Het is intussen de verdienste van de Vereenigin? van Bioscoopreclame-Exploitanten, dat zij ten
behoeve ener afgeronde mediumdocumentatie ter ondersteuning van de verkoopargumenten
harer leden bij de benadering van het zaken- en bedrijfsleven, het vorige jaar aan het Bureau
Veldkamp/Marktonderzoek opdracht heeft gegeven naar de structuur van ons bioscooppubliek
een onderzoek in te stellen. Het onderzoek had een tweeledig doel, namelijk te bepalen hoe
dit publiek is samengesteld naar een aantal kenmerken van persoonlijke en van sociaal-econo
mische aard en na te gaan in hoeverre deze kenmerken afwijken van die van de landelijke
populatie.
Het Hoofdbestuur achtte het onderzoek van voldoende belang om daaraan zijn medewerking
te verlenen zowel door subsidiëring als door de bevordering van de medewerking der leden. In
verband hiermee werd een aanvullende enquête ingesteld betreffende feitelijke en motivatio-
nele aspecten van het bioscoopbezoek, zulks als onderdeel van de vraagstelling als geheel.
Tegen het einde van het vorig jaar was het rapport Veldkamp gereed; de bedrijfsgenoten heb
ben er inmiddels kennis van kunnen nemen en zijn conclusies zijn in de vakpers gepubliceerd.
Uiteraard bevat deze jongste oriënterende studie van het bioscoopbezoek belangwekkende in
lichtingen over de consument-bioscoopbezoeker en over de betekenis van de publiciteit in
onze bedrijfssector voor de adverteerder. Maar er zijn ook frappante conclusies, die bij nadere
bestudering voor het film- en bioscoopbedrijf van grote betekenis zijn met betrekking tot de
gehele bedrijfsvoering, in het bijzonder wat betreft de reclamevormen, de inrichting van de
zaken en de programmering. Significant is de empirische bevestiging van wat aan de hand van
de praktijk van de laatste jaren mocht worden verondersteld, nl. dat ons bedrijf meer nog dan
vroeger en in steeds toenemende mate het ontspanningsmedium hanteert van de jongste gene
ratie.
Deze jongste generatie (ruim 70% van ons be
zij telkens aangevuld wordt met een nieuwe, o
bedrijf voor vraagstukken, die als onderdeel va
voortdurende informatie en een dynamische in
onze zaken te verwaarlozen, in tegendeel zon
turn te bevorderen, zal het in de eerste plaats
over de voornaamste groep van onze bezoekers
bedrijf te kunnen bijhouden. Een en ander is v
boortegolf de leeftijdsgroepen heeft bereikt, die
spectief, dat wij goed in het oog moeten houden.
zoek) schuift periodiek op, wat wil zeggen dat
nbekende menigte. Dit verschijnsel plaatst ons
n onze bedrijfskennis maatschappelijk inzicht,
stelling vragen. Zonder de 30% ouderen in
der te verzuimen de verruiming van dit kwan-
geboden zijn sociologisch georiënteerd te zijn
teneinde het bewegingsproces van film en film-
an te groter betekenis nu de na-oorlogse ge-
aan de bioscoop de voorkeur geven. Een per-
Een opname uit de nieuwe Rex jeugdfilm
„De Man Met Het Zwarte Masker". Na een
achtervolging rijdt een auto in een ravijn en
slaat over de kop. Gewond kruipen de in
zittenden uit het wrak te voorschijn.