in het brandpunt van de projectie-techniek
Technische
ontwikkeling
Pulserend
300
Hasso 4000 in - voorzetapparaat, zo
als getoond tijdens de Photokina.
\7an de talrijke grootbeeldprojectie-
systemen, die sedert 1953 ook
ons land hebben overstroomd en die
in het begin veel verwarring stichtten,
zijn er inmiddels niet meer dan vier
overgebleven, te weten de wide
screen-, cinemascope-, 70 mm- en 70
mm-cinerama-projectie.
De betrekkelijke rust die ontstond
toen het pleit voor deze systemen was
beslecht, werd gebruikt om extra aan
dacht te gaan schenken aan de licht
en de geluids-technische kant van de
projectie.
Er kwamen vaste lichtbronnen in de
vorm van Xenon- en pulserende gas
ontladingslampen. Hoewel deze nieu
we lichtbronnen aanvankelijk met
grote reserve werden bekeken, is voor
al de Xenonlamp thans duidelijk in
opmars, ondanks de daaraan nog
steeds klevende bezwaren van een
minder regelmatige beeldverlichting
dan die der aloude koolbooglampen.
T^e pulserende lichtbronnen verto
nen dit euvel weliswaar niet, in
tegendeel, doch zij hebben weer het
nadeel van een minder geschikte licht
kleur, door het ontbreken van vol
doende rood in het spectrum. Het ziet
er naar uit, dat ondanks alle pogingen