i
Geslaagd
Feest
over films,
evenementen
en prijzen
Variatie
onge
volw
assenen
Klokje rond
Prelud<
Lieverdjes
stelling, vol genodigden) waarschijn
lijk de eerste sad movie van hun le
ven De niet in sad movies inge
wijde toeschouwers hebben wat on
wennig zitten lachen, maar ze waren
gelukkig gewaarschuwd door de heer
Bosman, die het experiment veront
schuldigend had aangekondigd als
„een grapje van enkele jongelui."
Dat het grapje op zo'n officiële slui
tingavond gelanceerd mocht worden
dankt Van der Linden overigens aan
hun grote fan en „coach" Bert Haan
stra."
JAN BLOKKER IN
HET ALGEMEEN
HANDELSBLAD
„En dan ten slotte de feestelijke
avondvoorstelling waaronder George
Sluizer's film „Ierland" werd ver
toond, een goed gemaakte, maar tra
ditionele en trage documentaire en de
Zilveren Roos voor het meest oor
spronkelijke camerawerk in de Ne
derlandse filmproduktie namens het
hoofdbestuur van de Nederlandse
Bioscoop Bond kon worden uitge
reikt aan Gerard van den Berg, een
cameraman die niet alleen een zeer
eigen bijdrage heeft geleverd aan tal
rijke korte en lange films van Neder
landse cineasten maar die zich ook
in het buitenland een grote vermaard
heid heeft weten te verwerven
Over deze beloning zal de filmkritiek
zeker niet van mening verschillen met
de jury."
En ten slotte kon het feest be
ginnen dat deze als manifestatie stel
lig geslaagde Internationale Filmweek
Arnhem 1967 besloot."
PIERRE H. DUBOIS IN
HET VADERLAND
„De laatste filmbeelden waren zater
avond omstreeks middernacht nog
maar nauwelijks over het doek van
het Arnhemse Rembrandttheater ge
gleden of „The Saints" kwamen al
binnen gemarcheerd. In boerenkielen
ditmaal en met kleine zijden petjes
op, maar dat kwam omdat ze door
het feestorkest ,,De Klutenbouwers"
in de tot feestzaal omgetoverde foyers
van Arnhems festivalbioscoop werden
geïntroduceerd. De Zesde Internatio
nale Filmweek werd uitgetoeterd, dat
was duidelijk.
KEES DE BRUIJN IN DE
HAAGSE COURANT
„Gebrek aan variatie kan men de
internationale filmweek in Arnhem
allerminst ontzeggen: woensdag bij
voorbeeld hebben we eerst via de
stichting „Filmcentrum" een aantal
korte science-fiction films gezien in
het kader van „Sinemania 2000";
daarna een documentaire over de
Slag bij Arnhem in september 1944;
toen „Privilege" van Peter Watkins,
waarbij de hoofdrolspeler, Paul Jones,
laat en onopgemerkt binnenkwam en
na afloop niet meer dan een aarze
lend applaus kreeg; vervolgens kwam
de film „Corsow" (Curacao) van Pe
ter Creutzberg, die voor zijn filmwerk,
zoals reeds bekend, de Staatsprijs
1967 heeft gekregen en ten slotte
's avonds de wereldpremière van
Terpstra's eerste langspeelfilm „De
Verloedering van de Swieps
LEO NOUWEN IN HET
BRABANTS DAGBLAD
„Een zonnig, bloemrijk en vlaggend
Arnhem is gisteren met groot animo
begonnen aan de zesde internationale
filmweek, die het statig fluweel van
het Holland Festival 1967 met een
fleurige franje van celluloid versiert.
Voor de Gelderse hoofdstad is het de
vijfde keer, dat de tiende muze er te
gast is en zij staat dan ook op goede
voet met deze overigens veeleisende
dame, die van haar getrouwen zes da
gen bijna ononderbroken dienstbaar
heid verlangt.
Een uit de voegen barstend program
ma van filmvertoningen, congressen,
discussie, ontvangsten, nachtvoorstel
lingen en andere evenementen bete
kent een uitdaging aan de cinefielden,
die wel eens op een uitputtige slag
zou kunnen neerkomen,
vijfde lonkt deze zesde filmweek naar
de „jonge volwassenen". Terecht,
want hoewel maar een derde van de
bevolking vormend, maken zij tegen
woordig driekwart van het bioscoop
bezoek uit. En dus gaat die tiende
muze in Arnhem in mini en mascara
rond. De eerste de beste dag was het
„jeugd" wat de Eusebiusklok sloeg.
Dat bleek reeds ettelijke uren voordat
burgemeester Matser in het Rem
brandttheater vol smokings en bloot
de filmweek opdroeg aan de jongeren,
„die het filmklimaat van heden en
toekomst in belangrijkste mate be
palen".
In deze expositiezaal werd ook
de eerste film vertoond van de tien
tallen die deze week Arnhemse pro
jectoren zullen voeden. Het was
Lenica's „Monsieur Tête", waarin hij
zijn gebruikelijke Kafkaiaanse thema
hanteerde: wij leven in een hallucine
rende wereld, waarin de argeloze een
ling, als hij zich niet conformeert,
wordt vermorzeld. Lenica (39) prefe
reert het filmen boven het ontwerpen
van affiches, omdat hij zich hierbij
nog vrijer voelt in de vormgeving van
zijn opvattingen."
FRED RAADMAN IN
DE GOOI- EN
EEMLANDER
„Films het klokje rond. Zo vergaat
het de cinefielen, die het zonnige
Arnhem laten voor wat het is (een
plezierige stad, die niet alleen in de
winkeletalages meeleeft met de Inter
nationale Filmweek, maar ook daad
werkelijk, want het Rembrandttheater
wordt druk bezocht) en onderduiken
in de bioscoopspelonken."
J. A. FRENKEL IN HET
ROTTERDAMSCH
NIEUWSBLAD
„Er loopt gefrustreerd talent rond in
Nederland" zei filmproducer Pim de
la Parra in één van zijn talrijke
„spreekbeurten" tijdens een discussie
tussen zakenmensen uit de bioscoop
wereld en jonge filmers. Een brok van
dit gefrustreerde talent moet maandag
onder zijn gehoor geweest zijn, want
zowat alle jonge filmers die onze na
tie tegenwoordig op de been brengt
waren present op de discussiemiddag
die als prelude kon gelden voor de
internationale filmweek - Arnhem."
HET VRIIE VOLK
„Die jonge Nederlandse filmers wor
den lieverdjes. Ter opening van de
Internationale Filmweek Arnhem
1967, zijn ze niet te strijde getrokken
tegen de filmverhuurders en bioscoop
eigenaren, die zolang hun boosheid
hebben opgewekt. Al hadden ze er
alle kans toe, want de twee groepen
ontmoeten elkaar tijdens een discus
siebijeenkomst. Maar in grote letters
stond op een paneel een uitspraak
van de jonge Franse cineast Jean Luc
Godard te lezen: „De tragedie van de
film is dat deze kunstvorm geld moet
opbrengen". De waarheid van die
waarheid uit een zo geadoreerde
mond werd zelfs door een anders al
tijd geagiteerde jonge filmer als Pim
de la Parra erkend."
ZUTPHENS DAGBLAD