NIEUWS uit het buitenland Amerika krijgt (weer) vertrouwen in de film Ierse filmindustrie komt van de grond r\e Amerikaanse filmmaatschap pijen hebben reden tot enig optimisme aangaande de verwach tingen voor het jaar 1968. Sinds 1963 is een toenemende in teresse van het bioscooppubliek voelbaar. Dit komt ook tot uiting in de toename van de recettes die, naar men verwacht, in 1968 verder zullen stijgen. In 1966 gaven de Amerikanen 11,23 procent meer geld uit aan bioscoop bezoek dan het jaar ervoor. Ook in de Verenigde Staten vormt de jeugd de groep van de meest enthousiaste bioscoopgangers. Een onderzoek van „Seventeen Magazine", een van Amerika's grootste week bladen voor tieners heeft zelfs uitge wezen dat 41,6 procent van de in totaal 12,5 miljoen Amerikaanse meisjes tussen de tien en twintig jaar, minstens eenmaal per week naar de bioscoop gaat. Ook de belangstelling in financiële kringen wijst erop dat de Amerikanen (weer) vertrouwen krijgen in de eigen filmproduktie. De koersen van de aandelen der Ame rikaanse filmmaatschappijen op de New Yorkse effectenbeurs zijn de laatste maanden merkbaar gestegen. Amerika heeft het, mede op grond van deze toenemende belangstelling, weer aangedurfd nieuwe bioscoop theaters te bouwen en bestaande thea ters uit te breiden of te moderniseren. Op het ogenblik wordt in Amerika gewerkt aan de bouw van 400 nieuwe theaters terwijl de plannen klaar lig gen voor realisatie van 200 theaters. Deze op het eerste gezicht impone rende cijfers moeten uiteraard worden gezien tegen de totale bevolking van de Verenigde Staten, rond de 200 miljoen zielen. Het is interessant in dit licht ook eens de situatie in Rusland te bezien. Omdat de mogelijkheden voor cultu rele ontspanning buiten het bioscoop theater in dit land beperkter zijn dan in Amerika, wordt de bioscoop door de Russen veel bezocht. De Rus gaat gemiddeld 18 maal per jaar naar de bioscoop. Hoewel daarnaast de moge lijkheden om balletuitvoeringen, con certen, toneeluitvoeringen e.d. te be zoeken voor de Russen steeds groter worden, taant de belangstelling voor de film niet. Het filmbezoek neemt zelfs nog steeds toe. Het is erg moei lijk om uit Rusland cijfers te krijgen over de smaak van het publiek. In Russische filmtijdschriften heet het dat in de Sovjet-Unie de voorkeur van het publiek vooral uitgaat naar pro- d Likten van eigen bodem. Toch koos het Russische publiek een buiten landse actrice, Sophia Loren, tot de beste actrice van het afgelopen jaar. In de overige Oost-Europese landen is een tendens merkbaar naar een stabilisatie van het bioscoopbezoek binnen enige jaren. Statistische gege vens over het aantal bezoekers dat naar buitenlandse films komt kijken worden alleen door Polen verstrekt. Uit deze cijfers kan worden geconclu deerd dat 36 procent van de film- aanbiedingen in dit land uit West- Europa komen, dat 43 procent van de in Polen draaiende films uit deze landen komen en dat deze films 55 procent van het totaal aantal bezoe kers trekken. Wat de filmproduktie betreft lijdt het geen twijfel dat Rusland in ver gelijking met de overige Oost-Euro pese landen veruit bovenaan staat. De sterke aandacht die bijvoorbeeld Tsjechoslowakije, Polen en Hongarije als filmproducerende landen trekken moet vooral geweten worden aan de kwaliteit en de originaliteit van een deel dezer produktie. Hierbij vallen vooral de prestaties op het gebied van de korte film, de culturele-documen- taire-, de teken- en de truckfilm sterk op. Omdat juist deze vormen in de filmkunst in de Oost-Europese landen worden bedreven en sterk worden ge subsidieerd domineren onder de speel films de buitenlandse produkten. Ook in een land dat iets dichter bij Nederland ligt, Denemarken, is er enige aanleiding voor de bioscoop exploitanten de toekomst van het film en bioscoopbedrijf niet al te somber in te zien. Hoewel het in cijfers nog nauwelijks is uit te drukken is de belangstelling van de Denen voor het medium film het afgelopen jaar toe genomen. Ook in dit land is de be langstelling voor de eigen films bijzonder groot. Zij steeg het afge lopen jaar zelfs met tien procent. De recettes van de theaters stegen niet onbevredigend al gaat ook in dit land nog steeds een te groot deel van de recettes naar de belastingen. Ondanks een aantal theatersluitingen werd het totale theaterpark met één bioscoop uitgebreid. De Deense theaterbezitter is voor de toekomst niet pessimistisch gestemd. Hij verwacht voor 1967 een verdere vergroting van de recettes en meer belangstelling van de zijde van het Deens publiek. De Amerikaanse regisseur lohn Hus- ton, die zich tot Ier liet naturaliseren en zich in Ierland vestigde, probeert een eigen Ierse filmproduktie van de grond te krijgen. Tot op heden wordt Ierland eigenlijk alleen voor de bui tenopnamen van Britse en Ame- ikaanse filmprodukties gebruikt. Slechts weinige films en dan hoofdzakelijk nog documentaires (denk aan „Ierland" van George Slui- zer) worden geheel in Ierland op genomen, lohn Huston is nu begon nen in Ierland een speelfilm op te nemen. Gesteund met Amerikaans kapitaal heeft hij de opnamen kunnen beginnen van „Sinful Davey", de eerste echte Ierse film met John Hurt en Ronald Fraser in de hoofdrollen. United Artists heeft inmiddels de we- reldrechten gekocht. De Ierse rege ring zou filmplannen in eigen land willen gaan steunen. 137

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1967 | | pagina 29