i Geslaagd Feest over films, evenementen en prijzen Variatie onge volw assenen Klokje rond Prelud< Lieverdjes stelling, vol genodigden) waarschijn lijk de eerste sad movie van hun le ven De niet in sad movies inge wijde toeschouwers hebben wat on wennig zitten lachen, maar ze waren gelukkig gewaarschuwd door de heer Bosman, die het experiment veront schuldigend had aangekondigd als „een grapje van enkele jongelui." Dat het grapje op zo'n officiële slui tingavond gelanceerd mocht worden dankt Van der Linden overigens aan hun grote fan en „coach" Bert Haan stra." JAN BLOKKER IN HET ALGEMEEN HANDELSBLAD „En dan ten slotte de feestelijke avondvoorstelling waaronder George Sluizer's film „Ierland" werd ver toond, een goed gemaakte, maar tra ditionele en trage documentaire en de Zilveren Roos voor het meest oor spronkelijke camerawerk in de Ne derlandse filmproduktie namens het hoofdbestuur van de Nederlandse Bioscoop Bond kon worden uitge reikt aan Gerard van den Berg, een cameraman die niet alleen een zeer eigen bijdrage heeft geleverd aan tal rijke korte en lange films van Neder landse cineasten maar die zich ook in het buitenland een grote vermaard heid heeft weten te verwerven Over deze beloning zal de filmkritiek zeker niet van mening verschillen met de jury." En ten slotte kon het feest be ginnen dat deze als manifestatie stel lig geslaagde Internationale Filmweek Arnhem 1967 besloot." PIERRE H. DUBOIS IN HET VADERLAND „De laatste filmbeelden waren zater avond omstreeks middernacht nog maar nauwelijks over het doek van het Arnhemse Rembrandttheater ge gleden of „The Saints" kwamen al binnen gemarcheerd. In boerenkielen ditmaal en met kleine zijden petjes op, maar dat kwam omdat ze door het feestorkest ,,De Klutenbouwers" in de tot feestzaal omgetoverde foyers van Arnhems festivalbioscoop werden geïntroduceerd. De Zesde Internatio nale Filmweek werd uitgetoeterd, dat was duidelijk. KEES DE BRUIJN IN DE HAAGSE COURANT „Gebrek aan variatie kan men de internationale filmweek in Arnhem allerminst ontzeggen: woensdag bij voorbeeld hebben we eerst via de stichting „Filmcentrum" een aantal korte science-fiction films gezien in het kader van „Sinemania 2000"; daarna een documentaire over de Slag bij Arnhem in september 1944; toen „Privilege" van Peter Watkins, waarbij de hoofdrolspeler, Paul Jones, laat en onopgemerkt binnenkwam en na afloop niet meer dan een aarze lend applaus kreeg; vervolgens kwam de film „Corsow" (Curacao) van Pe ter Creutzberg, die voor zijn filmwerk, zoals reeds bekend, de Staatsprijs 1967 heeft gekregen en ten slotte 's avonds de wereldpremière van Terpstra's eerste langspeelfilm „De Verloedering van de Swieps LEO NOUWEN IN HET BRABANTS DAGBLAD „Een zonnig, bloemrijk en vlaggend Arnhem is gisteren met groot animo begonnen aan de zesde internationale filmweek, die het statig fluweel van het Holland Festival 1967 met een fleurige franje van celluloid versiert. Voor de Gelderse hoofdstad is het de vijfde keer, dat de tiende muze er te gast is en zij staat dan ook op goede voet met deze overigens veeleisende dame, die van haar getrouwen zes da gen bijna ononderbroken dienstbaar heid verlangt. Een uit de voegen barstend program ma van filmvertoningen, congressen, discussie, ontvangsten, nachtvoorstel lingen en andere evenementen bete kent een uitdaging aan de cinefielden, die wel eens op een uitputtige slag zou kunnen neerkomen, vijfde lonkt deze zesde filmweek naar de „jonge volwassenen". Terecht, want hoewel maar een derde van de bevolking vormend, maken zij tegen woordig driekwart van het bioscoop bezoek uit. En dus gaat die tiende muze in Arnhem in mini en mascara rond. De eerste de beste dag was het „jeugd" wat de Eusebiusklok sloeg. Dat bleek reeds ettelijke uren voordat burgemeester Matser in het Rem brandttheater vol smokings en bloot de filmweek opdroeg aan de jongeren, „die het filmklimaat van heden en toekomst in belangrijkste mate be palen". In deze expositiezaal werd ook de eerste film vertoond van de tien tallen die deze week Arnhemse pro jectoren zullen voeden. Het was Lenica's „Monsieur Tête", waarin hij zijn gebruikelijke Kafkaiaanse thema hanteerde: wij leven in een hallucine rende wereld, waarin de argeloze een ling, als hij zich niet conformeert, wordt vermorzeld. Lenica (39) prefe reert het filmen boven het ontwerpen van affiches, omdat hij zich hierbij nog vrijer voelt in de vormgeving van zijn opvattingen." FRED RAADMAN IN DE GOOI- EN EEMLANDER „Films het klokje rond. Zo vergaat het de cinefielen, die het zonnige Arnhem laten voor wat het is (een plezierige stad, die niet alleen in de winkeletalages meeleeft met de Inter nationale Filmweek, maar ook daad werkelijk, want het Rembrandttheater wordt druk bezocht) en onderduiken in de bioscoopspelonken." J. A. FRENKEL IN HET ROTTERDAMSCH NIEUWSBLAD „Er loopt gefrustreerd talent rond in Nederland" zei filmproducer Pim de la Parra in één van zijn talrijke „spreekbeurten" tijdens een discussie tussen zakenmensen uit de bioscoop wereld en jonge filmers. Een brok van dit gefrustreerde talent moet maandag onder zijn gehoor geweest zijn, want zowat alle jonge filmers die onze na tie tegenwoordig op de been brengt waren present op de discussiemiddag die als prelude kon gelden voor de internationale filmweek - Arnhem." HET VRIIE VOLK „Die jonge Nederlandse filmers wor den lieverdjes. Ter opening van de Internationale Filmweek Arnhem 1967, zijn ze niet te strijde getrokken tegen de filmverhuurders en bioscoop eigenaren, die zolang hun boosheid hebben opgewekt. Al hadden ze er alle kans toe, want de twee groepen ontmoeten elkaar tijdens een discus siebijeenkomst. Maar in grote letters stond op een paneel een uitspraak van de jonge Franse cineast Jean Luc Godard te lezen: „De tragedie van de film is dat deze kunstvorm geld moet opbrengen". De waarheid van die waarheid uit een zo geadoreerde mond werd zelfs door een anders al tijd geagiteerde jonge filmer als Pim de la Parra erkend." ZUTPHENS DAGBLAD

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1967 | | pagina 25