Vermakelijkheids belasting Reclame jaarprijzen: kritisch bezien Echt Barneveld 240 wenste plaatsen schakelhandelingen plaats vonden. Verder moet er op worden gewezen dat uitsluitend zelfklevend metaalfolie moet worden gebruikt, dat gemakke lijk te verwijderen valt. Het gebruik van plakmiddelen moet sterk worden ontraden, omdat de metaalfolie dan dikwijls zeer moeilijk is te verwijde ren, hetgeen tot vorenbedoelde onaan genaamheden kan leiden. Het behoeft nauwelijks betoog, dat het een onjuiste redenering is, dat degene die de film later op een auto matische installatie vertoont toch nieuwe strips moet aanbrengen en dan tegelijkertijd de oude respectievelijk de restanten daarvan wel zal verwij deren. Men veroorzaakt de nadraaier door een dusdanige gedragslijn node loos extra werk en zou, indien toch een of meer van de oude strips onop gemerkt mochten blijven, een van zijn voorstellingen ernstig kunnen ver storen. Per 1 juli heeft het gemeentebestuur van Echt ons lid, de Royal bioscoop, ontheffing verleend van de vermake- lijkheidsbelasting op films. Het be sluit werd op 27 mei goedgekeurd. Ons lid had ontheffing gsvraagd in december 1967 met als reden het steeds verder teruglopen van het be zoek aan het theater (van 1963 tot 1967 met rond 21.000). Werd dit aanvankelijk gecompenseerd met verhoging van de entreeprijzen, het bleek geen oplossing. Het college van B. en W. van Echt overwoog, dat in met Echt vergelijk bare gemeenten als Beek, Hoens- broek en Schaesberg de vermakelijk- heidsbelasting al was afgeschaft, ge lijk in Venray en Horst ook is ge beurd. B. en W. overwogen, dat de bioscoop een funktie heeft in het maatschappelijk verkeer en adviseer den tot de afschaffing. Burgemeester en Wethouders van de gemeente Barneveld hebben in het ka der van een algehele herziening van het heffen van vermakelijkheidsbelas- ting de raad voorgesteld het thans geldende tarief van 25 ten honderd van de onzuivere opbrengst van ge wone films te wijzigen in 20 ten hon derd. Dit tarief geldt ook in de ge meenten Amersfoort, Arnhem, Ede, Ermelo, Harderwijk en Veenendaal. Aangezien mag worden verwacht, dat de vermakelijkheidsbelasting op films per 1 januari 1969 geheel zal ver vallen heeft deze maatregel aldus B. en W. voor Barneveld praktisch geen financiële betekenis, mede gezien in het licht van het sterk teruggelopen bioscoopbezoek. Op 30 mei werd het voorstel door de raad aanvaard. Zander auspiciën van het Genoot schap voor Reclame, de N.V. Arbeiderspers en de Art Directors Club Nederland werd op maandag 27 mei in de Grote Congreszaal van het Internationaal Congrescentrum R.A.I. te Amsterdam een bijeenkomst gehouden van talrijke prominenten op het gebied van de reclame, waarin de reclamejaarprijzen 1967 werden bekend gemaakt en uitgereikt. Na een welkomstwoord, uitgesproken door de vice-voorzitter van het bestuur van het Genootschap voor Reclame, Mr N. Drost, werd de officiële opening verricht door Dr Marga Klompé, minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk. Zij deed dit op grond van de relatie die er bestaat tussen de reclame en de cultuur. De reclame is een spiegel en misschien ook wel een graadmeter van de cul tuur, aldus Hare Excellentie. Goede reclame is immers creatief, communi catief en estetisch. Onder de 60 aanwezige genodigden bevond zich behalve Minister Klompé namens de Regering, Mr Elzenburg, wethouder van de gemeente Amster dam. De heer Drost maakte bekend, dat besloten was aan de beste inzendingen de allerhoogste onderscheiding, na melijk een reclamekubus toe te ken nen. Van alle inzendingen op het gebied van de reclame (advertenties, drukwerkreclame, affiches, televisie- en bioscoopreclame, etc. etc.) werd slechts één inzending waardig bevon den om bekroond te worden met deze kubus. Daarbij werd echter uitdruk kelijk gesteld, dat de prijzen slechts betrekking hebben op de reclame als uiting. Van een oordeel over de waar de van de reclame had de jury zich onthouden, omdat het geven daarvan praktisch onmogelijk is. De ingezonden bioscoopreclamefilms verwierven geen kubus. Wèl werden bekroond de films „Electronici" voor de Koninklijke Marine, verzorgd door Smits's Reclame Advies- en Service Bureau N.V. en Topspot N.V., als mede ,,Pall-Mall love" voor Turmac Tobacco Company N.V., verzorgd door John Rosinga's Telefund Hol land N.V. Het spijt ons, dat wij de organisato ren van deze manifestatie niet kunnen complimenteren. Zij had niet de „image" van pit, fan tasie en gedegen presentatie, die re clamedeskundigen zouden mogen ver wachten van een bijeenkomst, waar de beste creatieve prestaties op re clamegebied worden getoond. De presentatie was saai, om niet te zeggen vervelend. Het projecteren van prijswinnende advertenties op een klein scherm door middel van een in de zaal opgestelde projector bleek een mislukking. Van de beelden en teksten kwam te weinig over om de toeschouwers duidelijk te maken, waarom bepaalde advertenties in de prijzen waren gevallen. Het kon dus niet anders, dan dat de reclame films, die immers speciaal voor pro jectie vervaardigd worden, er met hun mooie kleuren ver bovenuit sprongen, hoewel ook daarvan de vertoning niet ideaal was. Veel kritiek hebben wij voorts ge hoord op de samenstelling van de jury, waarin geen neutrale officiële vertegenwoordigers van reclame-orga nisaties zitting hadden, doch uitslui tend vertegenwoordigers van reclame bureaus, die hoe kan het anders onmogelijk geheel objectief kunnen zijn. Wij zijn er van overtuigd, dat de organisatoren van deze bijeenkomst zelf niet erg gelukkig zullen zijn met het magere resultaat van hun plan ning, weshalve wij aannemen, dat het volgend jaar in samenwerking met verschillende organisaties zal worden getracht tot een betere presentatie van de reclamejaarprijzen te komen. In dat geval kan worden verwacht, dat alle betrokkenen uit de reclamefilm wereld hun volledige medewerking zullen geven aan het welslagen van deze manifestatie.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1968 | | pagina 23