DE SLOTAVOND
De Zilveren Koos
Verandering
Getuigenis
Stimulans
De heer J. G. J. Bosman reikt omdat de onderscheiden cameraman Gerard van den
Berg niet kon komen de Zilveren Roos uit aan de voorzitter van de jury, dr. J. M. L.
Peters.
Veelkleurige affiches overal in het
Rembrandttheater opgehangen wezen
er die zaterdag, 17 juni, in de na
middag al op dat de sluitingsavond
van de Internationale Filmweek Arn
hem iets bijzonders, maar bovenal
iets feestelijks, beloofde te worden.
Voor echter het slotfeest deze Film
week zou uitluiden, wachtte de gasten
in het theater een uitgebreid en, zoals
later zou blijken, verrassend pro
gramma.
Onder de vele gasten bevond zich de
Amerikaan Alan Arkin, hoofdrolspe
ler uit de hoofdfilm van die avond
„The Russians are coming, the Rus-
sians are coming" (Daar komen de
Russen, daar komen ze aan).
Na de vertoning van de film „Peter
Stuyvesant", de met de Jaarprijs 1966
van het Genootschap voor Reclame
bekroonde film van John Rosinga en
de première van George Sluizer's
korte film „Ireland", beklom de heer
J. G. J. Bosman het podium om de
Zilveren Roos, de twee-jaarlijkse
prijs door de Nederlandsche Bio
scoop-Bond dit jaar toegekend aan
een cameraman, uit te reiken. De
heer Bosman moest de aanwezigen
echter teleurstellen dat de prijs aan
Gerard van den Berg, die deze on
derscheiding kreeg, niet persoonlijk
kon worden uitgereikt. Gerard van
den Berg, cameraman o.a. van „Een
ochtend van zes weken" van Nikolai
van der Heyde, „Het Gangstermeisje"
van Frans Weisz en van de nog niet
uitgebrachte film „To Grab a Ring",
kon wegens contractuele verplichtin
gen in het buitenland niet naar
Arnhem komen.
Na het voorlezen van het juryrap
port, dat u elders in dit blad vindt
afgedrukt, reikte de heer Bosman
de Zilveren Roos uit aan de voorzit
ter van de jury, dr. J. M. L. Peters,
die de prijs later aan de heer Van
den Berg zou overhandigen.
Na deze plechtigheid wilden velen
zich reeds naar de foyer begeven
voor een korte, aangekondigde pauze.
De vriendelijke meisjesstem, die deze
week dagelijks de filmprogramma's
had aangekondigd, had deze avond
de verrassing echter nog niet verteld.
Dat deed de heer Bosman, die de
aanwezigen echter nog in het onge
wisse liet door te zeggen dat de ko
mende gebeurtenis ook voor hem
nog een verrassing was.
Een slechts in een kort rieten rokje
en bloemenslinger gekleed meisje ver
scheen daarna in een opkomende
maan die haar tot het midden van het
toneel voerde. Hieraan was voorafge
gaan een lange reeks van namen die
vele associaties opriepen en die allen
aan deze sad movie van Wim van der
Linden want dat was het had
den meegewerkt. Vier minuten duur
de deze dans-film-happening die ech
ter na een minuut afgelopen scheen
te zijn maar waarvan de muziek
het geheel werd „Hawaiin Lullaby"
genoemd steeds weer opnieuw,
begeleid door een enthousiast publiek,
begon.
In de pauze bleek reeds dat het per
soneel van het theater en dat van de
Rembrantltlounge niet stil had ge
zeten. Op vele plaatsen stonden de
bars al volledig ingericht terwijl de
foyers verder reeds gedeeltelijk ge
vuld bleken met tientallen gemakke
lijke zitjes.
Ds Amerikaanse komedie van Nor-
rnan Jewison, „The Russians are com
ing, the Russians are coming" (Daar
komen de Rossen, daar komen ze
aan) bleek een enorm succes zodat
de gasten tegen middernacht geheel
„in" waren voor een gezellig slot
feest.
Eerst werd echter nog het woord ge
geven aan Arnhems burgemeester, de
heer Ch. G. Matser die in zijn slot
woord zei verheugd te zijn om te mo
gen vaststellen dat de Internationale
Filmweek 1967 als geslaagd mag
worden beschouwd en een groot suc
ces is geworden.
„Meer nog dan in het verleden het
geval was, heeft de Filmweek gepro
fiteerd van deelnemers, die in ons
iand en in het buitenland betrokken
zijn bij de verschillende sectoren in
het film- en bioscoopbedrijf. De be
langstelling van de zijde van het pu
bliek is eveneens aanzienlijk toege
nomen, terwijl ook de pers de volle
zon van de publiciteit over deze
Filmweek heeft laten schijnen. De
films, welke u hier deze week gezien
hebt, waren stuk voor stuk belang
rijke premières. Zij legden op geluk
kige wijze getuigenis af van het hoge
niveau van de hedendaagse film
kunst. Met voldoening constateer ik,
dat daarbij een Nederlandse hoofd
film op het programma prijkte en er
weer veel premières van Nederlandse
korte films waren."
Burgemeester Matser riep de woorden
in herinnering die de Minister van
Cultuur, Recreatie en Maatschappe
lijk Werk bij de opening van de film
week in 1965 wijdde aan de moeilijk
heden, waarmee de Nederlandse
filmproduktie ook nu nog steeds te
kampen heeft. „Zijne Excellentie
heeft daarmede een belangrijk vraag
stuk in het middelpunt van de belang
stelling geplaatst. Gaarne hoop ik, dat
deze Filmweek mede een stimulans
moge zijn tot het vinden van een af
doende oplossing van dit vraagstuk",