Nieuws uit het Buitenland
Amerikaan Jack Valenti:
Meer films met grotere opbrengst
Jack Valenti, de president van de Amerikaanse Mo-
tion Pictures Association heeft enige financiële
voorspellingen gedaan voor de komende jaren. Zijns
inziens zullen de Amerikaanse bioscopen tegen
1975 aan de kassa's een totaal bedrag ontvangen van
één milliard, 600 miljoen dollar. Dit cijfer heeft
hij gebaseerd op gegevens van het Amerikaanse De
partement van Handel, dat voor 1966 een totaal
bedrag voorziet van meer dan één milliard dollar. Als
men de huidige groei op de toekomst projekteert,
komt het genoemde bedrag voor 1975 voor de dag.
Valenti acht het niet onwaarschijnlijk dat dit bedrag
hoger zal blijken, omdat in 1975 het jonge bioscoop
bezoekende publiek een groter percentage van de bW
volking zal uitmaken. Er zijn dan meer jongeren en
men voelt zich bovendien lichamelijk en geestelijk
langer jong. De komende tien jaren zal de bevolkings
groep tussen 15 en 19 jaar groeien tot bijna 50 van
het totaal. Bovendien zal dit bioscooppubliek meer
met filmkwaliteit vertrouwd zijn dan thans het geval
is, zodat excellente films grotere opbrengsten zullen
hebben dan nu. Dat het thans in deze richting gaat
constateert Valenti aan het feit, dat steeds meer films
in de gehele wereld groot kassuccessen blijken.
In de periode 1952-1956 waren er vier films die
meer dan 25 miljoen dollar opbrachten. Van 1957
tot 1962 waren dit er zeven en van 1962 tot 1966 zijn
dit er dertien, waaronder „Thunderball" (United
Artists) en „Dr. Zhivago" (M.G.M.) als pas toe
gevoegde films aan dit rijtje.
Valenti gaf toe, dat hogere toegangsprijzen eveneens
invloed hebben op de opbrengst, maar gebleken is,
dat deze groei vooral voortkomt uit een vergrote be
langstelling onder het publiek voor excellente films.
Situatie in Engeland
Een vertegenwoordiger van de Bioscoopexploitanten
Organisatie in Engeland en Ierland, de heer H. S.
Roelich, heeft onlangs voor Amerikaanse collega's een
lezing gehouden waaruit in „Variety" de belangrijkste
gedeelten werden gepubliceerd.
De Britse exploitanten zitten niet met hun armen
over elkaar. Men spant zich in, de huidige problemen
op te lossen. Onder andere bestudeert men de film-
publiciteit en onderzoekt men in hoeverre deze dient
te worden aangepast aan de huidige tijd. Het onder
zoek heeft men de naam „Uptake" gegeven.
Overal in het land worden commissies gevormd die
de stand van zaken bestuderen en suggesties doen voor
wat betreft de toekomst. In deze nationale en regio
nale permanente commissies hebben zitting exploitan
ten, vertegenwoordigers van verhuurkantoren, produ
centen en filmpubliciteitsmensen, Het doel van de
commissies is het verbeteren en aanpassen van de
de film- en bioscoop-publiciteit. Rapporten van de
plaatselijke en regionale commissies worden nationaal
besproken en over het land verspreid. Na publiciteit
zullen andere onderwerpen via ronde-tafelconferenties
worden onderzocht. Een niet onbelangrijk probleem
het Engelse bedrijf ligt op het financiële vlak. Men
is er uiteraard van doordrongen dat de theaters in per
fecte staat dienen te blijven. Dit betekent niet uitslui
tend periodiek onderhoud, maar ook dat van tijd tot
tijd veranderingen en moderniseringen dienen te wor
den doorgevoerd.
Een typisch Engelse aangelegenheid waarmee bios
coopeigenaren te maken hebben, betreft de voorstel
lingen op zondag. Sinds 1932 moeten bioscopen toe
stemming vragen om op zondag een voorstelling te
mogen geven. Als dit lukt kan het plaatselijke ge
meentebestuur bijdragen eisen voor een charitatief
doel. Het gebeurt dat deze bijdrage net zo hoog is als
de opbrengst van de zondagvoorstelling, aldus de heer
Roelich.
Indien er op zondag mag worden gedraaid, wil dit
overigens niet zeggen, dat men zelf de tijd en duur mag
bepalen. Soms wordt de zondagvoorstelling gelimiteerd
tot maximaal 2 uur. Gelukkig heeft de Regering on
langs een commissie benoemd, die de zondagskwestie
in Engeland zal bestuderen.
De Regering wordt aanbevolen de liefdadigheids
gelden af te schaffen en bioscopen en theaters vanaf
12 uur 's middags toe te staan openbare voorstellingen
te geven. Het rapport zal binnenkort in het parlement
worden behandeld. Waarschijnlijk zal daarna een
nieuwe wet de oude zondag-verordeningen vervangen.
Hoewel in Engeland het bezoekersaantal nog dalen
de blijft, nemen de inkomsten toe. De laatste gegevens
tonen een gemiddelde inkomstenstijging van 7 Bo
vendien zakt het bezoek percentagegewijs niet zoveel
als enige jaren geleden.
Pas nieuw in Engeland is de belasting op in dienst
zijnde personeelsleden voor niet-producerende bedrij
ven. Men betaalt voor elk manlijk personeelslid on
geveer een tientje per week extra-belasting en voor
elke vrouw vijf gulden.
Als ernstig ervaart men in bioscoopkringen de actie
van de Engelse regering naar aanleiding van opmer
kingen over monopolistische tendensen in de filmin
dustrie. De regering heeft een commissie ingesteld
om dit te onderzoeken. Men hoopt dat eventuele aan
bevelingen van deze commissie de filmindustrie niet
zullen verzwakken, maar integendeel versterken.
Denemarken: Overheidsbemoeienis bij explotatie
In Denemarken bepaalt de overheid wie een bios
cooptheater mag exploiteren. Het bioscoopbedrijf is
daar een staatsaangelegenheid. Als protest hiertegen
sloten deze maand in Kopenhagen twee goed lopen
de theaters. De exploitant van het Casino-Theater
in het centrum trok zich terug, waarop de eigenaar van
het gebouw de overheid verzocht de exploitatie-licen
tie aan hem persoonlijk over te doen. Toen het Deense
Ministerie van Cultuur de zaak op sleeptouw ging ne
men en een beslissing uitstelde, verkocht de eigenaar
uit protest zijn theater aan een supermarkt-organisatie.
Verwacht wordt dat het overheidslicentie-systeem in
Denemarken binnenkort zal worden opgeheven of in
ieder geval aangepast. De filmverhuurders in Ko-
15