Duitse „Goldene Leinwand" als onderscheiding voor 50-jarige Bioscoopbond Stijlvol slotbanket in Amstelhotel Carmiggelt „Gezellig" „Veel geleerd" „Grootheid" „Baby" 20 21 downs, die je toch altijd hebt bij het maken van films, heeft doorgemaakt. Dan denk ik aan de mensen, als, ik zal er heus wel één vergeten, maar dan bij voorbaat mijn excuus. Ik denk aan de mensen als Rudi Meyer, met wie ik een aantal films heb gemaakt en die mij daarbij bijzonder terzijde heeft gestaan. Ik heb overigens Rudi Meyer vandaag hij kan hier he laas niet zijn U weet de redenen allemaal, een boeket bloemen ge stuurd en hem daarbij geschreven: De ene roos is de andere waard. Het waren uiteraard rozen, die ik hem heb gestuurd. Dan denk ik aan de mensen, die achter de camera staan, mensen als Eddie van der En den, Fred Tammes en later Anton van Munster, mensen, die het geluid verzorgen, al die mensen, die anonie me mensen, die in een laboratorium zorgen, dat de film er altijd, op een enkele uitzondering na, goed uitkomt. Mensen van het geluid, zoals ik zei, medewerkers waaraan ik veel heb ge had, zoals Anton Koolhaas en Car miggelt. Ik moet denken aan de vele anderen, die bij zo'n productie be trokken zijn. Ik moet ook denken aan degenen, die het mogelijk maak ten, zoals een Productiefonds. U sprak zoeven van de Spiegel van Hol land als de eerste film, die het een beetje lekker deed. Die film heb ik kunnen maken doordat Piet van Moock mij destijds daarvoor het geld heeft gegeven. Ook hem een blaadje van de roos. En het Productiefonds. Dan zou ik eigenlijk mijnheer Bos man enige blaadjes terug moeten ge ven, daarzonder had ik het natuur lijk ook niet kunnen doen. Wij mogen geloof ik in Holland ons gelukkig prijzen, dat we zo'n produc tiefonds hebben. Ik hoop, dat het een beetje zó gaat worden, zoals mijnheer Monaco ons adviseerde. Hij stelde, dat het heel belangrijk is voor elk land in het algemeen, maar vooral onze landen, dat er een groot deel van de films uit het eigen land zullen komen. Ik hoop heel erg, dat dit het geval zal zijn. U ziet, dames en he ren, ik ben ervan overtuigd, dat ik ettelijke mensen heb vergeten bloem blaadjes uit te reiken, maar ik zou dan zeker aan één roos niet voldoen de hebben en dat staat natuurlijk een beetje onbescheiden. Mag ik het dan misschien samenvatten op de volgen de manier, met een variatie op een U allen bekende slogan: Samen met één roos, dat is gezellig. T~\e viering van het jubileum kreeg een stijlvol besluit tijdens een banket, aangeboden aan de buiten landse gasten, ereleden en vertegen woordigers van overheidsinstanties in het Amstelhotel te Amsterdam. In de Diamantzaal van Hilton vond men later alom lachende gezichten. Hier v.l.n.r. mevrouw Bosman, de heer Bosman, mevrouw Haanstra, de heer Haanstra en minister Klompé. De tafelpresident, de heer J. Nijland, voerde een strak beheer over de be schikbare tijd tot spreken. Een plezie rige noodzakelijkheid, doordat bij het gouden jubileum spreken ook goud werd geacht en er zelfs materieel goud door een der tafelredenaars was meegebracht. Vice-president H. Woeller van het Hauptverband Deutscher Filmthea ter e.V., vertelde hoe de Duitse collega's „mit Neid" bekijken wat de Nederlandse Bioscoopbond tot stand heeft gebracht en hoe men ook in West-Duitsland tracht eenheid en strijdbaarheid te brengen onder de leden. Het goede voorbeeld wilde het Hauptverband honoreren en dr. H. Woeller eerde initiatief, beleid en stimulans van de jarige Bond met de (kleine) „Goldene Leinwand". T"\eze gouden plastiek een bio scoopdoek met ornament op een groen marmeren plaat wordt in Duitsland uitgereikt voor films die 3.000.000 bezoekers trekken. In bij zondere gevallen is het Gouden Doek voor personen of organisaties. Walt Disney was de eerste, de Bioscoop bond de tweede die op deze wijze met de Goldene Leinwand werd on derscheiden. De heer J. G. J. Bosman dankte de Duitse organisatie voor het eerbetoon, zeggende: „De toekenning van de hoogste onderscheiding van het Hauptverband Deutscher Filmtheater beschouwen wij als een gebaar, waar aan wij grote waarde toekennen. Wij kennen de betekenis van deze onder scheiding, want U hebt daarmede on ze organisatie gelijkgesteld met per sonen en instellingen, die zich op bijzondere wijze verdienstelijk heb ben gemaakt. Het is reeds een grote eer voor ons, dat het presidium van het Hauptver band ondanks een belangrijke verga dering te Bonn toch hier is vertegen woordigd door U, meneer Woeller. Wij weten dat het altijd een offer is te kiezen voor dingen die „ook moe ten gebeuren" terwijl men in eigen land voor hete vuren staat. Wij zijn U zeer dankbaar voor Uw komst en voor de onderscheiding. Het werk van Uw organisatie heeft ons meer geleerd dan U wellicht zoudt vermoeden. Bij mijn laatste be zoek te Berlijn hebben Uw activitei ten diepe indruk op mij gemaakt. Wat betreft het Europese perspectief gaan onze belangen parallel en wis selen wij graag onze meningen uit. Moge dit gouden doek het teken zijn der bevestiging van onze krachtige gemeenschappelijke arbeid." T"\e rij van sprekers was geopend door oud-voorzitter en erelid de heer Joh. Miedema, die teruggreep op de historie en de problemen waar voor de Bond was gesteld om te zeg gen, dat hij er een eer in stelde aan het werk van de Bond deel te hebben gehad. Hij loofde de wijze, waarop minister dr. Klompé in haar rede ge stalte had gegeven aan wat heden is bereikt en wees op de noodzaak am bitie te koesteren voor het voortbe staan van de cinematografie. Hij riep op de grootheid ervan te bewaren, ondanks het feit dat de tijd zich ver nieuwt. „De oude waarden moeten wij bewaren binnen nieuwe vormen," aldus de heer Miedema. De heer A. Trichet, algemeen secreta ris van de U.I.E.C., sprak een kort en krachtig woord van optimisme voor het bedrijf. „Aan de horizon gloort het licht", zei hij, „door nieu we stimulansen die uitgaan naar het film- en bioscoopbedrijf." T"\e heer mr. D. Bijdendijk vertelde hoe hij nog aan de wieg van de film had gestaan. Uit zijn tafelspeech bleek met welk enthousiasme hij ook metterdaad de groei van de baby heeft gevolgd. Hij probeerde die

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1969 | | pagina 20