Filmerotiek De staat als verhuurder Provocatie Toets „Bere"goed Geen duurdere keuring 246 een voorcensuur kennen. En als er dan al eens een film zou zijn die wer kelijk niet door de beugel kan om wat voor reden dan ook, dan prefe reer ik een oordeel van de strafrech ter, die uitvoerig gemotiveerd in het openbaar recht spreekt, boven die vier of vijf, niet nader gemotiveerde en niet openbaar gemaakte regeltjes waarmee een keuringscommissie de vertoning kan verbieden." (Onderstaande passage is ontleend aan de FUmkroniek van dr. H. S. Vis- scher in het Dagblad ,,Trouw" van 22 juni). „Veel sneller dan de literatuur heeft de film de taboes der sexualiteit door broken. Schokte in 1933 de Tsjecho- slowaakse regisseur Gustav Machaty de hele wereld nog door zijn actrice Heddy Lamar in de film Extase" naakt op het doek te laten verschij nen, en deed Louis Malle dat nog in de vijftiger jaren door in zijn film „Les Amants" op een overigens zeer kuise en kiese wijze de sexuele daad te verbeelden tegenwoordig lijkt geen film het meer te kunnen stellen zonder ..naakt", intieme omhelzingen en bedscènes. Het heeft iets van een „verplicht nummer" gekregen en het lijkt of de film eenvoudig maar niet genoeg kan krijgen van zijn royale overwinning op het sexuele taboe. Er zijn mensen, die zich daar erg on gerust over maken, omdat, zo zeggen zij, er een sterke erotische prikkeling en provocatie vanuit gaat, die een na delige invloed kunnen uitoefenen. Maar geheel afgezien van het feit dat de sexualiteit in ons leven een bijzon dere belangrijke faktor is en tegen woordig ook zonder meer en zonder schroom als zodanig erkend en aan vaard wordt, blijft het sterk de vraag of de filmerotiek inderdaad zo'n ge weldige invloed heeft. Het is bekend, dat de filmwaarne ming bij de toeschouwer tal van „compensaties" in werking stelt bijvoorbeeld de „kleur", die men zelf aan het zwart-wit-beeld toevoegt, zo dat men dikwijls later niet eens kan zeggen of men nu al dan niet een kleurenfilm gezien heeft maar op het gebied der tastzintuigen werkt die „compensatie" maar weinig of in 't geheel niet. Wij „voelen" het mes of de kogel niet reden waarom er op het witte doek zo gemakkelijk do den vallen wij „voelen" de koude niet die de in de Poolzee gevallen dren keling bevangt: wij zien het alleen. Wij blijven typisch voyeurs, en dat is ook zo ten aanzien van de sexualiteit op het witte doek. Natuurlijk speelt de .gewenning" het nu eenmaal „verplichte nummer" een rol, als ook de genadeloosheid van de camera, die door zijn waarneming van nabij het menselijk lichaam dikwijls hele maal niet als erotisch prikkelend ziet maar de belangrijkste faktor is, dunkt mij, die afwezigheid van com pensatie van het tastzintuig, dat in de sexualiteit zo'n uiterst importante rol speelt. Het is juist dat filmkomische tekort, dat de film met name via de schreeuwerige publiciteit telkens weer „meer" doet beloven aan zijn publiek, en dat het publiek telkens weer „meer" doet verwachten." Tom Tholen De Nederlandse film „Toets" van de regisseur Tom Tholen heeft tijdens het Berlijnse filmfestival een Zilveren Beer verworven in de categorie kor te films en documentaires. „Toets" is vervaardigd door de Ne derlandse Filmproduktie Maatschap pij in opdracht van de Stichting Havenbelangen Rotterdam. Het is Tom Tholens eerste film. Hij was niet tijdig aanwezig voor de uitreiking, verrast als hij was door het onverwachte succes. Delegatieleider Jan van Doorn representeerde hem bij het in ontvangst nemen van de onderscheiding. „Toets" toont een kaleidoskopisch beeld van nijver Rotterdam en Euro poort. Het Bondsbestuur heeft de heer Tho len telegrafisch gelukgewenst met zijn succes. vervolg van pag. 242 rende een lange tijdspanne gescha pen. Wat films betreft kan dit ideaal alleen worden hernieuwd door het werk van óók vele enkelingen. Dit is de eeuw waarin het individu zich moet laten gelden. Laat de enkeling zich uitspreken over de geweldexcessen in de bioscoop. Laat de hervorming be ginnen bij de schrijver en worden voortgedragen door de regisseur, de producent, de acteur, de distributeur en de man, die de films vertoont. Ieder heeft zijn persoonlijke verant woordelijkheid om te staan voor de menselijke waardigheid, op het doei, maar ook elders. Martin Quigley Jr. "EJilmregisseur Johannes Schaaf, die voor zijn film „Tatowierung" de prijs der 15 filmcritici in ontvangst mocht nemen tijdens het festival te Berlijn, heeft daarna een pleidooi ge houden voor een nieuwe organisatie vorm om de puur artistieke film een betere kans te geven. Hij opperde de stichting van een door de Duitse overheden gedragen Bun- desfilmverleih met volkomen legale status. Daardoor zou de niet als com mercieel produkt gemaakte film be hoed kunnen worden voor een nivel lerende invloed in het kader van de film als handelsartikel. De opvatting dat het bioscoopbedrijf een voor het zedelijk welzijn schade lijke instelling is, die daarom in be ginsel ook de kosten van het toezicht op de vertoning van films zelf behoort te dragen geldt niet meer, aldus de Minister van Binnenlandse Zaken in een brief aan de Algemene Rekenka mer. Uit het verslag van de Reken kamer blijkt, dat de minister zich verzet tegen de wens van deze ka mer om de keuringstarieven te ver hogen, omdat het exploitatietekort van de commissie voor de filmkeu ring is opgelopen tot 80.000. Hij wijst dit af op grond van de zorg wekkende situatie in het bioscoopbe drijf.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1968 | | pagina 29