ARBITRAGE Te weinig begrip en waardering Het is ons de laatste jaren opgevallen hoe weinig begrip en waardering men in de kringen van bio scoopondernemers en filmverhuurders ontmoet voor het arbitrage-instituut van onze bedrijfsorganisa tie. Natuurlijk leest iedereen de uitspraken van de Commissie van Geschillen en de Raad van Beroep, die in ons blad openbaar worden gemaakt, maar het lijkt wel of men die leest als een chronique scandaleuse. Ik heb nog nooit een geschil gehad, zegt men zelfvoldaan. Anderen zeggen: een geschil begin je alleen als je slaande ruzie met iemand hebt. Filmverhuurders zien de Commissie van Geschillen soms als een incasso-instituut of een verlengstuk van het rode kaarten-systeem. De man die zegt nooit een geschil te hebben gehad doet ons denken aan een andere man, die nooit naar de dokter wilde gaan. Het werd zijn dood, maar zelfs dat moest toch een dokter constateren. De Commissie van Geschillen en de Raad van Beroep zijn er om geschillen tussen leden van de Bond (en tussen leden en donateurs) op te lossen. Als een lid zich tekort gedaan voelt door een ander lid; als een lid meent dat de andere partij haar verplichtingen niet nakomt, als hij vindt dat de ander hem bedrogen heeft of hem ergens toe wil dwingen waartoe hij niet verplicht is. Hij behoeft daarin niet te berusten. Hij heeft geen advocaat nodig om een duur proces te beginnen, dat misschien een paar jaar gaat duren. Nee, hij kan zich zelf met een eenvoudige brief wenden tot de Commissie van Geschillen met de eis, dat hem recht wordt gedaan. Hij behoeft niet bevreesd te zijn, dat hij de dupe wordt van juridische spitsvondigheden of gecom pliceerde procedurekwesties. Hij legt zijn zaak voor aan vertrouwde mensen uit ons eigen bedrijf, mensen veelal met grote ervaring en gevoel voor wat behoorlijk en redelijk is. De vertrouwde men sen, de arbiters, de leden dus van de Commissie van Geschillen en de Raad van Beroep spreken de zelfde taal als de man, die met de eis komt en de man, die zich tegen die eis verzet. Zij kennen de gebruiken van het vak en de vaktermen, zij weten wat er in de Bondsvoorwaarden staat en hoe die moeten worden toegepast en zij stellen er een eer in objectief, zakelijk en. snel recht te spreken. In de eerste plaats denken wij hier aan de praktijk van de toepassing van onze reglementen en be sluiten in het zakenverkeer tussen de leden onderling. Voorschriften en reglementen zijn nu eenmaal vaak voor meer dan één uitleg vatbaar. Het is lang niet altijd mogelijk en nog minder gewenst alle voorschriften tot in de kleinste bijzonderheden bij voorbaat te regelen. Vaak is het nodig een voorschrift of een reglement aan de praktijk te toetsen. Dan kan er natuurlijk een verschil van inzicht ontstaan dat tot botsingen leidt. Maar als die botsing(en) uitmonden in arbitrale uitspraken, die een voor ieder aanvaardbare interpretatie van het voorschrift of de reglementsbepaling opleveren, dan is er aan alle kanten winst. Men maakt van deze mogelijkheid om via het arbitrage-instituut dergelijke kwesties goed op te lossen veel te weinig gebruik. Men zegt bij meningsverschillen zelden: laten wij dit voorleggen aan de arbi trage. Teveel blijft men met dergelijke kwesties tegenover elkaar staan, alsof het een halsmisdaad zou zijn een uitspraak van arbiters te vragen. Men maakt er dan wel geen hooglopende ruzie over, maar blijft toch rondlopen met een onbevredigd rechtsgevoel. Daardoor kan de goede atmosfeer van het zakenverkeer bedorven worden. Ook kan de arbitrage nog in ander opzicht atmosfeerzuiverend werken. Wij weten allen, dat er een aantal usances in ons bedrijf bestaan en wij weten allen wel wat die goede gewoonten zo ten naaste bij inhouden. Wat niet iedereen weet, is dat die usances met de tijd veranderingen ondergaan en dat er zelfs nieuwe usances kunnen ontstaan. Dat dit tot moeilijkheden aanleiding kan geven, blijkt bij voorbeeld uit de complicaties, die zich als gevolg van de verschuiving van de aanvangsdag der ver- toningsweek hebben voorgedaan. Veel onnodige wrijving en wrevel ware voorkomen als men in alle rust en kalmte een beslissing van de arbiters had gevraagd. Een volgende keer zullen wij nader ingaan op wat wij de dagelijkse praktijk van de Bondsarbitrage willen noemen. jj, Drie essentiële voordelen van de arbitrage hebben we nu genoemd: a. rechtspraak door deskundigen uit het eigen bedrijf; b. een eenvoudige procedure en geen juridische rompslomp (men is zijn eigen advocaat); c. snelle beslissingen. Een vierde element van grote betekenis is, dat de uitspraken van de Commissie van Geschil len en de Raad van Beroep de atmosfeer, waarin het zakenleven zich voltrekt, kunnen zuive ren. 10

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1966 | | pagina 12