Vermakelijkheids belasting
Reclame
jaarprijzen:
kritisch
bezien
Echt
Barneveld
240
wenste plaatsen schakelhandelingen
plaats vonden.
Verder moet er op worden gewezen
dat uitsluitend zelfklevend metaalfolie
moet worden gebruikt, dat gemakke
lijk te verwijderen valt. Het gebruik
van plakmiddelen moet sterk worden
ontraden, omdat de metaalfolie dan
dikwijls zeer moeilijk is te verwijde
ren, hetgeen tot vorenbedoelde onaan
genaamheden kan leiden.
Het behoeft nauwelijks betoog, dat
het een onjuiste redenering is, dat
degene die de film later op een auto
matische installatie vertoont toch
nieuwe strips moet aanbrengen en dan
tegelijkertijd de oude respectievelijk
de restanten daarvan wel zal verwij
deren. Men veroorzaakt de nadraaier
door een dusdanige gedragslijn node
loos extra werk en zou, indien toch
een of meer van de oude strips onop
gemerkt mochten blijven, een van zijn
voorstellingen ernstig kunnen ver
storen.
Per 1 juli heeft het gemeentebestuur
van Echt ons lid, de Royal bioscoop,
ontheffing verleend van de vermake-
lijkheidsbelasting op films. Het be
sluit werd op 27 mei goedgekeurd.
Ons lid had ontheffing gsvraagd in
december 1967 met als reden het
steeds verder teruglopen van het be
zoek aan het theater (van 1963 tot
1967 met rond 21.000).
Werd dit aanvankelijk gecompenseerd
met verhoging van de entreeprijzen,
het bleek geen oplossing.
Het college van B. en W. van Echt
overwoog, dat in met Echt vergelijk
bare gemeenten als Beek, Hoens-
broek en Schaesberg de vermakelijk-
heidsbelasting al was afgeschaft, ge
lijk in Venray en Horst ook is ge
beurd. B. en W. overwogen, dat de
bioscoop een funktie heeft in het
maatschappelijk verkeer en adviseer
den tot de afschaffing.
Burgemeester en Wethouders van de
gemeente Barneveld hebben in het ka
der van een algehele herziening van
het heffen van vermakelijkheidsbelas-
ting de raad voorgesteld het thans
geldende tarief van 25 ten honderd
van de onzuivere opbrengst van ge
wone films te wijzigen in 20 ten hon
derd. Dit tarief geldt ook in de ge
meenten Amersfoort, Arnhem, Ede,
Ermelo, Harderwijk en Veenendaal.
Aangezien mag worden verwacht, dat
de vermakelijkheidsbelasting op films
per 1 januari 1969 geheel zal ver
vallen heeft deze maatregel aldus B.
en W. voor Barneveld praktisch geen
financiële betekenis, mede gezien in
het licht van het sterk teruggelopen
bioscoopbezoek.
Op 30 mei werd het voorstel door de
raad aanvaard.
Zander auspiciën van het Genoot
schap voor Reclame, de N.V.
Arbeiderspers en de Art Directors
Club Nederland werd op maandag
27 mei in de Grote Congreszaal van
het Internationaal Congrescentrum
R.A.I. te Amsterdam een bijeenkomst
gehouden van talrijke prominenten op
het gebied van de reclame, waarin
de reclamejaarprijzen 1967 werden
bekend gemaakt en uitgereikt. Na een
welkomstwoord, uitgesproken door de
vice-voorzitter van het bestuur van
het Genootschap voor Reclame, Mr
N. Drost, werd de officiële opening
verricht door Dr Marga Klompé,
minister van Cultuur, Recreatie en
Maatschappelijk Werk. Zij deed dit op
grond van de relatie die er bestaat
tussen de reclame en de cultuur. De
reclame is een spiegel en misschien
ook wel een graadmeter van de cul
tuur, aldus Hare Excellentie. Goede
reclame is immers creatief, communi
catief en estetisch.
Onder de 60 aanwezige genodigden
bevond zich behalve Minister Klompé
namens de Regering, Mr Elzenburg,
wethouder van de gemeente Amster
dam.
De heer Drost maakte bekend, dat
besloten was aan de beste inzendingen
de allerhoogste onderscheiding, na
melijk een reclamekubus toe te ken
nen. Van alle inzendingen op het
gebied van de reclame (advertenties,
drukwerkreclame, affiches, televisie-
en bioscoopreclame, etc. etc.) werd
slechts één inzending waardig bevon
den om bekroond te worden met deze
kubus. Daarbij werd echter uitdruk
kelijk gesteld, dat de prijzen slechts
betrekking hebben op de reclame als
uiting. Van een oordeel over de waar
de van de reclame had de jury zich
onthouden, omdat het geven daarvan
praktisch onmogelijk is.
De ingezonden bioscoopreclamefilms
verwierven geen kubus. Wèl werden
bekroond de films „Electronici" voor
de Koninklijke Marine, verzorgd door
Smits's Reclame Advies- en Service
Bureau N.V. en Topspot N.V., als
mede ,,Pall-Mall love" voor Turmac
Tobacco Company N.V., verzorgd
door John Rosinga's Telefund Hol
land N.V.
Het spijt ons, dat wij de organisato
ren van deze manifestatie niet kunnen
complimenteren.
Zij had niet de „image" van pit, fan
tasie en gedegen presentatie, die re
clamedeskundigen zouden mogen ver
wachten van een bijeenkomst, waar
de beste creatieve prestaties op re
clamegebied worden getoond. De
presentatie was saai, om niet te zeggen
vervelend.
Het projecteren van prijswinnende
advertenties op een klein scherm door
middel van een in de zaal opgestelde
projector bleek een mislukking. Van
de beelden en teksten kwam te weinig
over om de toeschouwers duidelijk te
maken, waarom bepaalde advertenties
in de prijzen waren gevallen. Het kon
dus niet anders, dan dat de reclame
films, die immers speciaal voor pro
jectie vervaardigd worden, er met hun
mooie kleuren ver bovenuit sprongen,
hoewel ook daarvan de vertoning niet
ideaal was.
Veel kritiek hebben wij voorts ge
hoord op de samenstelling van de
jury, waarin geen neutrale officiële
vertegenwoordigers van reclame-orga
nisaties zitting hadden, doch uitslui
tend vertegenwoordigers van reclame
bureaus, die hoe kan het anders
onmogelijk geheel objectief kunnen
zijn.
Wij zijn er van overtuigd, dat de
organisatoren van deze bijeenkomst
zelf niet erg gelukkig zullen zijn met
het magere resultaat van hun plan
ning, weshalve wij aannemen, dat het
volgend jaar in samenwerking met
verschillende organisaties zal worden
getracht tot een betere presentatie van
de reclamejaarprijzen te komen. In
dat geval kan worden verwacht, dat
alle betrokkenen uit de reclamefilm
wereld hun volledige medewerking
zullen geven aan het welslagen van
deze manifestatie.