Amerikaanse advertenties: „JACHT OP VERLOREN PUBLIEK" Wk Blikvanger -•.-.«MDOIWCIW'. Willen zien 231 Bij nadere beschouwing van de Amerikaanse pers kunt U zien, dat er ver schuivingen plaats vinden met betrekking tot het adverteren van nieuwe films. Men werkt met nieuwe formaten, een nieuwe soort slagzinnen, kortom met ideeën die wijzen op evolutie en een strijdbaar volgen van het belang, dat men aan zijn nieuwe product hecht. Een van de uitgangspunten bij het bespelen van het advertentiemedium is het simpele maar te vaak genegeerde motto: „Richt u op die grote groep men sen, die nooit naar de bioscoop gaan!" Er ligt voor de bioscoopexploitant een gigantisch terrein braak in de vorm van een publiek, dat de drempel van zijn huis der schaduwbeelden eenvou dig niet passeert. Nog afgezien van de incidentele filmkijker, die men graag voor de toekomst als regelma tige bezoeker aan zich zou binden. Amerikaanse advertentiecracks heb ben er zich het hoofd over gebroken hoe men juist die ogenschijnlijk niet geïnteresseerde groepen kan aanspre ken. Wil men de aandacht van een lezer vangen, terwijl deze vluchtig door advertenties bladert, dan bedient men zich van een blikvanger, een catch- word, dat het automatisme van „ver- der-willen-lezen" in beweging zet. Zo werden onlangs de Amerikanen "STs 2001: A SPACE ODYSSEY is on odvenlurc whith spans the v, humon rate. Il taltes you on o voyage of discovery inlo the s mind-strctching finale, you find yourself hurtlin. immense srar-(IUiten, past clouds of exploding iible ond time where for.es rage forever incomprehen- - A T}?« o Man. And he.e. ot the end of your journey, you will i-V. 7 meet the power* (hot wotched over the birih of oun -and have beei our planetary <rad1e. As Time Magaiine said: 1120' achievements in the hiltory of the motion picture. No film to date ho: mololynear'Odysseys dcpktionof the limilless beauty ond lerror of out ooi pro- HBIT^é&Lïïr ït, scrs-iCivüNSiif .'.i E.mnriirs et ■,',-.ii' 2001: a space odyssey beeld dat filminhoud dekt overrompeld door de kreet „Verkoop uw echtgenoot" en wie verder las, zag dat brave huisvrouwen hun man de overtuiging moesten verkopen" tweedehandsauto's te adverteren in een bepaald blad. Het was een advertentie, welke ge schiedenis maakte. Hij stond nl. óók nog op een ongewone plek in de krant, ver weg van de rubriek die normaal gericht is op het publiek dat al gewend is oude auto's met een advertentie aan de man te bren gen.. Men bereikte aldus een nieuw publiek, dat de gerubriceerde adver tenties gewoonlijk routinegewijze over slaat. Men zoekt nieuwe wegen, een nieuw patroon in het ongewone. De film-promotion in de U.S.A. is de zelfde weg ingeslagen. De hedendaagse filmadvertenties zijn tegen het verleden gezien „onge hoord" van eenvoud. De bonte, barokke stijl met gecombineerde plaat jes, opeengestapelde slagzinnen, reek sen van namen ze hebben afge daan. Wij zien eensklaps grote, strak gelijnde advertenties met de vuistslag kracht van affiches. Eén uitspringen de, maar de gehele filminhoud dek kende illustratie, één korte aanspre kende tekst is de nieuwe stijl. Het gaat er niet meer alleen om de lezer even vast te houden als zijn oog op de filmreclame valt. Men verlangt méér voor het dure advertentiegeld. De lezer moet gefascineerd worden. De advertentie moet zijn aandacht opslurpen, zodat hij even in de af beelding verzonken raakt. Prachtige advertenties zijn gemaakt voor films als het science fictionver- haal „2001 a space odyssey", heel simpel „Elvira Madigan", „No way to treat a lady", „Wait until Dark" en andere produkties. Spannende thrillers worden bijv. met meesterlijke weglating van overbodig- heden door één pakkend figuurtje te gen een groot zwart fond zó gepre senteerd, dat de nieuwsgierigheid zich als het ware opdringt aan de geest van de beschouwer. Zijn eerste impuls is „willen zien" Het gebruik van „sterrenregens" in advertenties is lange tijd contractuele noodzaak geweest. Publiciteitsexperts willen eraf. Zij geloven niet meer in het nut van namen, als deze geen funktie hebben. Het lijn- en woorden spel moet de lezer psychologisch treffen in die plekjes van zijn denk wereld, welke plotseling een „inwen dige discussie" actueel maken: nl. gaan of niet. Sinds er door Televisie een passieve filmkijker is gemaakt die alleen knoppen bedient, probeert de recla mespecialist hem behoefte en activi teit te injecteren met impulsen welke hem het dilemma van „zullen we of zullen we niet" helpen overwinnen. Zo'n dilemma ontstaat als men naar een theater wil gaan om een film te zien terwijl thuis de buis lokt. vervolg zie pag. 232.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1968 | | pagina 15