ïjet en ïjoe WL baaraan kunt tnjbragen! ^cïjenfemg jUtjïpaal <0rbenen 320 Sinds 50 jaar is er aan de vorm wel iets ver anderd Een der oude projectoren waar van het filmmuseum afbeeldingen bewaart l^enntè ban ftlm= berleben *)0 jaar nadat de cinematografie begon (en 13 jaar nadat de eerste vaste bioscopen in Nederland waren verschenen) was de filmsituatie in Nederland reeds zo gevorderd, dat een organisatie werd opgericht door Neder landse filmpioniers, die toen de steen legden voor een steeds hechter wordende bedrijfsorganisatie: de Neder landse Bioscoopbond. Een gelukwens aan het huidige Bestuur, de Directie en aan de leden en een hulde aan de velen die in de eerste jaren tot deze organisatievorm kwamen, zijn hier op hun plaats. Het Filmmuseum dat contacten onderhoudt, zowel met Directie en Bestuur van de Bond, als met de leden, doet niet alleen aan de ongetwijfeld van vele kanten komende stroom van gelukwensen graag mee, maar wil ook nog even bij deze mijlpaal in de Nederlandse filmgeschiedenis stilstaan. Nu de Nederlandse Bioscoopbond 50 jaar Bondsactivi teiten en (film-)geschiedenis in Nederland gaat herdenken, is het goed één van de helaas niet meer levende leden van de Bond als voorbeeld te stellen van wat de leden van de Nederlandse Bioscoopbond kunnen doen voor het vast leggen van de filmgeschiedenis en in casu zonder al te veel moeite, het Filmmuseum kunnen helpen in zijn taak. Enige jaren geleden werd het Filmmuseum verrast met een grote schenking zeer oude films, filmaffiches, foto's en een correspondentie-archief afkomstig van de Nederlandse filmpionier Jean Desmet. Dankzij de familie Desmet werd op deze manier een episode Nederlandse en tevens inter nationale filmgeschiedenis behouden. Voor de historicus zijn al deze gegevens, afbeeldingen op affiches, foto's en films, een bron van belang. Onlangs is nog eens overtui gend bewezen hoe belangrijk het is dit materiaal niet te vernietigen. De filmhistoricus Jay Leyda (nog van Hol landse afstamming) is vorig jaar en dit jaar enige malen in Nederland geweest en heeft een groot opgezet researchwerk verricht in de filmkluizen van het Filmmuseum en in het bij zonder in de collectie films van wijlen Jean Desmet. Hij heeft zich beziggehouden met de identificatie van een groot aantal door Jean Desmet geïmporteerde en steeds zorgvul dig bewaarde films, uit de periode 19121918. Het Filmmuseum is reeds lang bezig dit materiaal te ordenen voor de „Desmet-Collectie", maar vooral de voorraad oude films, die voor het grootste deel voorzien waren van alleen Hollandse titels, die niet een directe vertaling waren van de originele titels, gaf aan dit researchwerk veel problemen, die nu dank zij de grote ervarenheid en internationale filmkennis

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1968 | | pagina 56