uitgebracht door N.V. Filmtrust. In de nachtvoorstelling
tenslotte volgde de zojuist tijdens het filmfestival van
Pesaro bekroonde film van WimVerstappen ,,De
minder gelukkige terugkeer van Joszef Katus naar het
Land van Rembrandt"
Donderdag
Vrijdag
De door een filmselectiecommissie van de Raad van
Europa uitverkoren films werden vrijdagmorgen in het
Rembrandttheater vertoond.
Tien culturele en educatieve films uit zeven landen wa
ren door een internationale jury geselecteerd. Elders in
dit blad meer hierover.
„Spelen in het donker", een korte film van C o r i n n e
van Moorselaar over de dichter Pierre Kemp
werd als eerste vertoond tijdens de middagvoorstelling.
Hierna volgde EdgarReitz' „Mahlzeiten"een door
de n.v. Gofilex uit te brengen Duitse film met Heidi
Stroh en George Hauke in de hoofdrollen.
De bezoekers van de avondvoorstelling kregen allereerst
het nieuwste Polygoon-Profilti journaal te zien. Hierna
reikte de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschap
pelijk Werk, H. E. mej. Dr. M. A. M. Klompé de Staats
prijs Filmkunst 1967 uit aan Peter C r e u t z b e r g,
de maker van „Corsow", een gespeelde documentaire
over Curacao naar het scenario van Boeli van Leeuwen.
Na de vertoning van deze bekroonde film volgde de
première van „Prinsessan", de speelfilm van de Zweed
A k e F a 1 c k. De voorstelling werd bijgewoond door
de hoofdrolspeelster Grynet Molvig, die aan het einde
van de middag aan de vertegenwoordigers van de pers
was voorgesteld. „Prinsessan" wordt uitgebracht door
Eurofilm.
In de nachtvoorstelling werd daarna „Une affaire de
coeur" van de Joegoslaaf Makavejev vertoond.
Zaterdag
Wegens contractuele verplichting kon Gerard van den
Berg de prijs niet zelf in ontvangst nemen. De direc
teur van de Bond, de heer J. G. J. Bosman, overhan
digde hem daarom aan de voorzitter van de jury, dr.
J. M. G. Peters, die de prijs zolang onder zijn beheer
zou houden. De aanwezigen werden hierna geheel on
verwacht geconfronteerd met Wim van der Lin-
d e n's ,,sad movie" „Hawaiian Lullaby"een vier minu
ten durende film-dansshow die bij het publiek bijzonder
in de smaak viel.
Met een afscheidsrede van burgemeester Ch. G. Matser
werd de Internationale Filmweek Arnhem 1967 ge
sloten.
Belgische cineasten toonden hun werk tijdens de
Belgische ochtend die op donderdag in het Rem
brandttheater werd georganiseerd.
In het middagprogramma beleefde Rupert van der
Linden's korte tekenfilm „De Bloemen" zijn pre
mière. Hierna volgde „La Collectionneuse" van
Eric Rohmer. Deze film wordt gedistribueerd door
Actueel Film N.V. „Naar het land van de Maple
Leaf" heette de film die Polygoon-Profiltie maakte
van de reis van ons Koninklijk Paar naar Canada.
Deze kleurenreportage vormde de inleiding van het
avondprogramma dat werd besloten met de eerste
kleurenfilm van de Zweed Bo Widerberg, „Elvira
Madigan". Na deze film, uitgebracht door Eurofilm,
vo!gde de nachtvoorstelling met „De man die zijn
haar kort liet knippen" van de Belgische cineast
Andre Delvaux.
De zaterdagmorgen werd in het Rembrandttheater
althans ingenomen door de uitreiking van de
Van der Rijn prijs aan de Nederlandse cineasten
Joan van der Keuken (voor „Herman Slobbe") en
Jan Boon (voor „Incident").
„Your Portrait", Eddy van Zuylen's korte kleuren
film werd in het daaropvolgde middagprogramma
getoond. Hierna volgde de première van „Trans
Europ-Express" van de Fransman Alain Robbe-
Grillet, een film van Hafbo n.v.
Tijdens een sfeervolle galavoorstelling werd deze
Zesde Internationale Filmweek besloten met „The
Russians are coming, the Russians are coming" van
de Amerikaan Norman Jewison. Deze voorstelling
werd bijgewoond door een der hoofdrolspelers,
Alan Arkin. Voor het echter zover was hadden de
aanwezigen een bijzonder gevarieerd programma
gezien, dat werd geopend met „Ireland", een korte
film van George Sluizer. Hierna volgde de uitreiking
van de Zilveren Roos, een tweejaarlijkse prijs ter
beschikking gesteld door de Nederlandsche Bio
scoop Bond. De prijs werd dit jaar toegekend aan
de cameraman Gerard van den Berg vanwege
diens opvallende aandeel in de Nederlandse fil-
merij.
Op vele wijze op velerlei plaatsen werd tijdens de zesde Internationale Filmweek natuurlijk over film gepraat en soms
heftig gediscussieerd. Of dat nu (vlnr.) binnen in de hal was, tijdens een feestelijk meer zeer matineus ontbijt op Groot
Warnsb.rn, in c!e Caveau van het Rembrandttheater, op het terras, tijdens een intervieuw hier met Grynet Molvig of wederom
in de Caveau.
%&Ï:'W
38*5*1,