,,De technische en artistieke ontwikkeling van de film
in de laatste tien jaar is zo indrukwekkend,
dat mijn belangstelling ervoor voortdurend groeit"
SAMEN
NAAR
DE
FILM...
JA, GEZELLIG
Filmanalyse
NO. 2 IN DE SERIE: HET ALTIJD BOEIENDE GEZICHT VAN DE FILM
THOMAS MANN
De laatste jaren heeft de film belangrijke ontwikkelingen doorgemaakt: de ontplooiing van
breedbeeldtechnieken, stereofonisch geluid, nieuwe kleurenprocédés en het
opmerkelijke Todd-AO-systeem, door Philips in praktijk gebracht. Wordt de film
te zeer door de techniek beheerst? Allerminst tal van meesterwerken
uit de laatste tien jaar zijn gefilmd in zwart-wit: denk maar aan
Ingmar Bergmans Het Zevende Zegel, Federico Fellini's La Strada, Carol Reeds The Third Man.
Belangrijker wellicht dan de zichtbare ontwikkeling van techniek en talent
is de toenemende belangstelling voor de film als kunstwerk, hetzij in zwart-wit.
kleur of breedbeeld. „Een nieuwe Bergman" wordt met evenveel spanning tegemoet gezien
als „een nieuwe Picasso" - en dat niet alleen in Zweden, maar in heel de wereld.
X-jt****-**-*)»-*******
bij valt een sterk accent op vormings-
en diskussiefilms.
Ook op het gebied van de verzorging
van kursussen en lezingen is een ver
gaande samenwerking tot stand ge
komen. Reeds geruime tijd beschikten
het Nederlands Filminstituut en het
Instituut Film en Jeugd over een ge
meenschappelijke Kursussen- en le-
zingendienst. Hierbij heeft zich nu
ook de Stichting Filmcentrum aange
sloten. Daardoor is een aanzienlijke
uitbreiding van deze dienst ontstaan.
Tientallen kursussen staan voor het
seizoen 1968/69 op het programma.
Een belangrijk onderdeel is daarbij de
filmpedagogische opleiding van het
Nederlands Filminstituut in samen
werking met het Nutsseminarium voor
Pedagogiek aan de Universiteit van
Amsterdam. Voor de filmvorming in
onderwijs en vormingswerk is kader
nodig.
Voor een deel zal dit geleverd moeten
worden door de Nederlandse Film
academie. Voor een ander deel zul
len mensen uit het vormingswerk en
^if^jf^jf**-*-**;*-*^** DE AFGEI1KELDE SCÈNE IS UIT: HET ZEVENDE ZEGEL". REGIE: INGMAR BERGMAN
uit het onderwijs een grondige bijscho
ling moeten ontvangen, waardoor zij
als filmvormings- en gespreksleiders
zullen kunnen gaan optreden. Op dit
laatste is de filmpedagogische oplei
ding gericht.
Deze opleiding bestaat uit 30 avond
bijeenkomsten, een filmstudieweek en
een colloquium. Alleen afgestudeerden
en gevorderde studenten van kweek
scholen en sociale academies en
daarmee gelijk te stellen opleidingen
worden toegelaten. Om een getuig
schrift te verkrijgen moet men niet
alleen de lessen regelmatig bijwonen
maar ook literatuurstudie verrichten,
praktijkervaring opdoen en enkele ten
tamens afleggen.
Fen volgend gebied, waarop inte
gratie zal kunnen plaatsvinden,
is dat van filmanalyse en -dokumen-
tatie. Wellicht is er geen terrein van
filmkultureel werk, waarop zoveel
doublures voorkomen. De nuance
verschillen tussen de diverse publi-
Het motto van Thomas Mann blijft actueel
katies en kaartsystemen zijn dikwijls
maar zeer gering en wie kennis neemt
van het overzicht van dokumentaties,
dat korte tijd geleden door het Insti
tuut Film en Jeugd is samengesteld.
kan zich moeilijk onttrekken aan de
indruk, dat hier van energieverspil
ling gesproken moet worden. Hier
ligt dus nog een belangrijke taak voor
het samenwerkingsverband, waarbij
ook de nog niet aangesloten instellin
gen betrokken zullen moeten worden.
Wij spreken met nadruk over nog niet
aangesloten instellingen omdat wij ho
pen, dat het samenwerkingsverband
op den duur erin zal slagen alle film-
kulturele instellingen in ons land te
verenigen. Een van de grote verdien
sten van de Nederlandse Bioscoop
bond is de eenheid in verscheidenheid,
die daarin kon worden gerealiseerd
en die een efficiënt en effektief op
treden mogelijk maakt. Het is te ho
pen, dat de filmkulturele instellingen
in ons land zich in dit opzicht door
het voorbeeld van de jubilerende
Bond zullen laten inspireren.
317