NIEUWS uit het buitenland De artistieke drang en de zakelijkheid Geen markt Erfenis Veel vertakkingen Klaretaal Art-festival 233 Filmmakers, filmkopers, filmverhuudrers, critici en festivalorganisatoren hebben zware buien over zich heen zien gaan. Het publiek, heeft op een afstand, wat verward, in de tocht der publicaties gestaan en de uitlopers van de windstoten gevoeld. Het is hem duidelijk geworden, dat zich rondom het medium film op internatio naal niveau buien samenpakten, welke het gevolg waren van een warme stroming van sociaal bewogen engagement, die trok langs een koelere laag van nuchtere zakelijkheid. Er zijn op alle grote internationale filmfestivals meningen gehoord, die diep wortelen en de discussie over problemen van onze tijd tot klank bodem hebben. Eén verheugend aspect: klaarblijke lijk is film een katalysator voor con temporaine gevoelens en als zodanig een springlevend medium met onver moede creatieve kansen. Zonder oproer, zonder bezetting, maar wel fel is tijdens het filmfesti val in het Tsjechische Karlovy Vary een van de fundamentele twistappels vastgelegd in een resolutie. Er werd gesteld, dat een festival werd toege juicht als van plaats van ontmoeting tussen het creatieve filmen, het zake lijke filmen en het publiek. De resolutie wees echter categorisch af, dat een festival het karakter mocht hebben van slechts een marktter rein" te zijn voor het commerciële produkt. Festivals zouden de band tussen sociale bewogenheid en film moeten benadrukken. Daarmee was de discussie gesloten. In Cannes kwam wel de discussie op gang, maar zodanig dat het festival moest worden gesloten. Het andere uiterste. Berlijn leefde ook in de schaduw van nutteloos en kostbaar ongerief door opgewonden jongelui, die de pas van menige manifestatie dit jaar hebben gemarkeerd. Het bleef bij een drei ging; hoewel de organisatoren be vreesd zijn gebleven voor ordeversto ringen totdat de laatste bezoeker was vertrokken. Het Spaanse San Sebastian begon zijn festival met een kleine erfenis aan films van Cannes, die wellicht ook be smetting met ongeregeldheden hebben meegebracht. Venetië volgde in de rij. De pittige internationale discussie zal wel voortgaan. Jarenlang waarschijn lijk, waar de filmproducenten nieuwe wegen zoeken en spitsroeder. lopen tussen gevels van ivoren torens en van amusements theaters. Schrijft Axel dezer dagen in Film- Echo niet over de Dubbele filmwe reld". „Men wil in bepaalde milieus gewoonweg niet als realiteit aanvaar den dat het niet de artistiek ambitieu ze", maar de amusementsfilm is die het bioscooppubliek bevalt en daarom juist graag wordt bezocht". Axel con stateert, dat menig theaterexploitant misschien liever had dat de artistieke film het publiek even sterk zou aan spreken, zodat zijn commerciële waarde daarmee zou stijgen. Maar, zo verzucht Axel, filmkunst schijnt in Duitsland alleen datgene te zijn, wat door het publiek wordt ge meden of slechts in geringe mate wordt geaccepteerd. Hij ziet het zo, dat de filmwereld twee vertakkingen krijgt. Ter ene zijde is er de branche, welke industrie wordt genoemd en die het publiek dat ontspanning zoekt zijn amusement wil verschaffen. Ter andere zijde wordt er fanatiek aan gewerkt de zogenaamde commerciële film te verguizen om daartegenover een film te plaatsen die maar door een kleine, zichzelf determinerende groep als uitgelezen wordt beoordeeld. Dat is harde, klare taal. Even helder als de vraag van Deense exploitanten, die in Berlijn vroegen of er voor de „Film-normal verbraucher" ook nog iets werd opgedist". Zijn er ook films, die je in een normaal speelplan voor een normaal gemiddeld theater kunt aannemen?, vroegen zij. Berlijn was dus in elk geval geen commerciële markt. Desalnietemin was er rondom het fes tival toch vraag naar „verandering". Welke. Hoe. Vooral als men rekening houdt met de omstandigheid, dat hui dige selectiecommissies nauwelijks twee of drie produkten kunnen vin den, die de maatstaven recht doen. welke men voor een aantal jaren terug placht te hanteren. En dan zegt Bert Reisfeld in Film- Echo: Moeten we dan het festival maar in handen geven van de jonge lui, de selectiecommissies naar huis sturen, er een intiem feestje van ma ken en dat in zijn eigen sop laten gaar smoren? Degenen, die de filmindustrie een goed hart toedragen kunnen best een ander evenement creëren. Een echte internationale filmmarkt. Zoiets als de Frankfurther Buchmesse. Daar kan dan handel en discussie in feestelijke atmosfeer bloeien. Hij is bevreesd dat de festivals van binnenuit worden aangetast en zegt dat er tijdig verandering moet komen ten gunste van de film én van het pu bliek. Er is misschien een andere oplossing. Zet naast het festival, dat de grotere industriële produkties onder de aan dacht brengt een ander festival, zo suggereren weer anderen. Een apart festival voor wat op een bepaald ogenblik als een sociale of filmische avant-gardistische uitschieter wordt beschouwd. Daar kan men dan experimenteren met het experiment. Op de lijn van de cinematografische was hangen allerlei kleedjes, waarmee niet gezegd wil zijn dat men een bloes je en een overhemd onder één noe mer mag plaatsen. Experimenten zijn goed, maar verleg niet het accent van het gehele pro duct naar de experimenten. Deze kunnen immers, mits geshowed in een daartoe geëigende context en

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1968 | | pagina 17