ïjet
en ïjoe WL baaraan kunt tnjbragen!
^cïjenfemg
jUtjïpaal
<0rbenen
320
Sinds 50 jaar is er aan de vorm wel iets ver
anderd Een der oude projectoren waar
van het filmmuseum afbeeldingen bewaart
l^enntè
ban
ftlm=
berleben
*)0 jaar nadat de cinematografie begon (en 13 jaar
nadat de eerste vaste bioscopen in Nederland waren
verschenen) was de filmsituatie in Nederland reeds zo
gevorderd, dat een organisatie werd opgericht door Neder
landse filmpioniers, die toen de steen legden voor een
steeds hechter wordende bedrijfsorganisatie: de Neder
landse Bioscoopbond.
Een gelukwens aan het huidige Bestuur, de Directie en
aan de leden en een hulde aan de velen die in de eerste
jaren tot deze organisatievorm kwamen, zijn hier op hun
plaats.
Het Filmmuseum dat contacten onderhoudt, zowel met
Directie en Bestuur van de Bond, als met de leden, doet
niet alleen aan de ongetwijfeld van vele kanten komende
stroom van gelukwensen graag mee, maar wil ook nog
even bij deze mijlpaal in de Nederlandse filmgeschiedenis
stilstaan.
Nu de Nederlandse Bioscoopbond 50 jaar Bondsactivi
teiten en (film-)geschiedenis in Nederland gaat herdenken,
is het goed één van de helaas niet meer levende leden
van de Bond als voorbeeld te stellen van wat de leden van
de Nederlandse Bioscoopbond kunnen doen voor het vast
leggen van de filmgeschiedenis en in casu zonder
al te veel moeite, het Filmmuseum kunnen helpen in zijn
taak.
Enige jaren geleden werd het Filmmuseum verrast met een
grote schenking zeer oude films, filmaffiches, foto's en een
correspondentie-archief afkomstig van de Nederlandse
filmpionier Jean Desmet. Dankzij de familie Desmet werd
op deze manier een episode Nederlandse en tevens inter
nationale filmgeschiedenis behouden. Voor de historicus
zijn al deze gegevens, afbeeldingen op affiches, foto's en
films, een bron van belang. Onlangs is nog eens overtui
gend bewezen hoe belangrijk het is dit materiaal niet te
vernietigen. De filmhistoricus Jay Leyda (nog van Hol
landse afstamming) is vorig jaar en dit jaar enige malen in
Nederland geweest en heeft een groot opgezet researchwerk
verricht in de filmkluizen van het Filmmuseum en in het bij
zonder in de collectie films van wijlen Jean Desmet. Hij
heeft zich beziggehouden met de identificatie van een groot
aantal door Jean Desmet geïmporteerde en steeds zorgvul
dig bewaarde films, uit de periode 19121918.
Het Filmmuseum is reeds lang bezig dit materiaal te ordenen
voor de „Desmet-Collectie", maar vooral de voorraad oude
films, die voor het grootste deel voorzien waren van alleen
Hollandse titels, die niet een directe vertaling waren van de
originele titels, gaf aan dit researchwerk veel problemen, die
nu dank zij de grote ervarenheid en internationale filmkennis