W over de filmweek zelf eer een succes Vol Soepele organisatie Serieus Weerlegd mccesv ol Bloemlezing wassen en Vitamine injectie Overzicht ,,Een filmweek die slaagde door een soepele organisatie en zeer plezierige sfeer. Een filmweek met een overla den programma zonder veel uitschie ters. Een filmweek tenslotte met een belangrijke Nederlandse inbreng." PETER VAN BUEREN IN DE TIJD „Zo er, na alles wat hier in de afge lopen dagen te doen is geweest, toch nog iemand was, die eraan twijfelde of deze vaderlandse filmweek wel serieus genomen diende te worden, dan heeft hij het bewijs daarvan gis teren wel gekregen. Uit het buiten land, waar verontwaardigde festival directeuren in Berlijn en Venetië boze telegrammen naar de Gelderse hoofd stad stuurden, om te protesteren te gen het feit, dat voor hun cinemato grafische festijnen ingeschreven wer ken als „la collectionneuse" en „Deux ou trois choses que je sais d'elle" (bede geprogrammeerd voor de vol gende week beginnende Berlinale) en „Mahlenzeiten", ingeschreven voor de Mostra in de Dogenstad, hier al eerder zijn vertoond dan op hun fes tivals, die kleine zusje Arnhem overi gens geen blik waardig hadden gekeurd. Een dichter bij huis in het Arnhemse Rembrandttheater zelf, waar het telegrafische protest der Nederlandse critici tegen het toeken nen van de staatsprijs voor filmkunst 1967 aan Peter Creutzbergs ,,Cor- sow" gisteravond een staartje kreeg tijdens de uitreiking van deze uit 5000 gulden en erepenning bestaande prijs door de minister van cultuur, recrea tie en maatschappelijk werk, mej. dr. M. A. M. Klompé. De minister, geboren en getogen Arn hemse, die volgens haar eigen woor den heel wat stapjes in Arnhemse bioscopen heeft liggen, ging, na de jury dank gezegd te hebben voor haar werk, in op genoemd telegram en zij deed dat op eigen terrein met zoveel charme, dat zij meer open doekjes oogstte dan welke film ook deze week deelachtig is geworden. Uitgangspunt was daarbij, dat de staatsprijs film kunst niet is bedoeld als aanmoedi ging van jonge talenten en ook niet tot taak heeft een bepaalde stroming in de Nederlandse film aan te wijzen die representatief zou zijn." KEES DE BRUIJN IN DE HAAGSCHE COURANT „Ondanks tal van omstreden zaken, als de programmering in zijn geheel, maar dat blijft altijd een kwestie van smaak en redelijkheid, als de bestem ming van de Staatsprijs Filmkunst, ook al zo'n subjectieve kwestie, die gisteravond op TV nog eens door enige journalisten werd toegelicht, en als tweede nieuwe Nederlandse speel films, op zichzelf een ongekende luxe, die echter allerminst tot over moed of zelfgenoegzaamheid mag leiden ondanks dit alles is de za terdagnacht met een bruizend slot- festijn in het Rembrandttheater ge- eindigde Internationale Filmweek in Arnhem toch weer een succes gewor den. Artistiek, omdat de dwarsdoorsnede van de huidige filmproduktie binnen en buiten onze grenzen een duidelijk beeld, zij het niet steeds even positief, gaf van de aanwezige mogelijkheden; zakelijk vanwege de verheugend grote belangstelling in middag-avond en nachtvoorstelling." .f. A. FRENKEL IN HET ROTTERDAMSCH NIEUWSBLAD „De mening van sommigen dat de huidige internationale filmproduktie geen of te weinig goed amusante films voortbrengt, wordt op verschillende niveau's in de Arnhemse filmweek weerlegd." PIERRE H. DUBOIS IN HET VADERLAND „Op het moment dat u dit leest, draait de zesde internationale film week Arnhem 1967 op volle toeren en is zij al bijna halverwege. Nu al kan worden gesproken van een zeer succesvolle film-manifestatie, zowel wat het niveau der vertoonde films betreft als wat de belangstelling van het publiek aangaat." DE GELDERLANDER ,,Een van de (grote) verdiensten van de Filmweek Arnhem ligt in het pro grammeren van uitsluitend Neder landse shorts ah „voorwerk" van de dagelijkse voorstellingen. Voordeel daarbij voor de attente toeschouwers (en dat waren er elke dag zeer velen): een bloemlezing te krijgen uit wat de jury voornoemd nog méér aan alter natieven had." JAN BLOKKER IN HET ALGEMEEN HANDELSBLAD ,.De Filmweek Arnhem heeft enige wrevel bij de organisatoren van de ,,echte" restivals in Berlijn en Venetië gewekt. Van beide, binnenkort te houden festivals zijn telegrammen binnengekomen waarin men het Arn hem kwalijk neemt dat er de films ,,Mahlzeiten",,La Collectionneuse" en ,,Twee of drie dingen die ik van haar weet" worden vertoond. De laat ste twee films stonden namelijk voor Berlijn geboekt en ,,Mahlzeiten" is in het Venetiaanse programma opgeno men. Van Italiaanse en Duitse zijde acht men het een oneerlijke concur rentie dat Arnhem de primeur heeft. Hoe men ook over de waarde van dit nogal overgevoelige protest denkt, er kan in ieder geval uit worden gecon cludeerd dat het Arnhemse filmfeest nu ook door de grote buitenlandse filmbroeders als een volwassen ma nifestatie wordt beschouwd. Voor hen die de Filmweek hier iedere twee jaar van de grond moeten tillen, is dat althans meegenomen." CONSTANT WALLACH IN HET ALGEMEEN DAGBLAD Behalve een publiciteitsinjectie voor het Nederlandse bioscoopbedrijf was de Internationale Filmweek Arnhem een vitamineinjectie voor Nederland se cinefielen. Vrijwillig bewustzijns- vernauwd, zowel individueel als col lectief, keek men naar, sprak en schreef men over, at, dronk en droomde men ódagen en nachten lang film, film, film. Een nachtmer rie voor wie het allemaal niets zegt een feest voor de ,,aficionado's" een curiositeit voor de brede burgerij tussen deze extremen een evene ment voor de neringdoende provin ciale hoofdstad. Wat Cannes kan kan Cannes alleen; maar de Arnhemse kiennale deed het nu 6 x dunnetjes over. Het was ditmaal geen briljante Filmweek. Wel, per definitie, inte ressant. Geen internationale uitschie ters: wel, per definitie, veel interna tionaal en nationaal nieuws. Er waren (bijna had ik geschreven: per definitie) veel misverstanden ,,Als Arnhem ertoe bijdraagt dat beginnen de jonge cineasten als Daalder en Van Zuylen aan het werk blijven, dan was Arnhem al de moeite waard". ELLEN WALLER IN DE HAAGSE POST „Het nut van Arnhem 1967 als schouw, is het overzicht geweest dat van het jonge Nederlandse filmen

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1967 | | pagina 28