PRODUKTIERUBRIEK
Glenn F. Ireton in
Amsterdam
het
den getrokken. Wide Screen beelden
leveren hier problemen op. Ook voor
verkleiningen verdient liet de voorkeur
over een negatief of dupe in het stan
daardformaat te kunnen beschikken.
Aanbevolen wordt derhalve om via
de lijden in het zoekerkader te bepa
len welke beeldgedeelten na oopiëring
in projectie zichtbaar moeten zijn bij
de verschillende wide sereen-formaten
en dit niet verwezenlijken door wide
screen-beeldinaskers in de camera te
gebruiken.
Op 4 november was de uitgever/
hoofdredacteur van het bekende in
Japan verschietende internationale
filmvakblad Movie/TV Marketing
voor een bliksembezoek in Amster
dam.
üe Afdeling Film van de R.V.D., die
regelmatig in dit blad publiceert en
adverteert over korte Nederlandse
films, arrangeerde een ontvangst in
Amsterdam, waarbij verschillende fil
mers gelegenheid hadden zich met
de heer Ireton en diens Japanse echt
genote, tevens redactrice, te onder
den.
Movie/TV Marketing heeft een op
lage van 100.000 exemplaren en
wordt over de gehele wereld ver
spreid, waarvan 24 in de V.S.,
22 in Azië en het Midden-Oosten,
21 in continentaal Europa, 13
in Japan, 9 in Latijns Amerika,
7 in het Veren"gc" Koninkrijk en
de overige 4 in de rest van de
wereld.
G!onn F. lieten.
(Onderstaande gegevens werden ontleend
aan „Filmeontact", periodiek nieuws
over de activiteiten van de afdeling Film
van de Rijksvoorlichtingsdienst).
Nieuwe Nederlandse speelfilm
Sedert de premières van de films
„Liefdesbekentenissen" cp 16 febru
ari, „Paranoia" op 20 april, „Onge
wijde Aarde" op 11 mei en „De
verloedering van de Swieps" op 15
juni tijdens de Filmweek in Arnhem,
zijn weer een aantal nieuwe speel
films op stapel gezet, en inmiddels
voor een deel voltooid. Dit zijn twee
Belgisch-Nederlandse co-producties,
te weten: „De Vijanden", Nederlandse
producent: Jan Vrijman Cineproduc-
tie; „Monsieur Hawarden", Neder
landse producent: Parkfilm N.V.
(R.A.P. du Mée), alsmede „How to
grab the ring" van John Rosinga's
Een opname uit „Ik kom wat later naar
Madra" van Adriaan Dilvoorst.
Telefund Holland en „Een winterdag"
van Louis van Gasteren's Spectrum
Film. Verwacht wordt dat al deze
films in het voorjaar in première zul
len komen. Daaraan zal dan nog wor
den toegevoegd de Nederlands Duitse
co-productie van Rob Houwer Film
Holland N.V. „Professor Columbus",
waarvoor de opnamen nog in volle
gang zijn.
Er lopen bovendien nog enige andere
productie-plannen voor het komende
jaar, zodat het er naar uitziet dat het
record aantal Nederlandse speelfilms
van 1966, toen zes films werden uit
gebracht (1967: 4), in 1968 overtrof
fen zal worden. Uiteraard hopen wij
dat deze recordverbetering ook voor
de recettes zal gelden.
Korte Klederlandse films in de
Nederlandse theaters
Voor bioscooproulement in Nederland
werden verkocht de films „Holland Ter
ra Fertilis" van Ronnie Erends, „Ik kom
wat later naar Madra" van Adriaan Dit-
voorst, „Blauw licht" van Jef van der
Heydcn, „Lichaam en Ziel" van Renee
Daalder en „Your Portrait" van Erik
van Zuylen.
en in
museum
In het kader van het Holland Festival
werden gedurende 12 weken de films
„Rembrandt, schilder van de mens" van
Bert Haanstra en „Portret van Frans
Hals" van Frans Dupont in het Rijksmu
seum te Amsterdam vertoond. Circa
6000 bezoekers hebben deze voorstellin
gen bijgewoond.
„Technische specialisten" in
150 theaters
De door Carillon Films N.V. voor het
Ministerie van Defensie vervaardigde bio
scoopspots „Technische Specialisten"
werden in Nederland vertoond in 150
theaters, waarmee een toeschouwersaan
tal van 2 miljoen werd bereikt.
Distributie in het buitenland
Voor commerciële en niet-commerciële
distributie in België en Luxemburg wer
den verkocht de films „Zon op Zondag"
van Jan van der Hoeven en en de
zee was niet meer" van Bert Haanstra.
Voor hernieuwde commerciële distributie
werden verkocht in de Verenigde Staten
van Noord-Amerika: „Het Huis" van
Louis van Gasteren, „De Sleutel" van
Rob Houwer, „Wentelende Wieken" van
Otto van Neyenhoff, „Tussenspel bij
kaarslicht" van Charles Huguenot van
der Linden, „Uitzicht op de Hemel" van
Frans Dupont en „Panta Rhei" van Bert
Haanstra.
Prime a la Qualité voor
Meisjes" van Rob Houwer
Het Franse „Centre National de Ia Ciné-
matographie" heeft een „Prime a la Qua
lité" toegekend aan de Nederlandse kor
te film „Meisjes" van Rob Houwer.
Sinds de instelling van deze premiëring
in 1963 heeft de Rijksvoorlichtingsdienst
ieder jaar een aantal Nederlandse korte
films ter beoordeling naar Parijs gezon
den. In totaa! zijn nu tien Nederlandse
korte films onderscheiden met een „Prix
a la Qualité". Aan de onderscheiden
films worden o.m. faciliteiten verleend bij
commerciële distributie in Frankrijk.
Buitenlandse belangstelling
voor „Gevaarlijk Geluid'
„Gevaarlijk Geluid", een film over ge-
hoorbescherming in de industrie, ver
vaardigd door de N.V. Filmfabriek Pro-
filti op instigatie van het Ministerie van
Sociale Zaken en Volksgezondheid, blijft
in gespecialiseerde kring de aandacht
trekken. Opnieuw werd een aantal co-
pieën van deze film verkocht voor ver
toning in Groot-Brittannië en de Ver
enigde Staten.
125