17
Architect Carel L. W. Wirtz (Gkf) bouwde zes jaar geleden in
Rotterdam het Corso-theater. Vervolgens verzorgde hij het Cine
rama theater in Rotterdam en tijdens de lange voorbereidingstijd
voor het Amsterdamse Cinerama veranderde hij de bovenzaal
van Kriterion Amsterdam in het aantrekkelijke kleine Studio K
theater. Met andere woorden, hij is een man met ervaring op
bioscoopgebied en bovendien een man die precies weet wat
hij wil. Cinerama Amsterdam bleek een uiterst moeilijk projekt.
In overleg met de directie van het theater en met de architect
K. J. Roosendaal maakte Wirtz verscheidene opstellingen die
alle door praktische bezwaren moesten worden verworpen. Het
gegeven van waaruit kon worden gewerkt was niet uitsluitend
een beschikbare ruimte, maar hield tevens in dat er zeer streng
rekening diende te worden gehouden met andere omliggende
bedrijfspanden. De huidige architectuur van het theater is daar
door uitsluitend te beoordelen met de schets van de vroegere
situatie in de hand. Met wandafwijkingen, steunpilaren en be
staande zware balken kon niet worden afgerekend door ze te
elimineren. Het was de kunst deze objekten dusdanig in de
totaal-architectuur op te nemen dat ze functioneel werden.
Wirtz zocht voor de bouwkundige zaken samenwerking met het
Bureau Roosendaal in Den Haag, hetgeen op zichzelf een unieke
zaak is, omdat doorgaans de interieur-deskundige betrokken
wordt bij een objekt door de bouwkundige en niet, zoals in dit
geval, andersom.
Cinerama is een theater geworden van warmte en behaaglijkheid.
Het theater geeft een rustige prettige indruk zonder opvallende
versieringen of eruit springende ornamenten. Protserigheid heeft
de architect bewust willen vermijden. Door de keuze van mate
riaal, bekleding en licht is een luxe-idee gecreëerd dat een uit
nodiging uitstraalt in plaats van tot voorzichtigheid maant. Het
theater is geworden tot een plaats waar men zich prettig voelt
en waar drempelvrees geen rol speelt.