penhagen hebben vele films die nauwelijks kunnen worden geplaatst wegens gebrek aan theaters. Hier komt bij dat niemand wil investeren in de bouw van bioscopen, zolang de overheid beslist wie de zaak mag exploiteren. Een onprettige situatie voor het film- en bioscoopbedrijf in Denemarken, waaraan hopelijk spoe dig een einde zal komen. Keuring in Frankrijk Nederland is niet het enige land waar geageertKwordt tegen de filmkeuring. In Frankrijk lijken op dit moment de conservatieve keuringskrachten voortdurend sterker te worden, waardoor meer films en toneelstuk ken voor vertoning worden verboden. Uit Franse kunstkringen wordt het protest tegen deze praktijken gelukkig echter sterker. Men wenst zich niet neer te leggen bij verboden, die voortkomen uit politieke of godsdienstige prestige overwegingen. Evenals enige maanden geleden in ons Parlement vragen werden ge steld over het verbod van de korte film „Schermer- horn", zijn nu in de Franse kamer door enige volks vertegenwoordigers vragen gesteld over het nog steeds geldende vertoningsverbod voor de film „De Non". Daartegenover staat dat pressiegroepen trachten te ko men tot het verbod van Peter Weisz' toneelstuk „Marat/Sade", dat overal elders in de wereld zonder moeilijkheden is opgevoerd. Tijdens de eerste voorstellingen in Parijs werd ge tracht het publiek te verhinderen de schouwburg bin nen te gaan. Vorig jaar was dit het geval met Jean Genet's „The Sereens", dat Théatre De France, de nationaal officieel in stand gehouden toneelgroep, op het repertoire had staan. Als argument voerde men aan dat een verkeerd licht werd geworpen op de Franse rol in de Algerijnse oorlog. Vertegenwoordigers uit het film- en theaterleven vre zen, dat de verbieders in het Parlement aan kracht zullen winnen, zodat het hoogst onwaarschijnlijk is dat het Franse publiek zal kunnen kennisnemen van films als „De Non" en de Italiaans-Algerijnse film die in Venetië zoveel opziende baarde: „De oorlog in Algerië". Twee jaar geleden liep in Parijs Hochhuth's stuk „De Afgevaardigde" waartegen van kerkelijke zijde hevig werd geageerd, maar dat niet werd verboden. De Zweedse film van Zetterling „Night Games" die dit jaar op het festival in Venetië goed werd ontvan gen, is in Parijs in vertoning gekomen. De Franse keuring heeft de sleutelscène, waarin een moeder haar zoon erotisch opwindt, verboden. Twee jaar geleden kwam Bergman's „De Stilte" ook zeer gehavend in roulatie. Nog een ander curieus voorbeeld van het keurings klimaat in Frankrijk was vorig jaar de Godard-film „La Femme Mariée", waarvan de titel veranderd moest worden in „Une Femme Mariée". Men gaat in Frankrijk zelfs zover dat programma's van radio en televisie stations van tevoren worden ge controleerd. Frankrijk schijnt wat vertoningsvrijheid betreft, de weg terug te gaan! 16 Foto uit de korte film „Kockyn", gemaakt door Rein Bloem in opdracht van het Min. van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk. De film is inmiddels zijn bioscooproulatie begonnen (Amstel Film).

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1966 | | pagina 16