PRODUKTIERUBRIEK Glenn F. Ireton in Amsterdam het den getrokken. Wide Screen beelden leveren hier problemen op. Ook voor verkleiningen verdient liet de voorkeur over een negatief of dupe in het stan daardformaat te kunnen beschikken. Aanbevolen wordt derhalve om via de lijden in het zoekerkader te bepa len welke beeldgedeelten na oopiëring in projectie zichtbaar moeten zijn bij de verschillende wide sereen-formaten en dit niet verwezenlijken door wide screen-beeldinaskers in de camera te gebruiken. Op 4 november was de uitgever/ hoofdredacteur van het bekende in Japan verschietende internationale filmvakblad Movie/TV Marketing voor een bliksembezoek in Amster dam. üe Afdeling Film van de R.V.D., die regelmatig in dit blad publiceert en adverteert over korte Nederlandse films, arrangeerde een ontvangst in Amsterdam, waarbij verschillende fil mers gelegenheid hadden zich met de heer Ireton en diens Japanse echt genote, tevens redactrice, te onder den. Movie/TV Marketing heeft een op lage van 100.000 exemplaren en wordt over de gehele wereld ver spreid, waarvan 24 in de V.S., 22 in Azië en het Midden-Oosten, 21 in continentaal Europa, 13 in Japan, 9 in Latijns Amerika, 7 in het Veren"gc" Koninkrijk en de overige 4 in de rest van de wereld. G!onn F. lieten. (Onderstaande gegevens werden ontleend aan „Filmeontact", periodiek nieuws over de activiteiten van de afdeling Film van de Rijksvoorlichtingsdienst). Nieuwe Nederlandse speelfilm Sedert de premières van de films „Liefdesbekentenissen" cp 16 febru ari, „Paranoia" op 20 april, „Onge wijde Aarde" op 11 mei en „De verloedering van de Swieps" op 15 juni tijdens de Filmweek in Arnhem, zijn weer een aantal nieuwe speel films op stapel gezet, en inmiddels voor een deel voltooid. Dit zijn twee Belgisch-Nederlandse co-producties, te weten: „De Vijanden", Nederlandse producent: Jan Vrijman Cineproduc- tie; „Monsieur Hawarden", Neder landse producent: Parkfilm N.V. (R.A.P. du Mée), alsmede „How to grab the ring" van John Rosinga's Een opname uit „Ik kom wat later naar Madra" van Adriaan Dilvoorst. Telefund Holland en „Een winterdag" van Louis van Gasteren's Spectrum Film. Verwacht wordt dat al deze films in het voorjaar in première zul len komen. Daaraan zal dan nog wor den toegevoegd de Nederlands Duitse co-productie van Rob Houwer Film Holland N.V. „Professor Columbus", waarvoor de opnamen nog in volle gang zijn. Er lopen bovendien nog enige andere productie-plannen voor het komende jaar, zodat het er naar uitziet dat het record aantal Nederlandse speelfilms van 1966, toen zes films werden uit gebracht (1967: 4), in 1968 overtrof fen zal worden. Uiteraard hopen wij dat deze recordverbetering ook voor de recettes zal gelden. Korte Klederlandse films in de Nederlandse theaters Voor bioscooproulement in Nederland werden verkocht de films „Holland Ter ra Fertilis" van Ronnie Erends, „Ik kom wat later naar Madra" van Adriaan Dit- voorst, „Blauw licht" van Jef van der Heydcn, „Lichaam en Ziel" van Renee Daalder en „Your Portrait" van Erik van Zuylen. en in museum In het kader van het Holland Festival werden gedurende 12 weken de films „Rembrandt, schilder van de mens" van Bert Haanstra en „Portret van Frans Hals" van Frans Dupont in het Rijksmu seum te Amsterdam vertoond. Circa 6000 bezoekers hebben deze voorstellin gen bijgewoond. „Technische specialisten" in 150 theaters De door Carillon Films N.V. voor het Ministerie van Defensie vervaardigde bio scoopspots „Technische Specialisten" werden in Nederland vertoond in 150 theaters, waarmee een toeschouwersaan tal van 2 miljoen werd bereikt. Distributie in het buitenland Voor commerciële en niet-commerciële distributie in België en Luxemburg wer den verkocht de films „Zon op Zondag" van Jan van der Hoeven en en de zee was niet meer" van Bert Haanstra. Voor hernieuwde commerciële distributie werden verkocht in de Verenigde Staten van Noord-Amerika: „Het Huis" van Louis van Gasteren, „De Sleutel" van Rob Houwer, „Wentelende Wieken" van Otto van Neyenhoff, „Tussenspel bij kaarslicht" van Charles Huguenot van der Linden, „Uitzicht op de Hemel" van Frans Dupont en „Panta Rhei" van Bert Haanstra. Prime a la Qualité voor Meisjes" van Rob Houwer Het Franse „Centre National de Ia Ciné- matographie" heeft een „Prime a la Qua lité" toegekend aan de Nederlandse kor te film „Meisjes" van Rob Houwer. Sinds de instelling van deze premiëring in 1963 heeft de Rijksvoorlichtingsdienst ieder jaar een aantal Nederlandse korte films ter beoordeling naar Parijs gezon den. In totaa! zijn nu tien Nederlandse korte films onderscheiden met een „Prix a la Qualité". Aan de onderscheiden films worden o.m. faciliteiten verleend bij commerciële distributie in Frankrijk. Buitenlandse belangstelling voor „Gevaarlijk Geluid' „Gevaarlijk Geluid", een film over ge- hoorbescherming in de industrie, ver vaardigd door de N.V. Filmfabriek Pro- filti op instigatie van het Ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid, blijft in gespecialiseerde kring de aandacht trekken. Opnieuw werd een aantal co- pieën van deze film verkocht voor ver toning in Groot-Brittannië en de Ver enigde Staten. 125

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1967 | | pagina 17