,,De technische en artistieke ontwikkeling van de film in de laatste tien jaar is zo indrukwekkend, dat mijn belangstelling ervoor voortdurend groeit" SAMEN NAAR DE FILM... JA, GEZELLIG Filmanalyse NO. 2 IN DE SERIE: HET ALTIJD BOEIENDE GEZICHT VAN DE FILM THOMAS MANN De laatste jaren heeft de film belangrijke ontwikkelingen doorgemaakt: de ontplooiing van breedbeeldtechnieken, stereofonisch geluid, nieuwe kleurenprocédés en het opmerkelijke Todd-AO-systeem, door Philips in praktijk gebracht. Wordt de film te zeer door de techniek beheerst? Allerminst tal van meesterwerken uit de laatste tien jaar zijn gefilmd in zwart-wit: denk maar aan Ingmar Bergmans Het Zevende Zegel, Federico Fellini's La Strada, Carol Reeds The Third Man. Belangrijker wellicht dan de zichtbare ontwikkeling van techniek en talent is de toenemende belangstelling voor de film als kunstwerk, hetzij in zwart-wit. kleur of breedbeeld. „Een nieuwe Bergman" wordt met evenveel spanning tegemoet gezien als „een nieuwe Picasso" - en dat niet alleen in Zweden, maar in heel de wereld. X-jt****-**-*)»-******* bij valt een sterk accent op vormings- en diskussiefilms. Ook op het gebied van de verzorging van kursussen en lezingen is een ver gaande samenwerking tot stand ge komen. Reeds geruime tijd beschikten het Nederlands Filminstituut en het Instituut Film en Jeugd over een ge meenschappelijke Kursussen- en le- zingendienst. Hierbij heeft zich nu ook de Stichting Filmcentrum aange sloten. Daardoor is een aanzienlijke uitbreiding van deze dienst ontstaan. Tientallen kursussen staan voor het seizoen 1968/69 op het programma. Een belangrijk onderdeel is daarbij de filmpedagogische opleiding van het Nederlands Filminstituut in samen werking met het Nutsseminarium voor Pedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam. Voor de filmvorming in onderwijs en vormingswerk is kader nodig. Voor een deel zal dit geleverd moeten worden door de Nederlandse Film academie. Voor een ander deel zul len mensen uit het vormingswerk en ^if^jf^jf**-*-**;*-*^** DE AFGEI1KELDE SCÈNE IS UIT: HET ZEVENDE ZEGEL". REGIE: INGMAR BERGMAN uit het onderwijs een grondige bijscho ling moeten ontvangen, waardoor zij als filmvormings- en gespreksleiders zullen kunnen gaan optreden. Op dit laatste is de filmpedagogische oplei ding gericht. Deze opleiding bestaat uit 30 avond bijeenkomsten, een filmstudieweek en een colloquium. Alleen afgestudeerden en gevorderde studenten van kweek scholen en sociale academies en daarmee gelijk te stellen opleidingen worden toegelaten. Om een getuig schrift te verkrijgen moet men niet alleen de lessen regelmatig bijwonen maar ook literatuurstudie verrichten, praktijkervaring opdoen en enkele ten tamens afleggen. Fen volgend gebied, waarop inte gratie zal kunnen plaatsvinden, is dat van filmanalyse en -dokumen- tatie. Wellicht is er geen terrein van filmkultureel werk, waarop zoveel doublures voorkomen. De nuance verschillen tussen de diverse publi- Het motto van Thomas Mann blijft actueel katies en kaartsystemen zijn dikwijls maar zeer gering en wie kennis neemt van het overzicht van dokumentaties, dat korte tijd geleden door het Insti tuut Film en Jeugd is samengesteld. kan zich moeilijk onttrekken aan de indruk, dat hier van energieverspil ling gesproken moet worden. Hier ligt dus nog een belangrijke taak voor het samenwerkingsverband, waarbij ook de nog niet aangesloten instellin gen betrokken zullen moeten worden. Wij spreken met nadruk over nog niet aangesloten instellingen omdat wij ho pen, dat het samenwerkingsverband op den duur erin zal slagen alle film- kulturele instellingen in ons land te verenigen. Een van de grote verdien sten van de Nederlandse Bioscoop bond is de eenheid in verscheidenheid, die daarin kon worden gerealiseerd en die een efficiënt en effektief op treden mogelijk maakt. Het is te ho pen, dat de filmkulturele instellingen in ons land zich in dit opzicht door het voorbeeld van de jubilerende Bond zullen laten inspireren. 317

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1968 | | pagina 54