Cinema Uppsala Volop film Mechanisering 244 Uppsala, een universiteitsstad van nog geen 100.000 inwoners ten noorden van Stockholm. In vroeger eeuwen vierden de Zweedse stammen hier eens in het jaar hun rituele offerfees ten ter ere van de Germaanse goden. Van 4 tot 19 juli j.1. vond er een religieuze bijeenkomst van een ander karakter plaats. De Wereldraad van Kerken hield er zijn vierde assemblee. Dergelijke grote vergaderingen van afgevaardigden van kerken uit de hele wereld worden om de 5 a 6 jaar ge houden. De eerste vond in 1948 plaats in Amsterdam. Uppsala was ditmaal gekozen als een herinnering aan Na- than Söderblom, de Zweedse kerk vorst, die er resideerde en wiens akti- viteiten voor de ontwikkeling van de oekumenische beweging van zo grote betekenis geweest zijn. Bijna 3.000 mensen waren naar Upp sala gekomen. Zij vertegenwoordigden de 230 kerkelijke gemeenschappen uit 85 verschillende landen, die op het ogenblik bij de Wereldraad aangeslo ten zijn. Ook de Rooms-Katholieke Kerk, die nog niet bij de Wereldraad is aangesloten, had een grote delegatie gestuurd. Tot de meest dekoratieve figuren van deze wereldkonferentie behoorden de oosters-orthodoxe gees telijken. Sedert de vorige assemblee van de Wereldraad in Nieuw-Delhi is de Russisch-Orthodoxe Kerk aange sloten. Dat de oude tegenstelling tussen kerk en film niet meer bestaat of althans door de leiding van de Wereldraad van Kerken als irrelevant beschouwd wordt, is tijdens de assemblee in Upp sala duidelijk gebleken. In de grote Fyris-Hal, waar de plenaire zittingen plaatsvonden, was tegen de achter wand een reusachtig filmdoek opge steld, waarop zowel met 35 mm als met 16 mm geprojekteerd kon wor den. Reeds op de openingsavond van de assemblee werden om de diskussie te stimuleren enkele korte films ver toond. Eén daarvan was „Homo ho- mini", een speciaal voor deze gelegen heid in de studio's van Jiri Trnka ver vaardigde poppenfilm. Gedurende de gehele assemblee wer den in Spegeln-cinema, een bioscoop van Svensk Filmindustri in het cen trum van Uppsala, dagelijks speciale voorstellingen voor de deelnemers ge geven, die overigens ook openstonden voor belangstellenden uit de stad zelf. De aanvangstijden van deze voorstel lingen waren zo gekozen, dat het centrale programma er niet door in het gedrang kwam. De bedoeling van het programma was de deelnemers te konfronteren met een aantal belang rijke films, die de laatste jaren tot stand gekomen zijn. Daarbij was be wust afgezien van de gedachte, dat dit allemaal religieuze films zouden moeten zijn. Een overzicht van het programma laten wij hier volgen: 1. A Man for All Seasons Regie: Fred Zinnemann, U.S.A.; 2. Elvira Madigan Regie: Bo Widerberg, Zweden; 3. Fahrenheit 451 Regie: Francois Truffaut, Engeland/Frank rijk; 4. Don't Look Back Regie: D. A. Pennebaker, U.S.A.; 5. Ab- schied von Gestern Regie: Alexan- der Kluge, Duitsland (W.); 6. Blow- Up Regie: Michelangelo Antonioni, Engeland/Italië; 7. Diamanten der nacht Regie: lan Nemec, Tsjecho- Slowakije; 8. Cul-de-Sac Regie: Roman Polanski, Engeland; 9. The War Game Regie: Peter Watkins, Engeland: 10. Hamlet Regie: Gri- gori Kosintsev, U.S.S.R.; 11. De pandjesbaas Regie: Sidney Lumet, U.S.A.; 12. Dit is Uw leven Re gie: Jan Troell, Zweden; 13. Au hasard, Batthasar Regie: Robert Bresson, Frankrijk; 14. Alphaville Regie: Jean-Luc Godard, Frankrijk. Het programma in Spegeln werd nog aangevuld met een retrospektief van films van de 50 jaar geleden in Upp sala geboren Ingmar Bergman. Ver toond werden: 1De glimlach van een zomernacht; 2. Wilde aardbeien; 3. Het gezicht; 4. Als in een donkere spiegel; 5. De avondmaalsgangers; 6. De grote stilte. Gezien het feit, dat in dit bioscoop programma de films uit westerse lan den nogal sterk in de meerderheid waren, werd in de filmzaal van de Universiteit van Uppsala nog een extra-programma vertoond, dat was samengesteld uit teken- en poppen- films uit Oosteuropese landen. Hier van maakten o.a. deel uit „De Vlieg" van Aleksandar Marks en Vladimir Jutrisa (Grote Prijs Oberhausen 1967) en „De robotmotor", de indrukwek kende toekomstfantasie van Jiri Trnka, waarin hij de vraag aan de orde stelt, hoever de mens zal kunnen gaan met de mechanisering des le vens. Naar alle waarschijnlijkheid heeft nog nooit een kerkelijke wereldkonferentie plaatsgevonden, waar zo intensief van films en audiovisuele hulpmiddelen gebruik gemaakt is als in Uppsala. Men is tot het inzicht gekomen, dat het filmmedium er in belangrijke mate toe kan bijdragen, dat mensen zich bewust worden van het moderne levensgevoel en van de problematiek van de moderne maatschappij. J. A. Hes. De Zweedse regisseur Ingmar Bergman heeft er door zijn werk veel toe bijgedra gen, dat in de laatste tientallen jaren in kerkelijke kring meer belangstelling en waardering voor de film ontstaan is. Wij zien hem hier samen met Liv Ullmann bij het werk aan zijn nieuwe ,,Skammen"

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1968 | | pagina 27