Het is intussen de verdienste van de Vereenigin? van Bioscoopreclame-Exploitanten, dat zij ten behoeve ener afgeronde mediumdocumentatie ter ondersteuning van de verkoopargumenten harer leden bij de benadering van het zaken- en bedrijfsleven, het vorige jaar aan het Bureau Veldkamp/Marktonderzoek opdracht heeft gegeven naar de structuur van ons bioscooppubliek een onderzoek in te stellen. Het onderzoek had een tweeledig doel, namelijk te bepalen hoe dit publiek is samengesteld naar een aantal kenmerken van persoonlijke en van sociaal-econo mische aard en na te gaan in hoeverre deze kenmerken afwijken van die van de landelijke populatie. Het Hoofdbestuur achtte het onderzoek van voldoende belang om daaraan zijn medewerking te verlenen zowel door subsidiëring als door de bevordering van de medewerking der leden. In verband hiermee werd een aanvullende enquête ingesteld betreffende feitelijke en motivatio- nele aspecten van het bioscoopbezoek, zulks als onderdeel van de vraagstelling als geheel. Tegen het einde van het vorig jaar was het rapport Veldkamp gereed; de bedrijfsgenoten heb ben er inmiddels kennis van kunnen nemen en zijn conclusies zijn in de vakpers gepubliceerd. Uiteraard bevat deze jongste oriënterende studie van het bioscoopbezoek belangwekkende in lichtingen over de consument-bioscoopbezoeker en over de betekenis van de publiciteit in onze bedrijfssector voor de adverteerder. Maar er zijn ook frappante conclusies, die bij nadere bestudering voor het film- en bioscoopbedrijf van grote betekenis zijn met betrekking tot de gehele bedrijfsvoering, in het bijzonder wat betreft de reclamevormen, de inrichting van de zaken en de programmering. Significant is de empirische bevestiging van wat aan de hand van de praktijk van de laatste jaren mocht worden verondersteld, nl. dat ons bedrijf meer nog dan vroeger en in steeds toenemende mate het ontspanningsmedium hanteert van de jongste gene ratie. Deze jongste generatie (ruim 70% van ons be zij telkens aangevuld wordt met een nieuwe, o bedrijf voor vraagstukken, die als onderdeel va voortdurende informatie en een dynamische in onze zaken te verwaarlozen, in tegendeel zon turn te bevorderen, zal het in de eerste plaats over de voornaamste groep van onze bezoekers bedrijf te kunnen bijhouden. Een en ander is v boortegolf de leeftijdsgroepen heeft bereikt, die spectief, dat wij goed in het oog moeten houden. zoek) schuift periodiek op, wat wil zeggen dat nbekende menigte. Dit verschijnsel plaatst ons n onze bedrijfskennis maatschappelijk inzicht, stelling vragen. Zonder de 30% ouderen in der te verzuimen de verruiming van dit kwan- geboden zijn sociologisch georiënteerd te zijn teneinde het bewegingsproces van film en film- an te groter betekenis nu de na-oorlogse ge- aan de bioscoop de voorkeur geven. Een per- Een opname uit de nieuwe Rex jeugdfilm „De Man Met Het Zwarte Masker". Na een achtervolging rijdt een auto in een ravijn en slaat over de kop. Gewond kruipen de in zittenden uit het wrak te voorschijn.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1967 | | pagina 4