Nieuwe theaters-Vernieuwde theaters Nieuwe theaters-Vernieuwde theaters Buitenlust: een lust voor het Edese oog Handelsblad Cineac „ruimtelijk" Harmonie Pauze 234 235 T^Tu in 1968 na 34 jaar kan men na de restauratie van het befaamde Handelsblad Cineac consta teren hoe knap de conceptie van de ontwerper van toen is geweest. Hij maakte op een relatief kleine ruimte een theater in de vorm van een waterdruppel. Architect A. Dui ker kan na de vernieuwingen aange bracht door zijn collega Carel L. W. Wirtz trots zijn op wat hij creëerde de Cineac is nog steeds een van de theaters met de modernste vorm geving. Wirtz heeft de waterdruppelvorm, een fraaie gebogen ruimtelijke lijn met een horizoneffect weer nieuwe accenten gegeven, waardoor men ver rast opkijkt een ogenschijnlijk zo groot theater binnen te komen. Nieu we lichtbakken langs de wanden, het in zachtvloeiende witten en grijzen geschilderde gebogen plafond, fraaie wandbekleding, zwarte markering van het balcon en dito kleur voor de ,,he- (vervolg van pagina 233) gericht op het kleinere art-house, veel beter tot hun recht komen. Ze kun nen een eigen roulement vinden in een eigen sfeer. De stuwende werking er van zal wellicht voor het grotere pro duct veel intensiever zijn, dan thans het geval is. Nu doen de films elkaar onderling onbedoelde afbreuk. In de discussie, die daardoor ontstaat is het gemakkelijk ook nog sociale en poli tieke accenten in te voegen. En zo is men al spoedig niet ver meer van de situatie van het huis dat tegen zichzelf verdeeld is. En dat kan niet bestaan. Met welk spreekwoord wij deze aan eenrijging van pasgehoorde meningen en standpunten willen besluiten. Handelsblad Cineac Reguliersbreestraat is ean begrip. Maar ook een.architecto- mel" daarboven benadrukken de ruimtewerking. Woensdagmiddag 3 juli hebben velen directeur C. J. Blad gecomplimenteerd met deze schitterende metamorfose. nische conceptie van klasse. Een blik in het mooie vernieuwde theater. Onder hen zagen wij de Bondsdirec teur de heer J. G. J. Bosman en de voorzitter van de afdeling Amsterdam, de heer W. F. Dubbeldeman. Zwolle heeft sedert 22 mei een dub- bel-deks theater, doordat de NV Bio scoop De Kroon, de oude Kroon verbouwen liet tot een nieuwe De Kroon en een Studio-Z. De bioscoop aan de Diezerstraat werd in de lengte middendoor gesneden, zo dat twee ruimten boven elkaar ont stonden met beneden 210 en boven 510 zitplaatsen. Beneden is de zaal zes meter, boven zeven meter hoog, precies genoeg ruimte om Zwolle een werkelijk schitterend theatercomplex te geven. De entree aan de hoofdstraat van de stad is een mooie hal met tegelvloer en wengé-houten wanden met drie fotokasten en een dubbele kassa, waarvan de loketten haaks op elkaar staan. Daarachter komt men in een foyer van 100 vierkante meter met twee bufetten, lage tafels en gemak kelijke banken en een grote garde robe, waarnaast de cabinetrap van Studio-Z omhoog gaat. Men heeft een zodanig kleurgebruik toegepast, waardoor een verkwikken de rust ontstaat in het gehele pand. De tint van de kleine zaal is grijs door de stoelen, die op een anthracietkleu- rige linoleum vloer in een kader van rood tapijt zijn gevat, dat een eenheid vormt met het tapijt van de foyer. De voorhang is nachtblauw. De gor dijnen van de foyer z'jn goudgeel ge tint, pittig afstekend tegen mahonie- Een foyer in het „dubbele" theater De Kroon-Studio Z te Zwolle en teakhouten bufetten en tafels. Via een trap uit de hal komt men in de bovenzaal, waar de stoelen rood, het tapijt rookblauw en de voorhang goudgeel zijn. Over alles heen lijkt, door het kleur effect van de wanden, het plafond te zweven. De wanden zijn gemêleerd grijsgroen getint. De plaatsing van de stoelen op een „geknikte" vloer, die achterin een amphitheater draagt is nauwkeurig uitgekiend i.v.m. de zicht lijnen. Iedere stoel heeft „perfect view" van het hoofd van zijn voo:- buurman heeft niemand meer last. Het publiek te Zwolle blijkt zeer ont vankelijk voor de vernieuwing en neemt er de tijd voor om alles te be kijken, aldus vertelde ons mevrou M. C. Kroon-Hoefsmit. De technische uitrusting van de zalen is (boven) Todd AO int. van Philips en (beneden) een Bauer B-12 cinema scope van Siemens. \7oltallig B. (loco) en W. van de ge meente Ede hebben 19 juni de opening bijgewoond van Bioscoop „Buitenlust" te Ede, aan de Stations weg 39. De heer G. H. Leeh (Achillesstraat 67, Amsterdam), reeds exploitant van het theater Reehorst te Ede, heeft de voormalige ontspanningszaal van ca- fé-restaurant Buitenlust gehuurd en omgetoverd in een volwaardig thea ter, waarmee Ede bijzonder in zijn nopjes is. De ontspanningszaal, die voor aller hande doeleinden werd gebruikt is in het grijs verleden al eens filmzaal ge weest. Van dat verleden en zelfs van het recente verleden ziet men niets meer terug in Buitenlust, waar de theater bouw gepaard is gegaan met een ver nieuwing van het café-restaurant. Buitenlust biedt plaats aan uitgekiend 300 bezoekers. Zij zitten op Fibrocit- stoelen met gele bekleding en een zwarte omlijsting. Die stoelen steken feestelijk af in de moderne ruimte, waarvoor architect J. Peet uit Den Haag contrasterende, maar tevens harmoniërende tinten heeft gekozen. De vloer is gemêleerd grijs. De wan den nog donkerrood gesausd totdat de muren zijn uitgewerkt. Daarna worden deze met een geluiddempend kunstdoek bespannen, overigens in dezelfde kleur. Bioscoop Buitenlust te Ede Het plafond is nachtblauw met als In de cabine is de projectieapparatuur sterren verstrooide lichtpuntjes erin. van Philips (FP-56). De entree, een voormalig smal gan getje met garderobe en toiletten is drastisch gewijzigd en ondanks de niet gewijzigde rooilijn herschapen in een riante hal. De vernieuwingen van het café-restau rant en het rookverbod in de zaal (gemeenteverordening) hebben ertoe geleid, dat in de pauze het publiek zich graag even vertreedt en het café- restaurant benut als foyer. Bij de feestelijke opening waren be halve vertegenwoordigers van de ge meente ook bondsbestuurders van de afdeling Het Oosten. Wij zagen de heren R. Nasette, H. Miedema en J. S. Thedinga. Ook de oud-voorzitter van de Centrale commissie voor de filmkeuring mr. D. Bijdendijk was aanwezig.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1968 | | pagina 18