Daarom is een man soms extra lief... Daarom is een man somsextraliefvoorzijnvrouw.Daarom neemt hij haar mee, een avond naar de film. Zomaar. Bij verrassing. Omdat hij van haar houdt. Omdat hij begrijpt dat zij het nodig heeft, dat altijd maar thuis- zitten haar moe en miezerig maakt. Daarom koopt hij van tijd tot tijd 2 kaartjes. Een verrassing zo lief als de rozen uit de eerste dagen van hun verliefdheidEen film zien! Gezellig. Grote sterren, geweldig beeld, rijk geluid. Film op z'n best. Remedie tegen de sleur en ontspanning voordegeest. Daarom: af en toe 2 kaartjes van hem voor haar. Want: j^^ mQr fe fifa fa gezemg Een der succesvolle campagne advertenties (zie pag. 294) de begroting van het ministerie van C.R.M, een post werd opgevoerd als „subsidie aan het ontwikkelingsfonds voor het Nederlandse filmwezen.'' Een idee, dat in 1963 reeds door het Hoofd bestuur was geopperd en was geba seerd op belastingafschaffing. De verlangens van het Hoofdbestuur tolk van bittere noodzaak wa ren erop gericht, na een eerste aan loop te komen tot een volledige com pensatie van de vermakelijkheidsbelas- ting. Aan deze verlangens werd maar zeer ten dele tegemoetgekomen, maar het goedkeuren van de begrotingspost, al wees die maar een bescheiden be drag aan, betekende een doorbraak in de tot dan toe in overheidskringen heersende opvattingen over de verma- kelijkheidsbelasting. Voor het eerst was erkend, dat die belasting in naam een verteringsbelasting, maar in feite een zakelijke belasting op het bedrijf is. Na een tuimeling in de cijfers van de clientèle van 69.940.000 in het top jaar 1956 naar 31.058.000 in 1967 zou menig ander bedrijf reeds lang zijn aktiviteit hebben gestaakt. Dat desondanks het Nederlandse bioscoop bedrijf heeft kans gezien gaaf te blij ven en veerkrachtig, liquide en vol expansiedrang, duidt op een geheel eigen karakter. Het filmverhuurbedrijf, hoezeer ook mede getroffen door de terugslag van het verminderde bio scoopbezoek, zag kans zijn relaties op de internationale filmmarkt uit te breiden, ook voorzover het films be trof, die van zeer geavanceerde pro ducenten afkomstig waren. De filmla- boratoria hebben zich aan de nieuwe situatie weten aan te passen. Ook het feit, dat de reclameopbrengsten uit televisie hebben geleid tot uitdeling van smartegeld onder de getroffenen, zonder dat het bioscoopbedrijf daarbij tegenwoordig mocht zijn, zal die veer kracht niet schaden, omdat deze wordt gevoed uit een wereldomspannende vlijt de Film zijn plaats te hergeven als inspirerend medium en forum van onafhankelijke meningsvorming. 293

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1968 | | pagina 31