Zestig jaar Apollo in Den Haag Gastspreker Uitstekend verslag Ei-tijd Oud papier Voorvechter 27 Als gastspreker werd het woord ge voerd door de Engelse John Chittock, redacteur voor industriële films van The Financial Times, die onder an dere stelde dat de echte grote kracht van het onderhavige medium door het bedrijfsleven nog niet voldoende wordt onderkend; film kan emotio neel werken, kan doordringen in het onderbewuste van de mens. Hij licht te dit met sprekende voorbeelden toe. Tijdens de vierde sessie werd gele genheid gegeven tot het stellen van vragen, waarvan op ruime schaal ge bruik is gemaakt en waarna een van de prijswinnende films van bovenge noemd festival in Wenen, werd ver toond, te weten de film „Vision of reality" van Carillon Films N.V. Door leerlingen van de School voor de Journalistiek in Utrecht werd een uitstekend verslag van deze dag ge maakt, waarvan het resumé als volgt luidt: „Komen wij tot een evaluatie van de voorlichtingsdag in de RAI, dan valt op de enorme efficiency, waarmede een vloed van informatie over het medium voorlichtingsfilm aan de deelnemers werd toegediend. In een tijdsverloop van enkele uren voerden tientallen sprekers het woord. Op elk ander congres zou een der gelijk aantal sprekers slechts één effect kunnen bereiken: slaap! Dat in de RAI slaap de menigte niet overviel, maar dat integendeel de aan wezigen tot het eind toe aandachtig bleven, wat het gevolg van het feit, dat ogen en oren aan de hand van een uiterst strak draaiboek in een ijzeren greep werden gehouden. Sprekers hadden hun spreektijd toe gemeten gekregen in halve minuten, of zoals een van hen uitdrukte, zij mochten hun verhaal vertellen in de tijd die nodig is om een ei te koken. De zaal was vrijwel voortdurend in duister gehuld. Geserreerde aankon digingsteksten leidden hen in. Spot lights leidden de ogen naar het spreek gestoelte en die ogen konden slechts worden afgeleid door het oplichtende scherm van de monitoren, die de f\v 9 oktober werd te Den Haag een feestelijke voorstelling gege ven in het Apollotheater te Den Haag, dat zijn 60ste verjaardag vierde met de Nederlandse première van Myste rie in triplo (Histoires extraordinai- res après Edgar Allan Poe). Tal van bedrijfsgenoten woonden de voorstelling bij. Zij werden toege sproken door de heer R. Uges, direc teur van Scala Theater NV, die te rugblikte op de geschiedenis van het theater, dat oorspronkelijk diende als rijtuig-verhuurzaak. Sindsdien is het gebouw herhaaldelijk veranderd, maar het scheepje op de gevel herinnert nog aan die tijd van de paarden en karossen. Het tijdstip van het grondvesten van het theater werd vastgelegd in een document waaruit blijkt dat ten tijde van de stichting van het Luxor Thea ter te Leiden het Apollotheater be stond met 200 plaatsen. In 1908 wa ren er nog geen zijbalcons in de zaal. Die zijn er later ingebouwd om de capaciteit te vergroten tot 650 zit plaatsen. Bij restauraties heeft men achter oud behang eens een programma uit 1910 gevonden, waarin 12 films tegelijk werden aangekondigd en waarin ook al de mogelijkheid tot plaatsbespre ken werd genoemd. Dat kostte toen 0,10 en, zo zei de heer Uges, in 55 spreker in close-up vertoonden en via ondertiteling informatie verschaften over zijn naam en functie. Een groot aantal goed gekozen film fragmenten dat over de hele congres dag was uitgestrooid zorgde ervoor, dat om de paar minuten visuele lafe nis het door sprekerstekst vermoeide oor gelegenheid bood tot uitrusten." Volgens de organisatoren kan deze dag als bijzonder geslaagd worden beschouwd en valt over een of twee jaar een herhaling te verwachten, waarbij dan kan worden ingegaan op details die ditmaal niet aan de orde konden komen. jaar is die prijs niet verhoogd. Een logeplaats kostte een gulden, de par terre 0,30. Een pakje sigaretten noteerde destijds 0,10... De heer Uges uitte zijn ongerustheid over plannen om de binnenstad van Den Haag tot een domein van wan delaars te maken, hetgeen hem deed vrezen dat de sector amusement in de achterhand zal komen. Hij hoop te, dat de gemeente in elk geval de mindere „bereikbaarheid" van het amusement zou compenseren met steunende initiatieven van de gemeen te Den Haag. De directeur van de Nederlandse Bioscoopbond, de heer J. G. J. Bos man, wenste de heer Uges, als een telg van een der oudste en merkwaar digste theatergeslachten van ons land geluk met de verjaardag van de Apollobioscoop. U bent het ware type van de onafhankelijke bioscoopexploi tant, die de karakteristiek heeft uit gemaakt van de Bond, welke altijd voor onafhankelijkheid heeft gepleit. U was een voorvechter. In programmering en zakendoen heeft u verheugend veel energie en tijd gegeven om volgens de goede zeden van flinke mensen goede din gen te doen in ons land. Ook de sociale kanten van het bedrijf hebt u kundig en energiek aangegrepen, al dus spreker. De heer Bosman stelde vast, dat de toenemende historie het theater niet belet in de tijd van het heden te staan. U, heer Uges, zijt er in geslaagd te appeleren aan het jongere publiek. Dat op de verjaardag een film van jonge filmkunstenaars wordt vertoond naar aanleiding van een auteur, die in zijn tijd al een beetje provo was is karakteristiek voor uw bedrijfsvoe ring. De gelukwensen van de bedrijfsge noten kon de heer Uges in ontvangst nemen tijdens de lange pauze, die eigenlijk een receptie was. Er waren zovelen die hem de hand kwamen drukken dat het onmogelijk is deze hier allen te releveren. Vatten wij het kort samen met te zeggen dat de ver jaardag van Apollo een gebeurtenis is geworden, waar directeur Uges met plezier naar kan terugzien.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1969 | | pagina 26