17 Architect Carel L. W. Wirtz (Gkf) bouwde zes jaar geleden in Rotterdam het Corso-theater. Vervolgens verzorgde hij het Cine rama theater in Rotterdam en tijdens de lange voorbereidingstijd voor het Amsterdamse Cinerama veranderde hij de bovenzaal van Kriterion Amsterdam in het aantrekkelijke kleine Studio K theater. Met andere woorden, hij is een man met ervaring op bioscoopgebied en bovendien een man die precies weet wat hij wil. Cinerama Amsterdam bleek een uiterst moeilijk projekt. In overleg met de directie van het theater en met de architect K. J. Roosendaal maakte Wirtz verscheidene opstellingen die alle door praktische bezwaren moesten worden verworpen. Het gegeven van waaruit kon worden gewerkt was niet uitsluitend een beschikbare ruimte, maar hield tevens in dat er zeer streng rekening diende te worden gehouden met andere omliggende bedrijfspanden. De huidige architectuur van het theater is daar door uitsluitend te beoordelen met de schets van de vroegere situatie in de hand. Met wandafwijkingen, steunpilaren en be staande zware balken kon niet worden afgerekend door ze te elimineren. Het was de kunst deze objekten dusdanig in de totaal-architectuur op te nemen dat ze functioneel werden. Wirtz zocht voor de bouwkundige zaken samenwerking met het Bureau Roosendaal in Den Haag, hetgeen op zichzelf een unieke zaak is, omdat doorgaans de interieur-deskundige betrokken wordt bij een objekt door de bouwkundige en niet, zoals in dit geval, andersom. Cinerama is een theater geworden van warmte en behaaglijkheid. Het theater geeft een rustige prettige indruk zonder opvallende versieringen of eruit springende ornamenten. Protserigheid heeft de architect bewust willen vermijden. Door de keuze van mate riaal, bekleding en licht is een luxe-idee gecreëerd dat een uit nodiging uitstraalt in plaats van tot voorzichtigheid maant. Het theater is geworden tot een plaats waar men zich prettig voelt en waar drempelvrees geen rol speelt.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1966 | | pagina 17