, dat door brand was verwoest, geheel gemo derniseerd feestelijk heropend. En er is meer op dit gebied. In de Cineac-Damrak te Amsterdam een nieuwe luxueuze foyer. Service voor het publiek. In Utrecht onder Camera en Studio een sfeervol eethuisje waar in de lunchtijd tal van heerlijke gerechten kun nen worden genoten. Men heeft gelijk als men zegt dat het niets met film vertoning heeft te maken. Het doet na melijk veel meer. Het is een dosis good will voor beide theaters die in vorste lijke hoeveelheden elke middag opnieuw worden toegediend. Nieuwbouw vinden we in Den Haag waar het Studio De Luxe in de plaats kwam van Studio. Een nieuw, modern, efficiënt gebouwd theater dat op het be drijf een stempel drukt. We noemen slechts enkele voorbeelden. Er is meer, veel meer. Ook Amsterdam kent een nieuw Studiotheater boven Kriterion en zeer eigentijds is het Cineramatheater in de Marnixstraat waarop we in het ko mende nummer van Film gedetailleerd terugkomen. We noemen de feestelijke viering van het 55-jarig bestaan van Parisien in Amsterdam met een vracht aan publiciteit, we noemen de Doris-Day verkiezing die Fox organiseerde en die bewust vooruitlopend op de filmpremière, Doris Day in de belangstelling bracht. Eigentijds Zo gaat het op alle gebied, op alle ter reinen, samen ervoor zorgend dat het bioscoopbedrijf in zijn geheet blijft bouwen aan een imago van de werkelijk heid. Want het kan zijn dat we in de bioscoop uitsluitend dromen verkopen; zelf, als ondernemers, staan we aan de buitenkant, staan we op straat, staan we midden in het leven. We hebben de plicht om eigentijds te denken en te han delen. Voorzover we thans kunnen beoordelen is het bedrijf op weg zijn tijdelijke posi tieve Arnhem-imago te continueren. We kunnen ons daarbij gelukkig prijzen dat het oordeel van 't publiek niet waardevast is. Er blijft altijd werk aan de winkel en op dit ogenblik, niettegenstaande deze gunstige voorbeelden, dient ons goed voor ogen te staan dat er nog een berg werk ligt te wachten. Het bedrijf is in ontwikkeling. Niet alleen bij ons. In andere landen is de toestand niet an ders. Om de gunst van het publiek zal een voortdurende strijd dienen te wor den geleverd die onze volledige inzet vraagt maar die in dat geval alle kans van slagen heeft. In het volgende num mer van „Film" komen we op dit onder werp terug. Uw reacties zijn welkom. 501

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1965 | | pagina 23