Pioniers Ernst Het tijdstip Stimulans 307 de Rijn uit als symbool van onderling begrip tussen de volken. De prijs voor het journaal kreeg in dat jaar „State opening of parliament" van World wide pictures. Wat de filmweek extra aantrekkelijk maakte was de reisbioscoop Images Fantastiques en bioscope op de Jans- plaats. Het Nederlands filmmuseum gaf met deze „tent" acte de presence en menigeen zal met goede herinne ring terugdenken aan de opening door voorzitter Joh. Miedema in de stijl van de Old time movies. „Hoogge ëerd publiek de beroemdste sterren der wereld spelen voor u in een serie mo mentopnemingen, die met een snelheid van meer dan negenhonderd beeldjes per minuut op het doek zullen wor den gebracht. U zult dan ook versteld staan van wat op dit doek wordt ver toond", zo riep hij uit. De pioniersgeest van weleer en de wij ze waarop de film werd „verkocht" werden door hem geparodieerd met een gemoed vol begrip en ook wel enige nostalgie. Herinnerde hij niet aan de tijd van de schaterlach, die anders was dan onze tijd, nu, waarin wij in het theater met alle tragiek van het menselijk leven worden geconfron teerd. Wat zagen we toen? Paul Kru- ger, Theodoor Roosevelt. Paus Leo XIII. koningin Victoria en Emile Zo- la. Elders kon men de Nederlandse film in foto's bekijken. 182 nummers tel de de expositie met daarnaast allerlei attributen uit de films. Een compleet decor (met studio en camera) voor stellende de cabine van een vliegtuig was er neergezet door Cinetone. De bedrijfsafdeling filmverhuurders cre ëerde een boekje „Binnenkort met een overzicht van de films welke in de nabije toekomst in première zouden gaan. Het werd doelmatig over het gehele land verspreid. Het publiek scheen de boekjes „te eten". De opla ge was in korte tijd uitgedeeld. De filmweek zette de bezoeker midden in de problematiek van de moderne wereld. Herinneren wc alleen aan Ca- savetes „Shadows" dan weten we nog, dat het een week van ernst was en daarom van talloze discussies. Hier en daar kwam een kritikus uit de hoek met de opmerking, dat eigenlijk alle vlagvertoon van de film in Nederland wel een ernstige ondertoon had gehad. De Katholieke filmactie was ook al diep in de vraagstukken gedoken met een bijeenkomst over „Menselijke waarden in de film". Maar Nederlanders houden van een goed gesprek en het is hun in Arn hem goed bekomen. Tot weerziens in 1963 riep burgemeester Matser de zaal in. Hij zou de vele reeds vertrouwd geraakte gezichten niet eerder zien dan in 1965. De situatie in het bio scoopbedrijf liet niet toe eerder fees telijk naar buiten te treden. Het zeventigjarig bestaan van de ci nematografie was echter het argument waarvoor men zwichtte. De wat langere pauze had niet slecht op de response gewerkt. Men had naar een nieuwe filmweek uitgekeken. Er was boos gereageerd, dat de traditie met een paar jaar werd onderbroken. Toen de filmweek 1965 begon was de belangstelling echter overweldi gend, zelfs in die snikhete dagen van juni. De manifestatie bleek zichzelf naar karakter te hebben verdiept tot een artistiek gebeuren van nationale, zelfs internationale betekenis, door de belangstelling van de filmbezoeker. en niet voor een gering deel door de jon geren onder hen. De jeugd had warme belangstelling voor de zgn. „kleine week", een reeks nachtvoorstellingen in het Saskiathea- ter van bijzondere en artistieke films. Zelfs de allerjongsten, de schooljeugd, werd bij de film betrokken! De Garde Grenadiers trompetterde de filmweek voor geopend en het overla den, uitstekende programma begon onder een goed gesternte. Werd niet geschreven, dat de Nederlandse film wereld in haar strijd tegen vijanden als zware belastingdruk en televisie beter dan in andere jaren haar mooi ste gezicht kon laten zien en verbon denheid met het publiek kon bewijzen beter dan als een onaantrekkelijke mopperaar zijn publiek af te stoten? De kritici staken de koppen bij elkaar en stelden spontaan een filmprijs be schikbaar. Zij gaven die aan de regis seur Skolimovski. Een terugblik toont een uiting van een levend bedrijf, waar in alles werd geloochenstraft wat men de filmwereld ooit had aangewreven. De film kreeg de eerlijke mannen om zich heen, die een vrouwe der kun sten zich mag wensen. De prachtige staat van dienst werd voortgezet in 1967, wéér in Arnhem. nóg in juni. We schrijven nóg, want reeds kwam de discussie op gang of een verschuiving van de datum niet wenselijk zou zijn. Velen opteerden voor de septembermaand, omdat de filmweek dan zou samenvallen met de opening van het nieuwe seizoen en de filmkeuze nog beter zou zijn om dat in september de grote festivals zo juist balans hebben opgemaakt. Terugblikkend over zes weken film- organisatie verdeeld over twaalf ja ren zijn er een paar conclusies te trek ken. Ten eerste is Arnhem een internationaal begrip geworden in de wereld van het filmbedrijf. Telkenmale was de lijst van de internationale gasten lang. Maar ook landelijk is de filmweek van doorslaggevende betekenis ge weest, omdat zij de Nederlandse film waar maar mogelijk was vooruitge schoven heeft op de voorste centime ters van de nationale etalage welke Arnhem immer wilde zijn. Arnhem stimuleerde de discussie. Arn hem stimuleerde het bezoek. Arnhem voorkwam onderlinge naijver. Het competitie-element ontbrak. Wat el ders in de wereld in grote festivals de voze plek is gebleken welke men niet voldoende tijdig kon opereren. Arnhem heeft de filmhistorie en de toekomst door de jeugd erin te betrekken elkaar de hand laten reiken. Arnhem werd ook de plaats waar opinies botsten in een democrati sche en open sfeer en waar vriend schappen werden gesloten. Arnhem is midden in de vloedgolf van stromingen en meningen altijd de onafhankelijke arbiter gebleven met een eigen karakter. Arnhem heeft een eigen gezicht. Zei staatssecreta ris Y. Scholten niet dat een regering dit eigen gezicht van de film niet graag zou missen tussen toneel, ope ra, literatuur en televisie in? Arnhem blijft voor óns een levende roos. Een dierbaar stukje van ons na tionale filmleven, dat wij zorgvuldig koesteren, mest geven, water toedie nen, besproeien en tenslotte laten zien. Het is de gouden roos, die het publiek toekomt.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1968 | | pagina 44