DE SLOTAVOND De Zilveren Koos Verandering Getuigenis Stimulans De heer J. G. J. Bosman reikt omdat de onderscheiden cameraman Gerard van den Berg niet kon komen de Zilveren Roos uit aan de voorzitter van de jury, dr. J. M. L. Peters. Veelkleurige affiches overal in het Rembrandttheater opgehangen wezen er die zaterdag, 17 juni, in de na middag al op dat de sluitingsavond van de Internationale Filmweek Arn hem iets bijzonders, maar bovenal iets feestelijks, beloofde te worden. Voor echter het slotfeest deze Film week zou uitluiden, wachtte de gasten in het theater een uitgebreid en, zoals later zou blijken, verrassend pro gramma. Onder de vele gasten bevond zich de Amerikaan Alan Arkin, hoofdrolspe ler uit de hoofdfilm van die avond „The Russians are coming, the Rus- sians are coming" (Daar komen de Russen, daar komen ze aan). Na de vertoning van de film „Peter Stuyvesant", de met de Jaarprijs 1966 van het Genootschap voor Reclame bekroonde film van John Rosinga en de première van George Sluizer's korte film „Ireland", beklom de heer J. G. J. Bosman het podium om de Zilveren Roos, de twee-jaarlijkse prijs door de Nederlandsche Bio scoop-Bond dit jaar toegekend aan een cameraman, uit te reiken. De heer Bosman moest de aanwezigen echter teleurstellen dat de prijs aan Gerard van den Berg, die deze on derscheiding kreeg, niet persoonlijk kon worden uitgereikt. Gerard van den Berg, cameraman o.a. van „Een ochtend van zes weken" van Nikolai van der Heyde, „Het Gangstermeisje" van Frans Weisz en van de nog niet uitgebrachte film „To Grab a Ring", kon wegens contractuele verplichtin gen in het buitenland niet naar Arnhem komen. Na het voorlezen van het juryrap port, dat u elders in dit blad vindt afgedrukt, reikte de heer Bosman de Zilveren Roos uit aan de voorzit ter van de jury, dr. J. M. L. Peters, die de prijs later aan de heer Van den Berg zou overhandigen. Na deze plechtigheid wilden velen zich reeds naar de foyer begeven voor een korte, aangekondigde pauze. De vriendelijke meisjesstem, die deze week dagelijks de filmprogramma's had aangekondigd, had deze avond de verrassing echter nog niet verteld. Dat deed de heer Bosman, die de aanwezigen echter nog in het onge wisse liet door te zeggen dat de ko mende gebeurtenis ook voor hem nog een verrassing was. Een slechts in een kort rieten rokje en bloemenslinger gekleed meisje ver scheen daarna in een opkomende maan die haar tot het midden van het toneel voerde. Hieraan was voorafge gaan een lange reeks van namen die vele associaties opriepen en die allen aan deze sad movie van Wim van der Linden want dat was het had den meegewerkt. Vier minuten duur de deze dans-film-happening die ech ter na een minuut afgelopen scheen te zijn maar waarvan de muziek het geheel werd „Hawaiin Lullaby" genoemd steeds weer opnieuw, begeleid door een enthousiast publiek, begon. In de pauze bleek reeds dat het per soneel van het theater en dat van de Rembrantltlounge niet stil had ge zeten. Op vele plaatsen stonden de bars al volledig ingericht terwijl de foyers verder reeds gedeeltelijk ge vuld bleken met tientallen gemakke lijke zitjes. Ds Amerikaanse komedie van Nor- rnan Jewison, „The Russians are com ing, the Russians are coming" (Daar komen de Rossen, daar komen ze aan) bleek een enorm succes zodat de gasten tegen middernacht geheel „in" waren voor een gezellig slot feest. Eerst werd echter nog het woord ge geven aan Arnhems burgemeester, de heer Ch. G. Matser die in zijn slot woord zei verheugd te zijn om te mo gen vaststellen dat de Internationale Filmweek 1967 als geslaagd mag worden beschouwd en een groot suc ces is geworden. „Meer nog dan in het verleden het geval was, heeft de Filmweek gepro fiteerd van deelnemers, die in ons iand en in het buitenland betrokken zijn bij de verschillende sectoren in het film- en bioscoopbedrijf. De be langstelling van de zijde van het pu bliek is eveneens aanzienlijk toege nomen, terwijl ook de pers de volle zon van de publiciteit over deze Filmweek heeft laten schijnen. De films, welke u hier deze week gezien hebt, waren stuk voor stuk belang rijke premières. Zij legden op geluk kige wijze getuigenis af van het hoge niveau van de hedendaagse film kunst. Met voldoening constateer ik, dat daarbij een Nederlandse hoofd film op het programma prijkte en er weer veel premières van Nederlandse korte films waren." Burgemeester Matser riep de woorden in herinnering die de Minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappe lijk Werk bij de opening van de film week in 1965 wijdde aan de moeilijk heden, waarmee de Nederlandse filmproduktie ook nu nog steeds te kampen heeft. „Zijne Excellentie heeft daarmede een belangrijk vraag stuk in het middelpunt van de belang stelling geplaatst. Gaarne hoop ik, dat deze Filmweek mede een stimulans moge zijn tot het vinden van een af doende oplossing van dit vraagstuk",

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1967 | | pagina 20