penhagen hebben vele films die nauwelijks kunnen
worden geplaatst wegens gebrek aan theaters. Hier
komt bij dat niemand wil investeren in de bouw van
bioscopen, zolang de overheid beslist wie de zaak mag
exploiteren. Een onprettige situatie voor het film- en
bioscoopbedrijf in Denemarken, waaraan hopelijk spoe
dig een einde zal komen.
Keuring in Frankrijk
Nederland is niet het enige land waar geageertKwordt
tegen de filmkeuring. In Frankrijk lijken op dit
moment de conservatieve keuringskrachten voortdurend
sterker te worden, waardoor meer films en toneelstuk
ken voor vertoning worden verboden. Uit Franse
kunstkringen wordt het protest tegen deze praktijken
gelukkig echter sterker. Men wenst zich niet neer te
leggen bij verboden, die voortkomen uit politieke of
godsdienstige prestige overwegingen. Evenals enige
maanden geleden in ons Parlement vragen werden ge
steld over het verbod van de korte film „Schermer-
horn", zijn nu in de Franse kamer door enige volks
vertegenwoordigers vragen gesteld over het nog steeds
geldende vertoningsverbod voor de film „De Non".
Daartegenover staat dat pressiegroepen trachten te ko
men tot het verbod van Peter Weisz' toneelstuk
„Marat/Sade", dat overal elders in de wereld zonder
moeilijkheden is opgevoerd.
Tijdens de eerste voorstellingen in Parijs werd ge
tracht het publiek te verhinderen de schouwburg bin
nen te gaan. Vorig jaar was dit het geval met Jean
Genet's „The Sereens", dat Théatre De France,
de nationaal officieel in stand gehouden toneelgroep,
op het repertoire had staan. Als argument voerde men
aan dat een verkeerd licht werd geworpen op de
Franse rol in de Algerijnse oorlog.
Vertegenwoordigers uit het film- en theaterleven vre
zen, dat de verbieders in het Parlement aan kracht
zullen winnen, zodat het hoogst onwaarschijnlijk is dat
het Franse publiek zal kunnen kennisnemen van
films als „De Non" en de Italiaans-Algerijnse film
die in Venetië zoveel opziende baarde: „De oorlog
in Algerië".
Twee jaar geleden liep in Parijs Hochhuth's stuk
„De Afgevaardigde" waartegen van kerkelijke zijde
hevig werd geageerd, maar dat niet werd verboden.
De Zweedse film van Zetterling „Night Games" die
dit jaar op het festival in Venetië goed werd ontvan
gen, is in Parijs in vertoning gekomen. De Franse
keuring heeft de sleutelscène, waarin een moeder haar
zoon erotisch opwindt, verboden.
Twee jaar geleden kwam Bergman's „De Stilte"
ook zeer gehavend in roulatie.
Nog een ander curieus voorbeeld van het keurings
klimaat in Frankrijk was vorig jaar de Godard-film
„La Femme Mariée", waarvan de titel veranderd moest
worden in „Une Femme Mariée".
Men gaat in Frankrijk zelfs zover dat programma's
van radio en televisie stations van tevoren worden ge
controleerd.
Frankrijk schijnt wat vertoningsvrijheid betreft, de weg
terug te gaan!
16
Foto uit de korte film „Kockyn", gemaakt door Rein Bloem in opdracht van het Min. van
Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk. De film is inmiddels zijn bioscooproulatie
begonnen (Amstel Film).